Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Erakondade kampaaniaraha tuleb kärpida

    Eesti viimaste aastate valimiste puhul torkab silma kaks näitajat, mis on valimistulemusega peaaegu üksüheses seoses. Esimene on erakonna valimiseelsete meediaesinemiste sagedus ja teine on kulutused valimisreklaamile.
    Meediakajastustel on seos sellega, kui aktiivne suudab erakond ise olla. Seevastu reklaamile kulutatud rahal puudub igasugune seos sellega, milliseid ideid erakond valijatele pakub. Äärmisel juhul võib siin seos olla hoopis sellega, milliseid teeneid erakond oma rahastajatele lubab osutada.
    Raha ja reklaami roll on valimistelt valimistele ainult suurenenud, tekitades küsimuse, kas poliitika turustamine peab käima samal alusel nagu pesupulbri müük. Olen veendunud, et poliitika peab põhinema maailmavaatel ning erinema pesupulbri või mõne muu kauba turustamisest.
    Viimaste Riigikogu valimiste järel tõdes sotsioloog Juhan Kivirähk, et seekord ei võistelnud omavahel ?erakonnad ja nende poliitilised põhimõtted, vaid reklaamifirmad, mis ulatuslikku demagoogiavõtete arsenali kasutades üritasid valijate eelistusi tellijale vajalikus suunas kallutada?. Reklaamifirmade konkurents sõltub tellija rahakotist.
    Kindlasti ei tekkinud Res Publica valimisedu tühjale kohale. Lisaks rahale olid edu võtmeks ühiskonna nõudlus muudatuste järele, pettumus ?vanas poliitikas? ning uustulnuka uljas hoogsus.
    Ilmselt Koonderakonna kurva saatuse vältimiseks asus Res Publica oma edu põlistamiseks seadusi muutma. Kolmekordistati riigi poolt erakondadele jagatava raha hulka, valides jagamispõhimõtte, mis soosib ebaproportsionaalselt suures ulatuses just neid, keda saatis edu viimastel valimistel. Keelati juriidiliste isikute annetused erakondadele. Suurema poliitilise läbipaistvuse sildi all astuti sammud, mille ühene eesmärk on praeguste jõuvahekordade konserveerimine meie poliitilisel maastikul.
    Erakonnaseadus kubiseb deklaratiivsetest sätetest ning sisaldab auke annetuskeelust ja erakondade rahastamise sisulisest kontrollist möödahiilimiseks. Piirangud ei laiene erakonna sidusorganisatsioonile, s.o erakonnaga seotud mittetulundusühingule.
    Uue seadusega silmakirjalikkus erakondade rahastamise ümber kasvab. Tõenäoliselt näeme tulevikus kampaaniate puhul üha enam kaudset rahastamist, kus kulud katab erakonna eest keegi teine ja raha päritolu ei avalikustata.
    Ainus võimalus niisugust arengut ohjata on piirata erakondade raha kulutamise vajadust. Eri riikides on piiratud nii erinevaid reklaamiliike kui ka kampaania kogusummat. Piirata saab näiteks välireklaami suurust ja mahtu ning kohti, kuhu seda võib paigaldada. BBCs kehtestati nõue, et kampaaniaklipp ei tohi olla lühem kui kümme minutit. Kümneminutiline esitus eeldab argumenteeritud lähenemist.
    Kampaania rahalise mahu piiramine on kohmakas just erakondade leidlikkuse tõttu kasutada kaudset rahastamist. Siiski on sedagi mitmes riigis rakendatud. Paraku pole Juhan Partsi valitsus kampaaniakulude piiramist tõsiselt võtnud. Valitsuse ainus idee on piirata erakonna lubatud valimiskampaania maht poolega vastaval aastal kõigile erakondadele riigieelarvest eraldatud rahast. Seega oleks piirang tänase seisuga 30 miljonit krooni. Nii kallist kampaaniat pole Eestis keegi kunagi teinud ja sisuliselt tähendab see piirangu puudumist.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Taastuvelektri toodang näitas aasta alguses kasvu
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.