Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Konkurentsiaeg telefonisideturul on käes
Aastavahetusest Eesti lauatelefoniturul rakendunud uus kord, mille järgi säilib number operaatorit vahetades, on toonud Elioni teenuseid kasutanud suurfirmade juhtidele ahvatlevaid pakkumisi Uninetilt ja ka Via Telilt. Uninet pakub ettevõtetele kuni viiendiku Elioni hinnast madalamat kõnehinda, kirjutab tänane Äripäeva kaanelugu.
Vallandunud on avalikkuse eest varjatud konkurentsivõitlus, mis Äripäeva arvates toob juba käesoleval aastal kaasa üldise telefonikõne hinna languse.
Tõsi, see ei juhtu üleöö ja mitte kõigile kohe. Esmalt naudivad madalamaid lauatelefonkõne hindu suuremad kliendid, kuid peatselt jõuab hinnalangus ka teiste tarbijateni ja mobiilikõnedeni.
Kuna operaatorid võtavad sideturgu kompleksselt, fiks- ja mobiiltelefoniteenuse hinnapakkumisi tehakse seotult, annab kõnede odavnemisele hoogu juurde järgmisel aastal rakenduv kord, mille järgi säilib number ka mobiilsideoperaatorit vahetades.
Siin on heaks näiteks Rootsi, kus TeliaSonera osa tava- ja mobiiltelefoniturul kukkus turu avanemise järel tuntavalt, millele järgnes hinnalangetamine. Pealegi on juhivahetuse läbi teinud EMT lubanud edaspidi enam kliente mitte kaotada, mis saab tähendada vaid konkurentide hinnalangetamistega kaasaminekut.
Elion seevastu on hetkel vähemalt avalikult üsna muretu. Elioni juht Valdur Laid nendib tänases Äripäevas, et midagi dramaatilist pole toimunud ja midagi erilist Elion klientide hoidmiseks ette võtta ei kavatse. See meenutab Hansapanga üleolevat suhtumist Nordea laenuintressi alandamise kampaaniasse. Laenu hind on ületähtsustatud, leidis Hansapanga eraisikute panganduse tegevdirektor Andres Liinat veel möödunud aasta aprilli alguses. Sellele järgnev laenuklientide reaktsioon oli ehmatav ja juba aprilli lõpus tuli Hansapank laenuintressi langetamisega kaasa. Soovime väärtustada pikaajalist kliendisuhet, oli Liinat sunnitud tunnistama.
Seega on hetkel enam kui 80protsendilise turuosaga Elionil kaks lahendust: kas alandada hindu või kaotada kliente. Sealhulgas suurkliente, kes tagavad stabiilsuse ja rahavoo.
Võrreldes konkurentidega on Elionil superpakkumiste tegemine küll keerulisem. Turgu valitseva ettevõtte staatusega kaasneb telekommunikatsiooniseaduse kõrval veel konkurentsiseaduse sätete järgimine, mis keelab teenuse põhjendamatu müümise alla omahinna.
Omahinnani on aga hetkel veel ruumi. Nii Elionil kui ka konkurentidel. Statistikaameti andmeil kasvasid mullu Eestis sidekulud tervelt 5,2 protsenti, mis näitab, et hoolimata mitmetest sooduskampaaniatest pole telefoniteenused aastaga sugugi odavnenud. Hoopis vastupidi. Seega tasub ettevõtjatel üritada Elioniga igal juhul läbirääkimistesse asuda. Lisaks ka teistelt, näiteks Uninetilt, pakkumist küsida. Ja leping, ükspuha siis kellega, sõlmida võimalikult lühiajaline.
Omad korrektiivid äriplaanidesse tuleb sisse viia telekommunikatsioonifirmade omanikel. Edaspidistel aastatel ilmselt sedavõrd head rentaablust enam ei teenita. Tõsi, tavalise kõne osa telekomifirmade tuludes kahaneb ja annab üha enam ruumi erinevate uute lahendustega, eelkõige internetiga, teenitud rahale. Kõne hinna langusest pole aga pääsu.