Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Juht ei saa lahendada töötaja pereprobleeme
Ettevõtte juhil on peale suurt vastutust nõudvate firma juhtimise ülesannete tarvis sageli tegeleda töötajate murede kuulamise ning probleemide lahendamisega. Seetõttu peab juht kokku puutuma ka psühholoogi rolliga. Mida paremad on juhi psühholoogilised võimed ning ettevalmistus, seda paremad on ka oskused probleeme lahendada, inimesi mõista ning kuulata. Kasuks tuleb kindlasti ka paindlik mõtlemine ja oskus näha probleemolukordi läbi kõrvaltvaataja silmade.
Kahtlemata on sellel suur roll ettevõttes positiivse sisekliima kujunemisel. Hea sisekliima avaldab omakorda töötajate kaudu mõju töökvaliteedile ning seeläbi ka ettevõtte edukusele ja mainele.
Reklaamiagentuuri Zavod büroojuhataja Annely Toming usub, et juht peab olema piisavalt palju psühholoogi rollis ning tegelema selles valdkonnas eelkõige tööga seonduvate probleemidega.
?Kuigi olen kokku puutunud mitmesuguste muredega, arvan, et töö- ja eraelu tasuks ikkagi lahus hoida. Liiga isiklik pihtimine võib kaasa tuua selle, et tööalane suhe kannatab. Kõik tööga seonduvad mured lahendame ära, ehkki minu arvamus on, et töötajate murede ärakuulamine ning nõu andmine on ikkagi pigem personalijuhi kohustus. Kuid vajadusel kuulan ikka esilekerkinud mured ära,? avaldab Toming arvamust.
?Töötajate murede ärakuulamine on kindlasti kahepoolselt kasulik. Neis muredes väljenduvad sageli mõtted, mida juhtimistegevuses arvesse võttes on võimalik oluliselt parandada töökeskkonda, milles viibime päevast päeva suurema osa oma ajast,? tõdeb ligi 300 töötajaga ASi Estiko juhatuse liige Ellen Tohvri.
?Töötajate muredega kokku puutumisel on küsimus pigem selles, kas juhi roll piirdub tööalaste murede ärakuulamise ja lahendamisega või minnakse sügavale isiklike probleemide tasandile. Väiksema kollektiivi puhul on kokkupuude töötajate isikliku eluga paratamatult tihedam, suuremate ettevõtete puhul jõuavad töötajate isiklikud mured otseste ülemuste või personalijuhi lauale,? leiab Tohvri.
Firmajuhina on Tohvri pidanud tegelema peamiselt töötajate tööalastele muredele lahenduste leidmisega. Üks valusamaid situatsioone, mil juht peab tihti esinema ka psühholoogi rollis, on tema sõnul töölt lahkumisega seonduvate küsimuste lahendamine.
?Ettevõtte juhi roll peaks siiski piirduma tööalaste probleemide lahendamisega. Kuna juht sageli psühholoogiaalast ettevalmistust ei oma, pole tal tegelikult õigustki töötajatele sügavalt isiklikes asjades nõu anda. Kui aga isiklik mure on tõsine ning inimene vajab ja otsib abi, on mõistlik maha istuda ning üheskoos pingete maandamiseks väljundeid otsida. Kuid on väga tõenäoline, et sügavale isiklikule tasandile laskumine muudab töösuhte komplitseeritumaks,? kahtleb Tohvri.
?Minu ülesanne ja eeskuju juhina on eelkõige kindlustada ladus töökorraldus ettevõtte eesmärkide saavutamisel ? mis on suuresti eelduseks, et ka inimese isiklikud probleemid leiavad lihtsamalt lahenduse.?
Psüühiliselt on kõige raskem ülemuse kabinetti astumine. Töövälisel ajal mitteametlikus õhkkonnas avanevad inimesed kergemini. Sageli ei olegi mured ainult isikukesksed, vaid haarates suuremaid töötajate gruppe, on need juhile indikaatoriks, et firmas on midagi tõsist lahti.
?Mulle meeldivad inimesed, inimeste juhtimine ja positiivsete emotsioonide baasile rajatud väärtuste kasvatamine,? toob Tohvri esile juhi kui psühholoogi rolli meeldivuse enda jaoks.
Üle saja töötajaga ASi Liviko juht Udo Themas tõdeb, et paaril korral nädalas juhtub ikka, et mingit laadi küsimuse või murega pöördutakse tema poole. ?Võin öelda, et aastaid tagasi oli küsijaid rohkem ning põhjused olid neil puhkudel seotud enam majandusraskustega.?
?Minu kui ettevõtte juhi poole pöördutakse näiteks küsimustega, mis on seotud töögraafiku nihutamisega, olles omakorda tingitud lapse lasteaeda viimisest. Kui on võimalusi, tuleme ikka töötajatele vastu.
Tullakse ka sponsorlusetaotlustega, need laekuvad küll pigem meili teel. Nõu ja soovitusi on küsitud ka aktsiate ostmise küsimustes. Valdavalt on pöördutud ikka tööalases valdkonnas, isikliku elu ning perekondlike muredega pole veel tuldud. Kuid arvan, et juhi poole võib pöörduda igasuguste küsimustega,? räägib Themas.
?Oma muredest tullakse vestlema minu kabinetti, samas toimub jutuajamisi ka mujal tööruumides. Töötajal on kindlasti lihtsam ja pingevabam juhi poole pöörduda mõnes teises ruumis, mitte juhi kabinetis,?arvab Themas,
?Livikos on stabiilne kaader ning ka mina olen väga pikka aega ettevõttes töötanud, seetõttu meil suheldakse omavahel vabalt. Kui töötajal on mure, võib alati küsima tulla, ja kui aega ja võimalust on, tegelen nendega,? kinnitab Themas.
Autor: Sigrid Suu