Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Enne maid ostetud autod tekitavad maksuprobleeme
Sellise nõude põhjuseks on uus käibemaksuseadus, mille puhul kaob auto ostmisel seni kehtinud üleüldine 2/3 käibemaksu mahaarvamise piirang ning sõiduki soetamisel võib käibemaksu täies ulatuses riigilt tagasi küsida. Selle asemel hakatakse käibemaksuga maksustama otseselt uute autode isiklikku kasutust.
Keerulisemaks läheb aga varem ostetud autode arvepidamine. ?Nende puhul omatarvet edaspidi käibemaksuga ei maksustata, nii sõiduauto kasutamise ega bensiini osas,? selgitas maksuameti maksude osakonna juhataja Dimitri Jegorov rahvusvahelise finantsassotsiatsiooni IFA ettepanekul tehtud muudatust. Põhjus selles, nende puhul on 2/3 käibemaks juba maha arvatud ning vastasel juhul küsiks riik autoomanikult käibemaksu topelt. ?Bensiini käibemaksu tagasiküsimise osas on aga piirang ? maha saan arvata ainult ettevõtlusega seotud osa. Kusjuures juba tuttavat 2/3 rakendada ei saa, kui see pole just see õige proportsioon,? rääkis Jegorov. Ta täpsustas, et tegelikult ei puuduta see ainult bensiini, vaid kõiki kulusid.
?See tähendab sisuliselt seda, et me peame ikka hakkama sõidupäevikut pidama,? kommenteeris ASi Helmes pearaamatupidaja Aili Alehodzin. ?Kohutav, see on väga tülikas!? Alehodzini sõnul ei kujuta ta praegu ette, kas Helmeses on võimalik kõigi 15 ametiauto kohta määratleda ühest omatarbe proportsiooni.
BDO Eesti konsultant Kalle Kägi sõnul täpseid reegleid, mida ettevõtjale oma kulude proportsioonide arvutamiseks anda võiks, ei ole. ?Telefonide puhul on praegu sageli vaadatud näiteks mingi perioodi kulusid ja see siis aluseks võetud,? selgitas ta. ?Samas peaks arvestama aga ka sellega, et maksuamet võib rusika lauale lüüa ja nõuda, et tõestataks selle osakaalu õigsust.? Kägi lisas, et kui ettevõtte mitme eri ametimehe autodele on kehtestatud võrdne proportsioon, võib nende õigsuse tõestamine raskeks osutuda. ?Mida rohkem üldistusi, seda keerulisemaks pärast läheb,? tõdes ta. ?Sõidupäevik oleks muidugi kõige lihtsam viis.?
Audiitorfirma KPMG maksu- ja juriidilise osakonna juhataja Kadri Arula ütles, et enne 1. maid auto ostnud ettevõtetel aetakse elu keerulisemaks, kui see väärt on. ?Usun, et kui ka varem sõlmitud kapitalirendi autode puhul maksustatakse omatarve 305 krooniga, ei tohiks probleemi tekkida.
Õigustatud on aga see seetõttu, et mitte tekitada endale ja veelgi enam maksuametile probleemi mingi müstilise sisendkäibemaksu proportsiooni osas, mida maksumaksja ei tea määrata ja maksuamet selle õigsust hinnata,? rääkis Arula. ?Kui ettevõte aga leiab mõistliku proportsiooni, kus sisendkäibemaksust läheb kulusse vähem kui 305 krooni, las ta siis rakendab seda.? Arula sõnul ei tohiks maksukohustus kindlasti sõltuda sellest, kas neil on auto võetud kasutusrendile või kapitalirendile.