Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kalevi teine sissetung Kremlisse alanud
Kui filmikangelane Forrest Gump uue ?okolaadikarbi avas, meenutas ta ikka oma ema sõnu: ?Elu on nagu ?okolaadikarp. Kunagi ei tea, mis sulle näppu juhtub.? Eesti kommihiiglane Kalev on valmis riskima: ta tahab minna Venemaad vallutama.
Äripäeva meelest on Kalevi kavatsus Venemaa turule minna hea mõte. Peamiseks põhjuseks, miks ennast laiendada, on Kalevi suur tootmisvõime: ettevõtte juhi Oliver Kruuda sõnul tootis Kalev eelmisel aastal ainult 8000 tonni maiustusi, aga ettevõte suudaks toota aastas 40 000 tonni.
See tähendab, et Kalevile ei saa ekspordil takistuseks see, mis enamikule Eesti tootjatele: võimetus toota kaupa selles mahus, et toote uuele turule viimine kõiki transpordi-, reklaami- ja muid kulusid arvesse võttes end ära tasuks.
Venemaa eelis Lääne-Euroopa ja USA ees on Kalevi jaoks see, et nende kommidel on vana hea nõukogude mekk, mida venelane armastab. Kuigi maitsemälu räägib Eesti kommitootja kasuks, tiksub aeg Kalevi kahjuks ? et veel vanale tutvusele rõhuda, tuleb Venemaale minna kiiremas korras, kinnitab Hansabank Marketsi peaanalüütik Urmas Riiel. Kalev on uuele turule minekuks heas seisus ? mulluse kolmanda kvartali kasum ületas tunamullust näitajat üle kuue korra. Oma majandusseisu võlgneb Kalev tasuvatele investeeringutele ja ettevõtte laiendamisele.
Just muust äritegevusest saadud tulud on Kalevi kasumit mitmekordistanud. Üheks suureks sissetulekuallikaks on kinnisvara, millest laekunud tulu osakaal käibes oli tänavu esimeses kvartalis 23%, samas kui aasta tagasi oli see näitaja vaid 3%. Teiseks on ennast ära tasunud Paide Piimatööstuse ostmine, mille tooted andsid esimeses kvartalis 19% Kalevi kogumüügist. Kalevi haare laieneb ? muu hulgas kavatseb Kalev haarata 35% siinsest glögiturust.
Suure osa edust koduturul võlgneb Kalev oma heale mainele ? mõni päev tagasi avaldatud Emori uuringu kohaselt on Kalev elanike hinnangul Eesti kõige mainekam ettevõte, Hansapanga ja EMT ees. Kalev ei kaotanud oma mullust esikohta hoolimata aktsionäride omavahelistest nääklemistest. Suurimateks komistuskivideks Kalevi marsil Vene turule on suhkru hinna tõus ja kõvad konkurendid kodumaal. Suhkru hinna kerkimine sunnib Kalevit sel aastal maksma toorme eest 37 miljonit krooni rohkem. See pole siiski väga suur hoop ja Äripäev usub, et Euroopa Liiduga liitumine on Kalevile toonud pigem kasu kui kahju ? sest turgude avanemine on suhkru hinna tõusust tähtsam.
Konkurentide survet võib pidada suuremaks ohuks. Kalevile astuvad kandadele nii Laima kui ka Fazer. ASi Kalev turuosa Eestis moodustab uuringufirma ACNielsen andmetel vaid umbes 45% Eesti maiustusteturust. Et positsiooni hoida, peab Kalev vaatama, et ta toodang alla ei käiks. Kalevi mitte just odava kauba kohta kostuvad nurinad ?rohkem paberit kui komme? ei tohi võimust võtta.
Eestis on jälle moes head nõukogude asjad: nii nagu korraldatakse vinüülplaatide kuulamise õhtuid ja nõukogude stiilis pidusid, nii kuuluvad ka Kalevi Maiuspala komm või kamabatoonid meie taasavastatud lähiajaloo nostalgiasse. Ja pole põhjust, miks Kalev ei peaks möödunud aegade hiilgusest ka Venemaal kasu lõikama. Ega tänane Kreml vähem martsipani armasta.
Autor: ÄP