Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Avameelselt ekspordist

    Eesti toiduainetetööstusele on Euroopa uks rohkem paokil kui varem: Euroopa Liit soodustab liidusisest vaba(mat) konkurentsi. Eesti firmad teatavad oma ekspordi edusammudest ? kes vallutab Läti, kes Soome turgu. Aga ? siin on mitu ?aga?.
    Sisuliselt on kadunud mitmed administratiivsed piirid, kuid alles on jäänud ärilised: turg vajab erakordsete omadustega toodet, mida on raske ja/või kulukas kopeerida. Kui sul sellist toodet ei ole, siis kullamägesid oodata pole mõtet. Kartulivabariik oli olemas NSV Liidu suletud turul, kuid Euroopa Liidus sellist riigivormi ei eksisteeri.
    Viimastel aastatel on Eesti firmad olnud ekspordis justkui edukad, kuid eufooriaks, kui vaadata Eesti ettevõtlust tervikuna, alust ei ole. Põhjuseid on kaks: mahud, mida meil on õnnestunud müüa, on maailma mõistes väga väikesed; hind, millega me müüme, on reeglina väga madal.
    Iseenesest ei ole selles midagi halba, sest me oleme ikkagi midagi teinud, kuid need kaks asja ei muuda meie näilist edukust jätkusuutlikuks, eriti nendes tegevusvaldkondades, kus toodet suudavad toota peaaegu kõik ja äri saab teha suurema efektiivsuse (madalate tööjõukuludega), soodsama tooraine ja sihtturu lähedusega, mis näiteks piimatööstuse puhul on väga oluline.
    Seni on Eesti edukuse taga olnud kaks esimest argumenti, kuid tänaseks on ära langemas mõlemad. Sihtturu lähedus, mis hiljuti avaldatud rahvusvahelise uurimuse kohaselt on ettevõtetele esimene kriteerium investeeringute tegemisel, on ekspordi mõttes kogu aeg meie probleem olnud. See on ka ainus asi, mille vastu me midagi ette võtta ei saa.
    Järgmine väärarusaam on see, et Eesti firmad on Euroopas teretulnud. Ei ole, kohe üldse mitte. Just sellised firmad, kes tahavad ka tulu teenida. ?Teretulnud? on need, kes annavad oma higi ja vaevaga toodetud asjad võileivahinnaga ära, ?rahvusvaheline? firma paneb tihti peale oma kaubamärgi, väänab mitmesajaprotsendilise kasumimarginaali otsa ja pärast patsutab õlale, et kuule mees, hästi töötad ? hing ju sees!
    Euroopa Liidu riikide konkurentsi tihedust näitab tõsiasi, et Euroopa Liidu keskmises ettevõttes töötab vaid 6 inimest. Igas Saksamaa külas on oma pank (kokku on Saksamaal 3600 panka!) ja oma meierei. Väikefirmaomanike, kes oma vürtspoode peavad, on Euroopa täis ja paljud müüvad päris hästi. See on pigem elustiil, nagu vanasti Eestis kahe-lehma-pidamine.
    Siit meie probleemid mahtude kasvatamisel ja parema hinna küsimisel algavadki. Kui hind on sama ja mahud samad, siis ostab prantslane pigem ikka prantslaselt ja itaallane itaallaselt. On vaja midagi ainulaadset ja erakordselt. Või siis traditsioonilist.
    Toiduainete keemikud ütlevad, et toitu, mida inimene on eluaeg söönud, omastab tema organism oluliselt paremini kui sellist, mida ta sööb harva või esmakordselt, ja tekib ka vajadus harjumuspärase toidu järgi. Siit ka põhjus, miks paljud eestlased (soomlased, venelased, jaapanlased) eelistavad kodumaist toitu. Pole midagi imestada, et Euroopa jaapani restoranide põhikliendid on just jaapanlased. Ja eestlased eelistavad eestimaist.
    Eesti firmade peamised ekspordivõimalused on seotud turgudega, mille osas on meil tunnetus-kogemus ja kus me suudame konkureerida nii hinna, toote kvaliteedi kui ka mahtudega. Euroopa väikefirmade ainus häda on mahud, mida nad näiteks suurtele jaeket-tidele pakkuda ei suuda. Kui Kreenholm Wal-Martile käterätikuid tootis, siis suuresti põhjusel, et ta suutis tagada piisava mahu. Samas tahavad suured ostjad jälle saada väga head hinda, mis mõnikord viib marginaali isegi mõttetult madalale.
    Sellel aastal ongi trendiks muutunud, et suured jaeketid on küll vastu tahtmist, aga elu sunnil hakanud hankijatele hindu tõstma, sest hankijad on leidnud, et kui 30 miljoni dollarilise käibe juures teenib rohkem kasumit kui 100 miljoni dollarilise käibe juures, siis miks teha kolm korda rohkem tööd ja teenida vähem!
    Eesti jaoks on eksport igal juhul võimalus, ainult et meie peame hankija Kesk-Euroopa onupojast mitu korda paremad olema, sest veri on paksem kui vesi. Hind on ju tegelikult suhteline mõiste, sest isegi kui kaubad on kahe võrreldava tehingu puhul sarnased, on kõik tehingud erinevad.
    Konkurents Euroopa Liidus ei ole mitte sõbralik grillipidu, kus (sõltuvalt rahvusest) õlut või veini hinnast hoolimata kogu aeg juurde tellitakse, vaid Leningradi blokaad, kus ellu jäävad ainult need, kes suudavad oma väärisasjade müügist saadud rublade eest hangitud leivakoorukesed piisavalt pika aja peale ära jagada, et hing sisse jääb. Need, kes blokaadi üle elavad, näevad ka helgemaid päevi.
    Autor: Riho Niils
  • Hetkel kuum
Tõnu Mertsina: riigi kommunikatsioon võiks arvestada selle mõju majandusaktiivsusele
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Kuidas ikkagi rikkaks saada? Miljonärid ise annavad nõu
Saaremaal kauaoodatud üritus “Kuressaare Rahatarkus 2024” tõi kokku nii kohalikke kui kaugema kandi rahvast. Neli üle kodumaa teada-tuntud tegusat meest, Raivo Hein, Robin Valting, Rahakratt ja Martin Villig, tõid päevavalgele rikkuse saavutamise saladused.
Saaremaal kauaoodatud üritus “Kuressaare Rahatarkus 2024” tõi kokku nii kohalikke kui kaugema kandi rahvast. Neli üle kodumaa teada-tuntud tegusat meest, Raivo Hein, Robin Valting, Rahakratt ja Martin Villig, tõid päevavalgele rikkuse saavutamise saladused.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mis on edukate juhtide ühine näitaja?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Piletilevi tegi ajaloo suurima tehingu: ostis enamuse kahes Poola piletimüüjas
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Prantsuse ettevõte ostab Eesti küberfirma: ootame suurt rahvusvahelist kasvu
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.