Eesti maailma reklaamituru kasvajate hulgas kolmeteistkümnes

Agne Vilt 10. august 2004, 00:00

Rahvusvahelise meediaagentuuride keti Initiative aruanne ?Spheres of Influence 2004? näitas, et aasta tõotab tulla maailma meediareklaamitööstuses edukas. Kui aastal 2003 suurenesid võrreldes eelneva aastaga meediareklaami panused 38s riigis analüüsitud 44st, siis 2004. aastaks on väljavaated veelgi optimistlikumad, reklaamikulutuste prognoositakse tõusu koguni 42s riigis.

Prognooside kohaselt kasvavad 44 uuritud riigi kogukulutused aasta lõpuks 331 mld USA dollari tasemele. Püsihindades jõutakse peale kolmeaastast mõõna eduka 2000. aasta tasemele.

Regioonide võrdluses domineerib Põhja-Ameerika, võttes enda alla ligi poole kogusummast. Lähima paari aasta prognoosi kohaselt möödub Aasia piirkond Lääne-Euroopast, mis on siiani kulutuste mahult meediareklaamile maailmas teisel kohal (mainitud regioonide osakaalud globaalsest kogukulutusest aastal 2003 on vastavalt 22,2% ja 23,3%).

Kiire üldise majanduskasvuga käsikäes suurenevad vastavates riikides ja regioonides ka panustused meediareklaamile. Kiired kasvajad on ka Araabia piirkonna riigid. Globaalsest keskmisest kiiremat arengut on oodata ka aastal 2004 Euroopa Liidu uutelt liikmetelt.

Kesk- ja Ida-Euroopa reklaamitööstuse maht, mis möödunud aasta seisuga moodustab kõigest 1,7% üleilmsest meediapanustustest, naudib keskmisest kõrgemaid kasvuprotsente: mullu 11,8% võrreldes 2002. aastaga, tänavuseks prognoositakse kasvu 10,7% mullusega võrreldes.

Võrreldes aastatega 2001 ja 2002 on kasvuprotsendid jäänud madalamaks, kiire hüppe ajad on enamikus regiooni riikides ilmselt läbi.

Riike eraldi vaadates jätkavad jõudsat kasvu Indoneesia, Lõuna-Aafrika, Tai, Argentiina, India, Venemaa ja Hiina. Viimatimainitu sai reklaamitööstuse poolest suuruselt kolmandaks riigiks maailmas, edestades 2003. aastal esimest korda Saksamaa, läinud eelneval aastal mööda Inglismaast ja Prantsusmaast.

Reklaamikulutajate edetabelit juhivad Ameerika Ühendriigid ning Jaapan.

Meie suur naaber Venemaa paistis aastatel 2001 ja 2002 silma tohutu hüppega kulutuste mahus, protsentuaalselt oli kasv mõlemal aastal 50?60%, aastaks 2003 oli Venemaa jõudnud riikide järjestuses 14. positsioonile.

Eesti oli 2003. aastal uuritud 44 riigi järjestuses 43. positsioonil, jättes tahapoole vaid Peruu. Leedu oli 40. kohal ning Läti 41. kohal. Läti ja Eesti vahele mahtus veel Uruguai. Baltimaade meediareklaamituru väiksust näitab, et analüüsitud 44 riigi kogukulutustest moodustavad Eesti, Läti ja Leedu summaarsed panustused vaid 0,07%.

Tunduvalt kõrgemal kohal paikneb Eesti kasvajate edetabelis, hõivates aastaks 2004 prognoositava kasvu poolest riikide seas 13. koha.

Meediakanalitest kasvab aastal 2004 üle kogu maailma mahu poolest kõige rohkem prognoosi järgi televisioon (7%), mõjutatuna Hiina hoogsast reklaamitööstuse arengust, olümpiamängudest ja jalgpalli EMist. Televisiooni osakaal kogukulutustes suureneb jätkuvalt, saavutades ootuste kohaselt 2004. aastal taseme 45,9%.

Protsentuaalselt kiireimat arengut on oodata internetimeedias (19,3%), seda tänu interneti järjest laiemale levikule, kasutusstatistika arengule ja üha avarduvatele reklaamivõimalustele ja -formaatidele selles meedias.

Väiksem suhteline kasv oli aastal 2003 raadio-, trüki- ning välimeedias, ka 2004. aastal jääb tõus 4% kanti.

Kõigi meediakanalite lõikes on Eesti uuritud riikide edetabelis viimase nelja hulgas. Trükimeedias on koht erandina veidi kõrgem, tagantpoolt seitsmes positsioon. Sellel meedial on Eestis suurem osakaal suurema jao riikidega võrreldes. Trendiprognooside kohaselt on Eestis oodata globaalsest keskmisest suuremat kasvu nii tele-, väli- kui ka trükimeedia osas. Raadio ja interneti osas on oodatav kasv aastal 2004 veidi madalam kui üldine keskmine. Interneti osas algasid kiire kasvu ajad meil varem ja on nüüd ilmselt möödas.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 14:38
Otsi:

Ava täpsem otsing