Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kahtlast vedajat saab ise kontrollida
GNT Eesti ASi logistikajuht Annika Korjus selgitas, et pikaajalisema koostööpartneri otsimisel uurib GNT firmade tausta põhjalikult. ?Püüame teenusepakkujat enne koostöö algust võimalikult hästi tundma õppida, vältimaks hilisemaid arusaamatusi. Tihti lepime vedajaga kokku ka nn testperioodi, katsetamaks koostöö sujuvust ja lihvimaks võimalike nõrku lülisid firmadevahelises töös.?
Vedajate tausta uurimiseks kasutab GNT kõiki võimalikke vahendeid. ?Näiteks internet, ajalehed-ajakirjad, messid, kolleegide kommentaarid, oluliseks peame ka vedaja enda poolt antud referentsfirmade kommentaare,? lisas Korjus.
Lubadeta ja ebaseaduslikult tegutsevalt vedajalt teenuse ostmisel on soodsa hinna kõrval ka mitmeid ohte. Näiteks tekitatud kahju mittehüvitamine, avariisid aga veoprotsessis juhtub. Ka puudub garantii vedaja jätkusuutlikkusest, ehk firma pole suuteline investeerima. Lisaks ei peeta toiduainete veol kinni hügieeninõuetest, mis kehtestatud nii veokile kui ka veokijuhile.
Ent oht ei ole vaid liiklusõnnetus, klient peab garanteerima kaubasaajatele kauba kohaletoimetamise vastavalt kehtivatele nõuetele. Aeg-ajalt korraldatakse Eesti teedel kontrollreide ja klient vabaneb ausa vedaja kasutamisel ebameeldivustest ja lisakulust, mida võivad reidid põhjustada ? auto peetakse kinni, kauba kohaletoimetamine viibib, võib-olla tuleb tellida teine auto ja kaup ümber laadida. Eestis on petturite tabamiseks korraldanud reide Autoettevõtete Liit.
Selle, et vedaja võib tegutseda ebaausalt, tunneb ära näiteks selle järgi, et vedaja töötab põhjendamatult madala hinnaga, palkab alltöövõtu korras vedajaid, ehk vedajal endal puuduvad transpordivahendid, lisaks puuduvad veoautodel tunnused, nagu logo, firma nimi.
Sõidukikaartide olemasolu kontrollimiseks on kaks kodulehte: siseriiklikke sõidukikaarte väljastab Autoettevõtete Liit (AEL), rahvusvaheliste vedude sõidukikaarte Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA).
Rahvusvahelisteks vedudeks väljastatud sõidukikaardid annavad õiguse ka siseriiklikke vedusid korraldada, siseriiklike kaartidega rahvusvahelisi vedusid aga teostada ei tohi.
AELi koduleheküljelt www.autoettevoteteliit.ee leiab siseriiklikeks vedudeks antud sõidukikaartide omanikud avalehel sõidukikaardi lingil klikkides. Avanevalt lehelt leiab viite andmebaasile, kus saab kaardiomanikke sorteerida firmade kaupa ning otsida firma nime või registreerimisnumbri järgi.
Siseriiklike vedude osutamiseks oli tänavu 30. juuni seisuga väljastatud 3952 sõidukikaarti.
ERAA koduleheküljelt www.eraa.ee leiab rahvusvahelisteks vedudeks väljastatud sõidukikaardid sõidukikaardi lingi alt. Avanevalt lehelt leiab viite andmebaasile, kus on kirjas ettevõtted, millele kaardid on väljastatud, ja igale ettevõttele väljastatud kaartide koguarvu. Rahvusvahelisteks vedudeks oli 3. augusti seisuga väljastatud 5000 sõidukikaarti.