Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Muusika enne ajupesu
Euroraadio kontserdisarja ?Discoveries?/?Avastused? eesmärk on pakkuda publikule avastamisrõõmu muusikavarast, mis jäänud kontsertide tavarepertuaarist välja.
NYYD Ensemble?i kunstilise juhi Olari Eltsi idee on esitada kontserdisarjas kava vene avangardmuusikast pärast revolutsiooni ja enne Stalinit. Kontsert kannab pealkirja ?Pre Brainwash?/?Enne ajupesu? ja viib meid tagasi 20. sajandi esimese poole Venemaale, aega, mil Venemaa kunstiinimesed lootsid siiralt võimalust teostada kõige julgemaid ideid, usuti uue ja parema kunstimaailma sündi. Murranguajastul uskus kogu maailm progressi: väga paljudes eluvaldkondades oli toimunud drastiline areng ? ilmunud olid elektrilaternad, keskküte, lift, telefon, metroo. 1921.?1922. aasta paiku hakkab kunstnikkonna optimism aga kuhtuma ja taibatakse bol?evike diktatuuri olemust. 1924. aastal sureb Lenin, algab Stalini ja sotsrealismi ajajärk. Kuid veel 1919. aastal uskus vene intelligents siiralt, et Lenin viib maailma õnnele.
Kontserdi esimese poole teosed ongi pärit sellest aastast: Sergei Prokofjevi ?Avamäng heebrea teemadel?, mis loodud Nõukogude Liidust emigreerunud juudi ansambli Simro tellimusel, ning Vladimir ?t?erbat?ovi Petrogradi Igamehe Teatrile kirjutatud ?Nonett häälega?. Kontserdi teise poole kavas on muusika aastatest, mil punane terror end juba ilmutas. Mihhail Gnesini sekstett ?Adõgeja? on aastast 1933, kui helilooja oli pidanud juba ränki katsumusi kogema. Aleksandr Mossolovi ?Kolm lastestseeni? ja ?Kolm ajaleheväljalõiget? aastast 1926 ning Nikolai Roslavetsi ?Kammersümfoonia? samast aastast kannavad juba endas iroonia ja kahtluse sümboleid.
Autor: Kersti Inno