Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Piilupart sõidutab Eesti Raudtee omanikud börsile

    Suurte infrastruktuuriettevõtete koht on börsil. Äripäeva toimetus toetab igati Jüri Käo väljaöeldud mõtet, et Eesti Raudtee tuleb viia börsile. Sobivaim viis selleks on aktsiate esmane avalik pakkumine ehk IPO, (initial public offering).
    Mis tahes firma börsile viimiseks on vaja vabu kaubeldavaid aktsiaid. Praegu kuulub Eesti Raudtee aktsiatest kolmandik riigile ja kaks kolmandikku eraomanikule, Baltic Rail Service?ile. Eraomanik vaevalt oma osalust vähendada soovib, pigem börsile viimisega just olemasolevate aktsiate hinda tõsta.
    Praegu on raske hinnata, kas Eesti riigil oleks otstarbekas IPO korraldamiseks loobuda kõigist või osast oma aktsiatest, nagu toimus Eesti Telekomi edukal erastamisel. Kontroll Eesti Raudtee üle, mis on maha jäänud esialgsest investeerimisgraafikust ja kus leidis aset taas iseseisvunud Eesti pikim streik, on hetkel vajalik.
    Sobivaim moodus börsile viimiseks on toimetuse arvates Eesti Raudtee aktsiakapitali laiendamine uusemissiooniga, mis võimaldab korraldada IPO ja annab börsi tarbeks piisavalt vabu aktsiaid likviidseks kauplemiseks. Aktsia hinna kujunemisele IPO käigus on pidepunkt miljard krooni, mida BRS maksis kahe kolmandiku Eesti Raudtee aktsiate eest.
    Raudtee börsile viimise vastu räägib riigi vastuseis: Eesti Raudtee investeeringute tempo on aeglustunud, mille üks tagajärg võis olla õnnetuste sagenemine raudteeülesõitudel. Enne kui börsile minna, tuleks ettevõttel täita erastamislepinguga võetud kohustused. Eesti Raudtee on pareerinud, et erastamislepingu allakirjutamine venis ja seetõttu ei saanud tuumikaktsionär investeeringuid õigel ajal alustada. Esialgse 2005. aasta asemel on investeeringute lõpptähtaega pikendatud aasta võrra, 2006. aastani.
    Kuid uusemissioon ja börsile viimine annaksid ettevõttele just seda lisaraha, mida saaks investeeringuteks kasutada. Seni on Eesti Raudtee oma investeeringukohustust osaliselt täitnud ?raudvaraga?, nagu vanemate USA vedurite siiatoomisega. IPO annaks absoluutselt likviidset raha. Samuti tuleksid börsiettevõttele laenud, kui neid peaks vaja minema, odavamalt kätte. Veel üks pluss on ettevõtte avatumaks muutumine: investeeringukohustuse täitmist ei nõua üksnes riik, vaid laiem aktsionäride ring ? vastasel juhul ju aktsia hind langeks.
    Teine vastuväide seondub küsimusega, miks peab riik olema nõus oma osaluse vähenemisega häid dividende maksvas ettevõttes. Kuid head dividendid pole sugugi garanteeritud. Kuna transiit on praegu perspektiivne ja kasvab kiiresti, siis on riigil Eesti Raudtee aktsiate börsile viimisega võimalik suuremat tulu teenida. Riik ei peaks võtma enda kanda riski, kas ka tulevikus läheb Eesti Raudteel nii edukalt nagu praegu.
    Uus börsiettevõte laiendab börsile investeerimise võimalusi üldiselt, mis peaks samuti riigi huvides olema.
    Raudtee börsileviimise tõsiseimaks takistuseks võib kujuneda hoopis majandusminister Andrus Ansipi isiklik vastuseis, kes ?emotsionaalselt on IPO vastu?. Siit kumab läbi poliitiku populistlik kartus enne valimisi ? Käo plaanide järgi tuleks raudtee börsile suveks ?, et inimesed ei toeta erastamise jätkamist ja Ansip tehakse patuoinaks. Toimetuse arvates kaaluvad ratsionaalsed argumendid siiski emotsioonid üles.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.