Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Türgi ? odav, kuid elamusi täis

    Türgi on suhteliselt lähedal asuv suur, tolerantne, stabiilne ja soe idamaa. Seal on säilinud sadu antiiklinnade varemeid, bütsantsiaegseid varakristlikke koobaskirikuid ja -kloostreid ning seldzukkide- ja osmaniteaegseid rajatisi. Lisaks võrratu mägine loodus, soe ja kristallpuhas merevesi ning ladusalt toimiv ja odav ekskursioonide süsteem.
    Sobiv aeg Türgiga tutvumiseks on aprillist maini (paraku on siis vesi veel külm) ning septembrist oktoobrini. November võib olla vihmane ja ka päevad on siis lühikesed. Türgi hinnatase vastab meie omale, majutus on soodsam ? 350?550 kr eest saab heas rajoonis toa kahele koos hommikusöögiga. Turismipiirkondades on iga teine maja hotell ja vabu tube leiab alati, sisemaal on ööbimine raskem. Üldiselt hindu palju alla kaubelda ei saa (v.a turud), toiduainetel ja jookidel on kindel maksumus. Raha tasub praeguse kursi juures kaasa võtta dollarites ja vahetada seal Türgi liirideks. Mugav on maksta ka 1-, 5- ja 10dollariliste kupüüridega, ka ekskursioonide eest tahetakse dollareid.
    Autoüür on 40 dollarit päev, neljaks päevaks saime väikese Fiati saja dollariga. Autod on nelja uksega, seega on kambaga kasulikum reisida. Bensiin on väga kallis ? 20 kr/l, seega on ekskursioonidel osalemine soodsam, sest tavaliselt sisaldab 8?18dollariline päevahind ka lõunat ja osa pileteid. Igas kuurordis on mitu reisibürood ja konkurents on surunud hinnad miinimumini. Tellimisel uurige, kas lõuna ja sissepääsupiletid sisalduvad hinnas ja kui ei sisaldu, siis palju kulub juurde. Joogid ? isegi vesi ? tuleb nii lõuna- kui ka õhtusöögil ise osta. Soodsam on tellida kõik reisid samast büroost. Alati võetakse ja tuuakse teid hotelli, bussid saabuvad hommikuti võrdlemisi täpselt.
    Nn kohustuslikus programmis on Türgi saun ja õhtu, mis oma populaarsuse tõttu on suhteliselt kallid (17?22 dollarit). Sauna tuleks minna kohe reisi alguses, kui nahk pole veel valus, nii jääb hilisem päevitus peale. Beldibis toimuval rahvuslikul õhtul saate lisaks maitsvale Rootsi lauale proovida piiramatult kõiki kohalikke jooke, sh rakit. Randades saate harrastada langevarjuga kaatri taga hõljumist, veesuusatamist, banaani- ja rõngasõitu kaatri järel jms, kuid see on päris kallis lõbu. Rannad on enamasti kaetud väikeste ümarate kividega, mis on veidi ebamugav palja jalu käimisel, kuid see masseerib taldu.
    Antalyast 45 km lõunas, mägede jalamil paiknev Kemer tundus ideaalne paik puhkuseks ? paraja suurusega linnakeses on rohelusse uppuvatest vaiksetest hotellikvartalitest nii randa kui ka vilgastele peatänavatele mõne minuti tee. Nagu kogu Türgis, on ka Antalya piirkonnas tohutult looduslikke ja kultuuriloolisi huviväärsusi.
    Üüriautoga käisime veel sadamalinnas Finikes, romantilises Kas?is (muistne Antiphellos), jõuluvana sünnikohas Pataras, kus on Türgi suurim liivarand (22 km), Lüükia kunagises pealinnas Xanthoses. Viimasest viib mõnus külavahetee Türgi pikima (18 km) ja võimsaima, kuid vähe reklaamitud Saklikendi kanjoni juurde. Üllatusena purskub kogu jõgi mäe seest, kaljulõhedest ja kanjonis jätkamiseks tuleb sellest läbi sumada. Püstloodsed, kohati katusena eenduvad mäeseinad kerkivad vaid 5?15 m laiuse kaljulõhe põhjast 400?600 m kõrgusele. Kanjonist põhja pool Gebeleris on Aleksander Suure koopad ja maa-alune sooja terviseveega grott. Korkuteli?Antalya teelt pöörasime 1050 m kõrgusel kurus paiknevasse hästi säilinud vabalinna Termessosesse, mis säilitas kõige kauem sõltumatuse. Maanteest põhja pool asub suur Karaini koobastik, kust on leitud Türgi vanim asustus. Kindlasti on põnev sõita ka Saklikendi-nimelisse suusakeskusse Antalyast 50 km läänes.
    Hind 17 dollarit, lõuna lisab veel kolm. Kemerist ca 80 km läänes, antiikses Lüükias asuv Myra vapustab oma võimsate, 5?7 korrusena kaljusse raiutud hauakambrite ja uhkes amfiteatris säilinud bareljeefidega. 4. sajandil oli siin preestriks Püha Nikolaus, jõuluvana prototüüp. Demres asunud sajand varem ehitatud kirik, kuhu pühak maeti, muutus kohe palverännakute paigaks. See purunes 6. sajandil maavärinas, kuid taastati suuremana ja on nüüd avatud, säilinud on mitmed 1500 aasta vanused maalingud.
    Iidsest Andriake sadamast saab teha võrratu laevasõidu nüüdseks metsistunud pika Kekova saare ja mandri vahelises lahesoppide-, pisisaarte- ja koobasterikkas väinas. Näete maalihke tõttu osalt uppunud antiiklinna varemeid. Kallimat, klaaspõhjaga laeva ei tasu tellida, sest kristallpuhtas vees paistab merepõhi päikesega tekilt paremini. Vastaskalda mäeküljel asub paljude kaljusarkofaagidega muistne Simena, praegune hurmav Kale linnake tipus trooniva osmanite Kaleköy kindlusega. Nagu kõigil laevasõitudel, tehakse siingi supluspeatus veetlevas lahes. Merevesi on nii soolane, et ka väga kehvad ujujad võivad julgelt vette tulla, isegi liikumatult lamades püsite pinnal. Kindlasti tasub ujumismask (ja -toru) kaasa võtta ning kaldavette ujuda, kuigi veealune maailm pole siin nii kirev ja rikkalik kui Punases meres.
    Hind 15 dollarit. See retk toimub Kemeri lähedal, igast neljaliikmelisest ekipaa?ist on üks inimene roolis. Läbite mägikülasid ja nõlvametsi, ületate jõesänge ja mägiaasu, lõpuks tõusete alguspunktist 1500 m kõrgemale. Laskute Magara koopasse, näete üle 20 m ümbermõõduga plataani, sööte grillforelli ja suplete kanjoni põhjas vahutavas karastavas mägijões. Tagasi jõuate juba kell neli.
    Sinna saab liinibussiga (pilet 2,5 dollarit) või tasuta ostureisiga. Türgi Riviera pealinna Antalya (1,5 mln elanikku) asutas Pergamoni kuningas Attalus II kaks sajandit enne Kristust. Juba tuhat aastat varem olid sealse piirkonna asustanud helleenid ja nimetanud selle Pamphyliaks. Vanim rajatis on 130. aastal imperaator Hadrianuse visiidi auks rajatud kolme kaarega linnavärav, mida väidetavalt on vaid veidi parandatud. Sadamalähedastel nõlvadel asuv romantiline idamaine vanalinn (Kaleici) on ümbritsetud hästi säilinud muistse linnamüüriga, siin asub piirkonna ainuke tõeline basaar ja linna sümbol, Yivli minarett (13. saj). Linn asub ligi 50 m kõrgusel rannapangal, seda on mõnus vaadelda laevasõidul. Kemeri teel tõuseb otse mere kohale 674meetrine mäemürakas, mille tipus on pöörlev restoran, all meres omapärane Sicani saareke. Üüriautoga tasub sinna lennukivaadet imetlema tõusta, hind 2 dollarit auto eest ja 1,2 dollarit inimese kohta.
    Selle ekskursiooni maksumus on 10 dollarit koos lõunaga, lisanduvad piletid 15 dollari eest. Antalyast veidi idas asub kogu Väike-Aasia üks vanimaid (10. saj e Kr) ja muistse Pamphylia suurim varemetelinn Perge. Suhteliselt hästi on säilinud sammastega tänavavõrk, saunaruumid, tohutu teater (14 000 kohta) ja staadion (234 meetrit pikk, mõeldud 12 000 pealtvaatajale). Pergest veel 25 kilomeetrit ida pool asuvas Aspendoses on maailma kõige paremini säilinud amfiteater, kus ka praegu toimuvad etendused ja kontserdid. Teisel sajandil Marcus Aureliuse ehitatud imelise akustikaga hiiglaslik poolring mahutab 20 000 inimest. Mööda uhket akvedukti lasti väidetavalt inertsist vett isegi vastumäge voolata.
    Jahutust pakub jalutuskäik lopsakas Kursunlu joa pargis. Seal saab end joa all märjaks pritsida, kärestikes sumbata ja jälgida kohalike perekondade piknikke.
    Koos lõunaga on hind vaid kümme dollarit. Juba kohale- ja tagasisõit (asub Kemerist ca 140 km) maksaks Eestis sama palju. Algul näete Rooma-aegset kaarsilda, koske ja kanjonit. Hoolimata peaaegu pidevast kärestikust (läbite ca 12 km), üle meetristest koskedest ja kivide kohale kerkivatest 1?2 m kõrgustest veeseintest erilist ohtu pole, mingeid eeloskusi rafting ei nõua. Iva on selles, et suur kummipaat ümber ei lähe, serval istuvatel sõitjatel on jalg põhja küljes kinni ja põhjas olevatest aukudest läheb kogu sissepritsiv vesi jälle tagasi. Sõudminegi on rohkem moepärast ega ole kohustuslik kõigile, vool kannab nii kiiresti, et ei jõua loodustki imetleda. Märjaks pritsitakse niikuinii ja mõned neiud visatakse jahedatesse voogudesse. Sõidust tehakse fotosid ja vahva video, mille hind (20 dollarit) võimaldab ilmselt pileti odava hoida. Paraku ei jätku kassette kõigile.
    Maksab 8?10 dollarit. See mõnus ja soodsa hinnaga puhkepäev peaks küll kõigile sobima. Sõidul näete kõrget püstloodset kaljuseina ja koobast, luksuslikke puhkekeskusi romantilises Kirisi lahes ja Camyuvas, poolsaarel asuvat antiiklinna Phaselist (pika peatuse ajal võite sinna ujuda või tellida giidiga paadi), mäenukkidevahelist avarat Tekirova randa ja mõnusaid lahekesi.
    Kokku on neli supluspeatust, millest huvitavaim kõikjalt paistvate kolme saare vahel, korallriffi meenutavas lahesopis (võtke mask kaasa). Tagasiteel tõmmatakse ka purjed üles ja saate laevas tantsida. Paradiisilahes, kus laev randub otse kaldaastangu ääres, pääsete mäenõlvale jalutama.
    Pikendatud marsruut viib ka Olympose linna varemetele ja selle kaunile liivarannale. Ebaselgeks jäi, kas nime andsid esimese aastatuhande alguses enne Kristust Kreekast saabunud helleenid oma kodukandi pühapaiga järgi või oligi siinse kõikjale paistva Olympose mäe (türgi k Tahtali, 2375 m) otsas jumalate kodu ? asus ju suurem osa Antiik-Kreekast Väike-Aasias ja siinsetel saartel. Igal juhul põleb 3 km varemetest põhjas, Cirali ranna lähedal laugel Yanartase mäenõlval igavene olümpiatuli ? mäe seest väljub mitmes kohas isesüttiv maagaas. Legendi järgi tappis Lüükia kangelane Bellerophon Pegasusel ratsutades siin tuldsülgava lohe, kimääri, selle auks korraldati tõrvikutega võidujooks, mis ilmselt oligi olümpiavõistluste eellane. Uhkus ei luba aga Kreekal olümpiatuld siit süüdata. Tule juurde korraldatakse hilisõhtuseid retki pikniku ja veiniga, hind 13 dollarit.
    Reis kestab kaks päeva, hind on 25 dollarit, termaalbasseini kasutamine maksab 11 dollarit ja lõunasöök viis dollarit. Reis viib Kemerist 280 km kaugusel asuva maailmaime, justkui suhkruvaabaga üle valatud saja meetri kõrguse lumivalge mäenõlva juurde (tõlkes on nimi Puuvillakindlus). Sõit on väga huvitav, näete Türgimaa tõelist palet ? mägesid, külasid, lõputuid tsitruse-, virsiku-, granaatõuna, pirni- ja õunaaedu, arbuusi-, meloni-, kõrvitsa-, seesami-, puuvilla-, tomati- jt põlde. Kitse- ja lambakarjused elavad kergetes kitsevillast kootud telkides, eriti kaunid on mäenõlvadel kasvavad üksikud kaharad männid, seedrid ja elupuud. Veerohketest allikatest väljuvas 35kraadises lubjarikkas vees tekib õhuhapniku toimel kaltsiumbikarbonaat, mis sadestub, tekitades müstilise basseinide ja kaskaadide süsteemi (travertiinid). Tervistava vee tõttu rajati siia juba 2. sajandil enne Kristust kuurortlinn Hierapolis, mis nagu teisedki antiiklinnad saavutas õitsengu Rooma ajal, 2.?3. sajandil. Siin on suur Dionysose teater, saunade ja templite varemed, muuseum ning Türgi suurim nekropol sarkofaagidega. Madalates travertiinides supelda ei lubata, selleks on kohandatud muistne bassein Nymphaion, kus väidetavalt käis ka Kleopatra kümblemas. Saate supelda muistsete sambaosade ja raidkaunistuste vahel.
    Hotellid asuvad põhiliselt Karahayitis, kus on kuumad rauarikkad allikad. Igas hotellis on termaalbassein ja näiteks Reisi-nimelises isegi basseinike ja kraan igas toas. Hinnas sisalduva õhtusöögi järel näete kõhutantsu. Hommikul lähete linnamo?eesse, siis esinduslikku vaibafirmasse, kus näete siidiniidi kerimist kookonitest ja uskumatult erinevaid vaipu. Tagasitee viib vulkaanikraatris asuva kauni Salda järve äärde.
    Autor: Jaan Masing
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.