Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vene kapital toob lauale ?ampanja ja kalamarja

    "Kuhu lähed?" küsiti vihmaussilt. ?Lähen meestega kalale,? vastas see uhkelt. Kui Eestisse tuleb ohtralt Vene kapitalil investeeringuid, siis kas võib juhtuda, et Eesti riik satub vihmaussi ossa, kes lihtlabaselt alla neelatakse?
    Äripäeva toimetuse arvates ei peaks me Vene investeeringuid kartma, lõpptulemuse seisukohalt ei ole välisinvesteeringute lähteriigil tähtsust.
    Millegipärast tekitab sõna ?vene? paljudes poliitikutes ja suurel osal elanikkonnast allergilist hirmu. Ajalugu on pannud meid kõigesse Venemaalt ja venelastest lähtuvasse suhtuma eelarvamusega, mis ei ole aga parim abimees Eesti majanduse tulevikus. Ainult tahavaatepeeglisse vaadates ei saa autot edasi juhtida.
    Meenutame, kui aktiivset lobitööd tegid siin Narva Elektrijaamade erastamisprotsessis Ameerika Ühendriikide saatkond ja potentsiaalse kosilasfirma NRG Energy juhid. Eesti sai kuulda jõupositsioonilt manitsusi kuni meelevaldsete ähvardusteni välja, et ilma NRG Energyta ei pääse Eesti ka Euroopa Liitu. Ehkki iga riik kaitseb oma investeeringuid mujal maailmas, pole Vene saatkonnalt Eestis riikliku poliitika ja majandushuvide nii tugevat ja selget seostamist kuulda olnud.
    Me peame äärmiselt positiivseks mis tahes väliskapitali investeeringuid Eestisse n-ö nullist alates ? et ei osteta üles juba tegutsevat firmat oma turuosaga, vaid investeeringuobjekt rajatakse algusest lõpuni ise. Nii on toimunud näiteks Ahtme vagunitehasega, mille enamusomanik on Venemaa tööstusgigant, Sverdlovski oblastis tegutsev Uralvagon-zavod. Tehase toodangumahuks on planeeritud 1,5 miljardit krooni aastas.
    Kui Ahtme tehases ehitatakse tsisternvaguneid, siis ei kahjusta see kuidagi Eesti julgeolekut, vaid pigem suurendab seda, sest siinne tehas on Venemaale majanduslikult vajalik. Samuti aitab transiidiäris konkurentsi tekitada raudteeoperaatorite suurem arv ? paljud neist on Vene kapitalil, nagu Spacecom, Westgate Transport OÜ, Russian Estonian Rail Service AS, AS Trendgate. Ja need on omas valdkonnas edukad ettevõtted.
    Peame loomulikuks, et meie lähemad naabrid Soome ja Rootsi on Eestisse palju investeerinud. Kuigi Venemaaga on meil ühine piir (formaalselt ? kontrolljoon), on vene investorid millegipärast persona non grata. Nad ei ole seda mitte millegagi ära teeninud.
    Tõsi, äri ja poliitika hoiatav näide on Venemaa Jukos. Teadmata küll kogu tausta, tegi riigivõim ühele väidetavalt lääneliku töökultuuriga suurfirmale möödaminnes üks-null ära. Me ei tea täpselt, milline on Eestisse tulevas Vene kapitalis era- ja riigikapitali vahekord. Seda viimast kardame me ilmselt kõige rohkem. Ometi tundub vähetõenäoline, et Vene riigikapital saavutaks mingis valdkonnas monopoolse seisundi, selleks on Eesti iseenesest väiksele turule tulijaid igas valdkonnas liiga palju.
    On tunduvalt parem, kui Vene kapital tuleb siia otseteed pidi, mitte ringiga offshore?ide või varifirmade kaudu. Leedulased arvasid, et müüvad oma Ma?eikiu naftatöötlemistehase ameeriklastele, ent tegelikult omandas selle Vene kapital. Parem juba ausad, heanaaberlikud ja vastastikku kasulikud suhted.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Apranga esimese kvartali käive kasvas üle 10%
Käesoleva aasta esimeses kvartalis ulatus Leedu rõivaste jaeketi Apranga Groupi müügikäive koos käibemaksuga 72,3 miljoni euroni. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kasvas käive 11%.
Käesoleva aasta esimeses kvartalis ulatus Leedu rõivaste jaeketi Apranga Groupi müügikäive koos käibemaksuga 72,3 miljoni euroni. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kasvas käive 11%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Taastuvelektri toodang näitas aasta alguses kasvu
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.