Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti Raudtee veeretab vastutuse riigile

    Eelmisel aastal oli huvipakkuvaim üllatus Gangier Invest OÜ otsus müüa oma 33,33%-line osalus osaühingus Baltic Rail Service (BRS) Eesti Raudtee (ER) aktsiapakist. 2001. aastal viis Isamaaliidu, Reformierakonna ja Mõõdukate valitsusliit läbi palju kriitikat pälvinud ja riigile kahjuliku raudtee erastamistehingu.
    Raudtee strateegilise infrastruktuuri müümine oli viga. Erastamislepingu täitmise kontrolliga pole võimalik raudtee infrastruktuuri arengut tagada. ERi nõukogu esimees Edvard A. Burkhard väitis detsembris, nagu oleks BRSi omanikud sunnitud kaaluma osaluse mahamüümist kiusu ajava valitsuse tõttu - ER peab kulutama aega kohtutes ja valitsusega vaieldes. Ja et ER on raha kaotav ettevõte just valitsuse tegevuse tõttu.
    See on väga küüniline ja subjektiivne seisukoht.
    ERi eelmise aasta bilanssi vaadates tootis firma mullu 150 mln krooni kahjumit, aasta varem aga ligi 100 mln kroonise kasumi. Kaubaveomaht kasvas novembris tunamullusega võrreldes 3.4% 3,56 mln tonnini, samuti kasvas kaubaveomaht oktoobriga võrreldes. 11 kuuga veeti 40,16 mln tonni kaupa, 1,1 mln tonni enam kui 2004 samal ajaga. Transiitvedude maht suurenes 1,3 mln tonni, kolmandiku võrra kasvas kohalike vedude maht. Millest siis ikka kahjum ja miks selline ootamatu müügisoov?
    ERis toimuv nõuaks põhjalikku majanduslikku analüüsi. Kindlasti pole tegu valitsuse kiusu, vaid nõudlikkuse kasvuga ERi kui monopoolse äriühingu vastu. Ka omavalitsused on hakanud tegutsema, juhtides tähelepanu raudteevedudega seotud ohtudele ja kritiseerides nii vedajat kui ka riiklike järelevalveinstitutsioone.
    Kahjuks on Viimsi vald lubanud Muugal tegutseda ASil Coalterminal kasutusloata ja vajalike keskkonnalitsentsideta. Selle tegevus ohustab tuhandete inimeste elu ja riigile kuuluvat vara. See on müüt, et omavalitsustel pole õigust siin sekkuda - põhiseaduse järgi on omavalitsustel õigus otsustada ja korraldada kõiki kohalike elu küsimusi. Seega on reaalse ohu korral võimalik piirata või keelata eriti ohtlikud veod läbi tihedalt asustatud alade (eriti läbi Tallinna kesklinna ja UNESCO pärandis oleva vanalinna lähedalt) ja keelata nende ainete käitlemine Paljassaare ja Kopli Kaubajaamas. Kas Tallinna Sadama nõukogus, kus istuvad mittespetsialistidest poliitikud, on arutatud tekitatud reaalset ohusituatsiooni?
    Piiramise eesmärk on reguleeritud, võimalikult ohutu kaubavedu, mitte transiitvedude keelamine - see poleks otstarbekas. ja see vajab eelkõige riiklikku lahendust ja valitsuse sekkumist. Probleemi lahendamiseks saab kasutada ka Euroopa Struktuurfondide finantseeringuid.
    Muugal, ohtlike kütuseterminalide (Pakterminal, Dekoil jt) keskel käideldakse tuhandeid tonne eriti ohtlikku ammooniumnitraati. Kuidas Viimsi vald andis välja ehitus- ja kasutusloa ASile DBT, mis käitleb Tallinna (Muuga) sadama territooriumil tuhandeid tonne eriti ohtlikku ammooniumnitraati? Kas uuriti keskkonnamõjusid, tehti riskianalüüs jm seadusega ettenähtud toimingud?
    Tallinna linnas ja Muuga sadamas (Viimsi vald, Maardu linn, Jõelähtme vald) on kõige suuremad ohukolded, kuid nende lahendamine käib omavalitsustele üle jõu. Lahendus on valitsuse pädevuses.
    Meie õigussüsteem on ohtlike kaupade raudteevedu puudutavate aktide osas korrastamata ega sisalda ka piisavalt aluseid sunnimeetmete kohaldamiseks. Riiklik järelevalve ja koostöö riiklike institutsioonide vahel on puudulik, mistõttu pole isegi võimalik tuvastada, millisel määral ohutus üldse on tagatud. Meil kahjuks ei rakendata ettevaatusprintsiipi, mille kohaselt tuleks ohutusmeetmed tarvitusele võtta isegi siis, kui tegelik oht ei ole veel teaduslikult tõestatud.
    Tuleb koostada ohtlike kaupade raudteevedu reguleeriv õigusakt, mis lähtuks ELi direktiivi (96/49 EÜ) nõuetest ja võtaks arvesse ka rahvusvahelised eeskirjad, lepingud, konventsioonid. Eesti ühines rahvusvahelise kaubavedude kokkuleppega 1992, kuid see on siiani ratifitseerimata.
    Erastamislepinguga võttis ER endale kohustused, mis peaksid tagama raudteeveoste ohutuse. Paistab, et ettevõte soovib tekkinud keskkonnaprobleeme eirata ja ühe võimalusena vastutusest pääsemiseks pakub Tallinna Sadamale (loe Eesti riigile) BRSi osalust, loomulikult kallima hinnaga.
    Autor: Heldur Unt
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Baltic Horizoni kolm probleemi, mis mind fondi juures häirivad
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.