Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miks juht eirab probleeme?

    Sügisel 2005 viidi Tartu Ülikoolis dotsent Anu Reiljani eestvedamisel majandustudengite hulgas läbi esseekonkurss. Teemaks oli "Miks juht eirab probleeme?" ning see tugines omakorda Dan Pauli ja Jeff Coxi juhtimisromaanile "Tervenemine. Ettevõttemeditsiin".
    Konkursile laekus kokku 14 kirjatööd ning neid hindasid dotsent Anu Reiljan, Juhtimise kuukirja toimetaja Teeli Remmelg, Äripäeva Raamatuklubi juht Ülle Ergma ja Raamatuklubi toimetaja Violetta Riidas.
    Tulemus oli üsnagi üksmeelne ning parima essee autoriks tunnistati Merili Kukk. Teist ja kolmandat kohta jäid võrdsete punktidega jagama Andres Luts ja Serob Asatrjan. Kõik nad olid leidnud üsnagi erinevad lähenemisteed, kus Merili Kukk toetus tugevalt romaanile, Andres Luts arutles teema kui sellise üle ning Serob Asatrjan lähenes teemale matemaatiliselt ning põimis oma esseesse valemeid.
    Võitja saab valida endale preemiaks oma maitse järgi viis Äripäeva Kirjastuse välja antud juhtimisraamatut ning teine ja kolmas koht mõlemad kolm raamatut. Täname kõiki konkursil osalenuid huvitavate kirjatükkide eest ning soovime teile tuult tiibadesse.
    Selleks, et ettevõte toimiks efektiivselt, vajab see enda etteotsa inimest, kes oleks piisavalt võimekas ettevõtte tegevust ka koordineerima. Fraasiga "hea juht" seostub kindlasti palju omadussõnu, mille üles märkides võib luua pildi võimekast inimesest, kes lisaks sellele, et suudab panna teisi endale järgnema ja kuuletuma, omab veel tervet hulka teisigi omadusi.
    Samas aga kuidas defineerida õiget juhti? Võib tuua välja mitmeid omadusi, mis teda iseloomustaksid, nagu näiteks ettevõtlikkus, entusiasm, hea suhtlemisoskus, pingetaluvus, inspiratsioon, oma ala asjatundlikkus, suutelisus luua eesmärke ning neid ka oma alluvatele selgelt ja arusaadavalt edastada ning panna kogu ettevõte toimima nii, et loodud eesmärgid õigete vahendite abil ka täidetud saaksid.
    Nii toimides võiks jäädagi nimekirja pikendama, püüdes luua ideaalset inimkuju, keda ettevõtte töötajatele eeskujuks tuua ning kellele kogu organisatsiooni eestvedamine usaldada. Ilmselgelt võiks taolise kujutluspildi loomist jätkata lõpmatuseni, kuid see pole hetkel eesmärk omaette. Pigem just nii, nagu pole olemas ideaalset inimest, pole olemas ka ideaalset juhti. Pole olemas ideaalset lahendust probleemidele - kõik on vaid vaatenurga, situatsiooni, olukordade ja nähtuste kokkulangevus. Ilmselgelt eeldatakse juhilt oskust oma tegevusvaldkonda puudutavat juhtides olla võimeline märkama probleeme ning otsima neile lahendust, kasutades selleks võimalikult optimaalselt ära olemasolevad ressursid. Mis võiks aga tingida olukorra, mille puhul juht hoopis eirab probleemi, selle asemel et sellega tegeleda ning lahendust otsida ?
    Kui vaadata teoses "Tervenemine" kirjeldatud nii kesk- kui ka kõrgastme juhte, võib öelda, et tegemist oli väga erinevate loomuomaduste, oskuste, eesmärkide, töövõtete ja otsustuse ulatusega juhtidega, kelle iga individuaalne otsus tegelikult mõjutas teisi juhte ja nende tööd ning üldkokkuvõttes mõjutas kogu ettevõtte tegevust. Sellest tulenevalt, kui puudub organisatsioonikultuur, kus kõik ettevõtte töötajad teavad firma eesmärki, tegutsevad selle saavutamiseks ühise rindena, teevad koostööd ning ei väärtusta oma osakonda teistest rohkem, oleks vajalik ettevõtte ravi alustada nende probleemide leidmisest ning seejärel neid vigu parandada.
    Sõna "eiramine" tekitab automaatselt minus tunde, et tegemist on millegi tahtlikuga. Juht eirab probleeme tahtlikult. Võimalik, sest põhjusi on selleks mitmeid, kusjuures paljuräägitud status quo säilitamine on neist üks olulisim.
    Näiteks, ettevõtte käive on stabiilne, erinevad osakonnad funktioneerivad üldpildis hästi, toodetakse kasumit, kuid midagi on valesti - olgu selleks vähenev turuosa, konkurentsi suurenemine või strateegia puudumine. Nimetatud aspektid (loetelu ei ole loomulikult ammendav) esindavad probleeme, mida juht võib eirata. Tema arvates ei ole põhjust, miks peaks neid lahendama ja aega raiskama, kui ettevõttel läheb ju iseenesest hästi. Kuid seda pigem ainult lühiajaliselt, sest pikemas perspektiivis võivad praegu eiratud probleemid olla ettevõttele saatuslikud. Juhipoolne tagajärgede tunnetusvõimetus on aluseks probleemide eiramisele, millega võib suure tõenäosusega kaasneda ettevõtte dekadents.
    Parimaks näiteks eelnevalt käsitletule on Dan Pauli ja Jeff Coxi kirjutatud romaan "Tervenemine: ettevõttemeditsiin". Raamat, milles kirjeldatakse, kuidas fiktiivse suurorganisatsiooni Essential probleemid on erinevate tasandite/osakondade juhtidele ilmselgelt nähtavad, kuid nendele ei taheta või ei suudeta lahendust leida.
    Ettevõttel esinevad nõndanimetatud haigusnähud, millele ratsionaalne inimene otsiks aktiivselt lahendust ja seda pidevalt, hoolimata selle käigus tekkivatest tagasilöökidest. Sellest hoolimata on nimetatud firmas juhid nõrgestatud kartusest muutuste ees ja lisaks akommodeerunud hetkeolukorraga. Kõik see toimub aga hetkeni, kuni avastatakse välisabiga reaalsus ja hakatakse mõtlema strateegiliselt.
    Toimub haigusnähtude diagnoos, leitakse võimalikud lahenduskäigud, neid realiseeritakse ja tulemiks on ettevõtte tervenemine. Toimunud on vabanemine kirjeldamatust pingest, mis ettevõttes enne valitses, kui esinesid siis ületamatutena tundunud takistused ja probleemid.
    Protsess, mille käivitamine oli raske, tõi ettevõtte välja esmapilgul tundunud lootusetust olukorrast. Pidevalt muutuvas majandusruumis pole ilmselgelt põhjendatud ettevõtte paigalhoidmine.
    Probleemide eiramine või ignoreerimine on seotud ka mitme konkreetse sisemise põhjusega, mis kujundavad juhi ettekujutuses või teadvuses valmidust vastavat olukorda lahendada. Loogiline on, et iga inimese teod on motiveeritud teatud faktoritega, nagu nt rahuldus või mõnu, mis kaasneb probleemi eduka lahendamisega; sellele lisandub ka probleemi tähtsus ehk olulisus ettevõtte jaoks ning probleemi isiklikkus juhi kui ettevõtte allosa või terviku eest vastutava jaoks.
    Kui valmidus lahendada teatud probleemi on R, mis jääb vahemikku [0;1] , siis eiramise määraks on E = 1 - R , mis jääb samuti vahemikku [0;1] . Need näitajad väljendavad valmidust või ignoreerimist protsentuaalselt, mis on ülevaatlikum kui üldsõnaline kirjeldamine. Seega, kui valmiduse määr võrdub 1, soovib juht lahendada vastavat olukorda otsekohe ja tõsiselt.
    Valmidus koosneb mitmest tegurist: rahuldusest või mõnust (Y), mida juht saab, kui probleem on lahendatud, tähtsusest või olulisusest ettevõtte jaoks (I) ning isiklikkuse määrast (P) ehk sellest, kuivõrd otseselt puudutab selle probleemi edukas lahendamine juhti, mitte ettevõtet vms. Valmidus sõltub ka probleemi lahendatavusest (A), milleks on ettevõtte sisekeskkonna tolerantsus või avatus probleemide arutamiseks ja lahendamiseks. Seega on valmidus kirjeldatav valemiga
    R = A * I * P * Y .
    Kuna antud valem kujuneb korrutise tulemusena ning kõik koostisosad jäävad vahemikku [0;1] , väheneb valmiduse määr iga teguri korrutamisel, kuna on mõistlik arvestada, et ei mõnu, tähtsus, lahendatavus ega isiklikkus pole alati täielikud ehk 100protsendilised. Kuidas siis seletada seda, et tegurite lisandumisel ei toimu võimendumist, mille tagaks nt summa kasutamine? Tegelikult jäävad sellest mudelist välja laiskus, kibestumus jms negatiivset toimet omavad mõjurid, mis kajastuvad samas valmiduse määra väärtuses. Teiseks seletuseks on ka see, et mitu motiveerimisallikat korraga ei anna alati paremat tulemust, kuna hajutavad tähelepanu.
  • Hetkel kuum
Tõnu Mertsina: riigi kommunikatsioon võiks arvestada selle mõju majandusaktiivsusele
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Müügikuu mai algas USA aktsiaturul langusega
Wall Streeti folklooris soovitatakse aktsiad mais maha müüa; soovitusele kohaselt liikusid USA aktsiaturud mai esimesel kauplemispäeval allapoole.
Wall Streeti folklooris soovitatakse aktsiad mais maha müüa; soovitusele kohaselt liikusid USA aktsiaturud mai esimesel kauplemispäeval allapoole.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mis on edukate juhtide ühine näitaja?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Piletilevi tegi ajaloo suurima tehingu: ostis enamuse kahes Poola piletimüüjas
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Prantsuse ettevõte ostab Eesti küberfirma: ootame suurt rahvusvahelist kasvu
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.