Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti sülearvutitootjad võtsid turgu
"Stardinumbrid paar aastat tagasi olid väga väikesed ka," sõnas ML Arvutite tegevjuht Mait Rahi jutu alustuseks. Mehe sõnade järgi võib kodumaistel arvutitootjatel ja müüjatel eelmise aasta üle hea meel olla, kuna välismaistelt arvutifirmadelt võetakse aina rohkem turgu ära. Sama kinnitas ka Microsoft Eesti ja TD Balticu koostatud statistika, mille kohaselt oli 2005. aasta kasv 2004. aastaga võrreldes 10 protsenti, kokku müüdi aasta jooksul 16 609 sülearvutit.
"Meil oli turuosa kasv kahekordne," kiitis Rahi ning lisas, et see väljendus ka 20protsendises käibe kasvus. Mis on selle põhjuseks? "Eks see ole mitmete pisiasjade koostöö," leidis ta ja tõi näiteks eestikeelsed klaviatuurid või tarkvara, mida välismaistelt arvutitelt tihtipeale ei leia. "Müügijärgne teenindus ja garantii on kordades kiirem kui rahvusvaheliste firmade oma," sõnas Rahi veel.
Sama kinnitas ka Ordi juht Ülle Kivirähk, kelle sõnul tuli kodumaiste tootjate kõva turuvõit just tänu tema firmale. "Oleme kõige suuremad ja kui meil midagi muutub, siis mõjutab see ka turgu," kinnitas ta. Ordi turuosa kasvas Kivirähki sõnul kolm korda. "Eelkõige see, et hinnad on soodsad ja teenindusvõrk on üle-eestiline," nimetas ta põhjusi. "Katkist Ordi arvutit ei tule Mõisakülast Tallinna tuua ja kaks nädalat parandust oodata," tegi juht asja piltlikuks ja sõnas, et kohalikel käib parandus kahe päevaga. Kindlasti on Kivirähki meelest arvutite ostu mõjutanud tugev reklaam ning ka see, et kohalikke tegijaid on vähemaks jäänud.
IBM Eesti juhi Valdo Randpere aga turukaotusest erilist numbrit ei teinud.
"Ma ei saa väita, et oleme võitnud või kaotanud, sest meid pole siin olemas," sõnas ta, selgitades, et on oma tooteid alati kõrgema kvaliteedinõudega inimestele müünud. Küll aga põhjendas ta kohalike sülearvutimüüjate edu sellega, et juurde on tulnud inimesi, kes vanasti ostsid odavaid lauaarvuteid, kuid on nüüd samasugustele odavatele kaasaskantavatele üle läinud.
Ka Hewlett-Packardi tooteid esindava Kungla Dialoogi juht Toomas Kaljo tunnistas sama: "Kodumaised on odavamad, aga ka väiksemate võimalustega, kuid võib-olla iga tarbija jaoks need lisavõimalused polegi tähtsad."
Autor: Gert D. Hankewitz