Reede 2. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Konflikt annab jõudu kannapöördeks

Teeli Remmelg 27. märts 2006, 00:00

Urmas Nikolai asutas 1989. aastal sõpradega rehvikeskuse Balco. Äri läks edukalt, käive ja kasum kasvasid ja kliente tuli järjest juurde. Ometi on praeguseks jäänud Urmas Nikolaile ettevõttest järele kohtuskäigud ja võlad. Isiklik tüli viis endiste äripartnerite teed kaks aastat tagasi lahku.

"Mind sisuliselt tõsteti firmast välja," tunnistab Urmas Nikolai. "Nüüd tean, et suulised kokkulepped kehtivad ainult seni, kuni ei teki kellegagi vastuolu ja sind kohtusse ei kaevata. Kohtus kehtib ainult paber ja dokumentide õige vormistus."

Nii avastaski ühel päeval suure eduka firma juht ja omanik end purupaljana - kaela sadasid kohtuasjad, võlgade katteks tuli anda firma ja kodu. Tema abikaasa on olnud eluaeg kodune ja hoolitsenud pere ja laste eest, seega ka tema sissetulekule ei saanud toetuda.

Ometi ei jäänud Urmas Nikolai ettevõtliku inimesena üürikorterisse lihtsalt norutama. Kuid selgus, et vaatamata suurele kogemusele polnud erialal uue töö leidmine sugugi lihtne.

"Püüdsin pool aastat leida palgatööd - kuid olen kaua aega tegelenud rehvidega ja Eesti turg on selles osas suhteliselt väike. Kõik tunnevad kõiki ja suuremad firmad ei julgenud mind kui konfliktiga lahkunut tööle võtta, sest ka kohtulahend on pooleli. Ka ei ole ma harjunud ennast müüma - olen alati teinud tööd, mida oskan ning tahan," meenutab Nikolai oma tööotsinguid.

Omanikuna oli Nikolai harjunud oma ideid firmas vabalt teostama, ilma et pidanuks neid kellelegi müüma. Samas kartsid väiksemate firmade juhid, et ta on liiga suurte nõudmiste ja soovidega.

"Mõnes mõttes oli neil õigus, sest kui sain tööd ühe tuttava väikefirmas, läksid meie teed jälle paari kuu pärast lahku. Olin harjunud asju veidi suuremalt tegema, kui väike firma seda võimaldas," pidas Urmas Nikolai paremaks taanduda, sest erinevate vaadetega inimesed ei saa korraga väikest ettevõtet juhtida.

Nii ei jäänudki üle muud, kui alustada otsast peale ja asutada uus firma - eks ikka samal alal, mida ta hästi oskab - rehvide müük ja teenindus.

Selgus, et uue ettevõtte asutamine ja käimalükkamine päris nullist ei ole ka turul, kus tegutseb juba niigi palju ettevõtteid, siiski võimatu.

"Kõik sõltub ju tutvustest. Mul olid kujunenud usaldusväärsed suhted tarnijatega, kes andsid mulle ka uue firma alustamiseks krediiti ja rentisid seadmed. Endal mul polnud uuesti alustades sentigi taskus, kuid aasta pärast sain jalad alla ja sain laenatud seadmed tagastada," meenutab ta.

Vaatamata rehvitööde hooajalisusele - suur nõudlus on vaid kaks korda aastas - hakkas uus firma Rehvimaailm kosuma. Kaks aastat tegutsenud ettevõtte möödunud aasta käibeks oli pea neli miljonit krooni ja tänavu hakati ka kasumit teenima.

Ometi seisab Urmas Nikolai hetkel uue konflikti ees. Seekord küll pigem motivatsiooni kadumisega - ta ei leia enam endale põhjust, mille nimel edasi töötada. "Olen seni tegutsenud pere nimel ning lootnud jätta oma ettevõtte kord tulevastele põlvkondadele," tunnistab ta.

Lapsed aga pole firmast huvitatud - mõlemad on sidunud ennast spordiga ega ole huvitatud rehvifirmas töötamisest. "Tundsin ka ise äkki, et need mustad ümmargused asjad on ka mind ära tüüdanud. Olen kogu elu rehvidega tegelenud ega taha mõeldagi, et pean järgmised kümme aastat veel sama asja tegema," on Urmas Nikolai valmis firmat müüa.

Samas ei kahetse ta midagi ja vaatamata tagasilöökidele peab suurejoonelisi tulevikuplaane. "Kui mul poleks olnud konflikti partneritega, siis tõenäoliselt oleksin siiani oma endise firma omanik ja tegelenud elu lõpuni rehvidega. Vaevalt et ma oleksin ise sellelt rattalt maha astunud, sest äri läks hästi ja elu oli mugav."

Konflikt raputas aga Urmas Nikolaid üsna tugevalt. "Sain aru, et mu senine elu on olnud täielik enesemandumine, kus oli vähe enesetäiendamist ja põnevust. Hetkel tunnen, et olen valmis jätkama täitsa uues valdkonnas - milles on minu jaoks enam põnevust ja väljakutset."

Oma uue tegevusvaldkonna jätab ta siiski veel enda teada. "Nii palju võin öelda, et kõik me siiski unistame oma Nokiat," toob ta siiski välja, et mõtleb tunduvalt suuremalt, kui senise rehviäri juures on olnud võimalik.

Kas senised tülid pole partnerite vastu usaldust kahandanud? Nikolai vaatab nüüd hoolikalt, kellega äri alustab. "Minu praegused partnerid on ka ise kogenud petmist teiste poolt - tegelikult on omanikevahelisi tülisid olnud paljudes firmades. Algul hakatakse hoogsalt koos tegutsema, aga siis tõmbab üks teisel naha üle kõrvade."

Juhtkonna vahelisi konflikte põhjustavad kõige sagedamini raha, pädevuse määratlematus, erinevad nägemused firma tulevikust ja oskamatus erimeelsusi lahendada.

Reeglina püütakse Eestis siiski konflikte lahendada kohtuväliselt ja läbirääkimiste teel. Need üksikud juhtumid, mis on ajakirjanduses kajastamist leidnud, on jäämäe veepealne osa, pooleliolevaid asju aga juristina ma kahjuks kommenteerida ei saa.

Konfliktide ennetamiseks soovitan siiski sõlmida selged korrektsed lepingud ja piiritleda kirjalikud pädevused. Kui ilmnevad erimeelsused, tuleks need proovida kohe rahumeelselt selgeks rääkida.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:11
Otsi:

Ava täpsem otsing