Pühapäev 11. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Klient hakkab üha enam mõjutama ettevõtte IT- alast tegevust

Agur Jõgi 18. aprill 2006, 00:00

30 aastat on infotehnoloogia muutnud maailma: loonud uusi tööstusharusid, korraldanud ümber äri ning parandanud oluliselt ettevõtete tegevust. Nüüd on aga käes hetk, mil maailm muudab omakorda infotehnoloogiat ning IT-juhid peavad selle muutusega kohanduma.

Maailma suurima IT-juhtidele mõeldud organisatsiooni Gartner Executive Programs 1400 liiget 3300st vastas küsimustele, mida nad peavad sel aastal oma peamisteks ülesanneteks. Kui aastatel 2002-2004 juhtisid IT-alaseid ootusi ettevõttesisene kulude vähendamine, tsentraliseerimine ning infoturve, siis nüüd mõjutavad ITd välised jõud ehk väline maailm. Uuringu järgi on nendeks kliendid, valikuvõimalused, teeninduskanalid, kulud ja eristumine.

Tänapäeval on väga vähe ärivaldkondi, kus saaks tulla mõistlikul viisil toime ilma infotehnoloogiata. Seetõttu leiavad IT-juhid üle maailma, et IT muutub üha rohkem ärikeskseks ning äriliste ootuste mõistmine on aina vajalikum.

Peamised ärilised prioriteedid on sel aastal äriprotsesside parandamine, ettevõtte tegevuskuludel silma peal hoidmine, uute klientide leidmine, olemasoleva kliendibaasi säilitamine ja kliendisuhete parandamine.

Samas on oluline mõista ka seda, millal IT vajab äri poolt selget tegevuskäsku. Näiteks võib IT-inimene seista kaupluses terve päeva kassapidaja selja taga, teha ülestähendusi ning pärast öelda, millised IT-alased ettepanekud on tal kassapidaja töö lihtsustamiseks. Ärijuhid peavad aga omakorda ütlema, kas need ettepanekud on mõistlikud või mitte.

Kui IT peab järjest enam aru saama äriloogikast, siis ärijuhid omakorda ei tohi leppida veel hiljuti väga levinud seisukohaga, et IT on keeruline, seda mõistavad ainult itimehed ning küll IT-osakond teab ise, mida teha. IT valib küll teostuse, näiteks kas IT-rakendus on Oracle'is või Unixis, aga mitte selle, kuidas see rakendus peab ettevõtte eesmärgid täitma.

Mingist mahust alates peab IT- ja äripoole vahel olema paika pandud töökorraldus - näiteks Elionis nimetatakse seda ärikvaliteediks, pankades pangatehnoloogiaks jne. Vähe on ettevõtteid, kes saavad osta sisse automatiseerimise üle mõtlemise. Tehnoloogial põhinevaid tooteid pakkuvad ettevõtted peavad kindlasti ise formuleerima ka IT-alased eesmärgid.

Ettevõtte juhid ootavad tulemusi nii äris kui ka ITs ning seetõttu on IT-eelarve nende jaoks nagu iga teine ärieelarve, mis peab tagama kokkulepitud ajal tulemused. Seetõttu on IT-juhid Gartneri uuringutes juba kolm aastat prognoosinud väga tagasihoidlikku IT-kulude kasvu. Käesoleval aastal on see keskmiselt 2,7% (mullu oli 2,5%).

Mured turvalisuse ja katkestuste üle äritegevuses on libisenud 2006. aastal prioriteetide esikümnes tahapoole. Samas on turvalisus endiselt kriitiliselt tähtis, kuna ettevõtete juhid ootavad nüüd IT-juhtidelt seda, et nad hoiaks silma peal kogu ettevõtte turvalisusküsimustel.

Kuidas IT-juhid kavatsevad sel aastal infotehnoloogia panust suurendada? Selleks on vaja töötada omamoodi kahesuunalisel maanteel. Üks suund eeldab töötamist n-ö äri sees ehk siis tegevusi olemasoleva tehnoloogia, lahenduste ning äriprotsesside parandamiseks. Need tegevused on suunatud käesolevale majandusaastale.

Seevastu teine IT-juhtide tegevussuund tähendab töötamist äri jaoks, et rakendada uusi võimalusi, mida on vaja äriliseks eristumiseks konkurentsisituatsioonis ning kliendibaasi kasvatamiseks ja säilitamiseks. See tähendab uute toodete, teenuste ja võimaluste väljaarendamist.

Kui seni on infotehnoloogia pigem olnud suunatud tehnoloogiale kui infole, siis nüüd on IT-juhtide arvates vaja suurendada informatsiooni rolli nii infotehnoloogias kui ka äris. Info rolli tähtsustamine aitab paremini mõista välisjõude, mis suunavad klientide ja turu ootusi. Lõpptulemusena on vaja parandada seda, kuidas ettevõte kasutab oma infot ehk siis tugevdada info väärtusahelat.

Gartneri küsitlusele vastanud IT-juhid tunnevad sel aastal, et maailm muudab infotehnoloogiat, tehes IT rohkem kliendile, turule ja infole suunatuks. Seetõttu on IT-juhid üle maailma teinud algust kvaliteetsete IT-lahendustega, mis loovad täna otsest väärtust firma äritegevusele.

Äriprotsesside parandamisega aitavad IT-juhid kaasa ettevõtte ärilise positsiooni parandamisele.

Agur Jõgi peab samal teemal ettekande teabemessil Kontakt 18. aprillil.

Selleks aastaks on IT-juhtide tegevuskavasse lisandunud mitmed olulised prioriteedid, mis suurendavad IT suunatust äritegevusele.

Leidke aega klientidele pakutavate võimaluste laiendamiseks ja front-office'i tegevusele kaasaaitamiseks. Kasv ettevõtte peamisest äritegevusest on suurim väljakutse, millega ka IT-juhid silmitsi seisavad. Kursisolek kliendikogemustega aitab IT-juhil ja tema meeskonnal mõista, kuidas kasutada IT-rakendusi kliendi vajaduste rahuldamiseks. Seepärast kavatsevad IT-juhid tänavu pigem investeerida ettevõttest väljapoole suunatud projektidesse nagu mobiilsed töökohad, turuluure, kliendi tellimuste juhtimissüsteem, vähem firmasisestesse rakendustesse ja lahendustesse.

Määratlege võimalused infot efektiivsemaks kasutamiseks. Teadmiste mõistmine ja kasutamine on konkurentsieelis ja peavõimalus turul eristumiseks.

Äriliste teadmiste-oskuste arendamine IT-organisatsioonis. IT-juht peab suurendama IT-teenuste ja -lahenduste seotust äriga, see nõuab tema meeskonnalt suuremaid ärialaseid teadmisi. Eesmärgiks on IT ja äripoole kahekõne võtmes "kuidas saame koos probleemi lahendada".

Olge valvel turva- ja äririskide suhtes. See on tegevjuhtide arvates nüüd IT-juhi ja ta meeskonna vastutada. Kõik on rahulik kuni rünnaku või turvaintsidendini.

Tulemus loeb. Kuna IT-juhilt oodatakse üha enam panust ärisse, peavad hoiakud tehnoloogia suhtes põhinema reaalsetel faktidel, mitte tippjuhtkonna strateegiatel või käskudel.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:13
Otsi:

Ava täpsem otsing