Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Väikepoed suurendavad turuosa
Jaapani jaekaubanduses toimuvad taas muutused. 2004. aastani kestnud deflatsioon suurendas konkurentsi supermarketite vahel ja surus hinnad alla, populaarseks muutusid nn 100 jeeni poed.
Suurimal 100-jeeni-kaupluste ketil Daiso on 2500 poodi, mis müüvad suures valikus tooteid alates aiandusest kuni maiustusteni. 2000 rajati väikeseformaadiline Shop99, mis pakub toidu- ja esmatarbekaupu enamasti 99 jeeni eest. Kett on kasvanud 800 poeni. Majanduskasvu tingimustes on hinnakonkurents läinud üle jaekaubanduskontseptsioonide vaheliseks konkurentsiks.
1990ndate teises pooles rajati linnaäärseid suuri kaubanduskeskusi, mis praegu moodustavad 20% jaekaubandusest, kuid nende osatähtsus on viie aastaga kasvanud vaid protsendipunkti võrra. Üha enam eelistatakse teha igapäevaoste kodu lähedalt.
Piir mugavuspoe ja supermarketi vahel hakkab hääbuma. Mugavuspood on väikeseformaadiline ja avatud 24 tundi, peamiseks sortimendiks valmistoidud ning teenuste poolel koopia-faksimasin, panga- ja postiteenus. Kui 1998 oli supermarketite kogumüük kolm korda suurem väikepoodide müügist, siis 2005 oli vahe kahanenud kahekordseks.
See pani suurpoodide omanikud tegutsema. Ameerika gigandi Wal-Marti enamusosalusega Seiyu avas pooled oma kauplustest 24 tunniks. Daiei grupp testib Foodium-poode, mis väiksuse ja lahtiolekuaegadega pakuvad mugavuspoe võimalusi, hindade ja valikuga supermarketi mugavust. Mugavuspoed omakorda lisavad sortimenti esmatarbekaupu, küpsetavad saiakesi ja pakuvad värskeid mahlu.
Kõike pakkuvad suured kaubanduskeskused ei vasta enam vajadustele. Vanem elanikkond ja noored eelistavad teha sisseoste lähedal asuvast väikepoest selle asemel, et veeta päev kaubanduskeskuses.
Autor: Janika Bachmann