Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tartu vajab lennuvälja

    Mis on iseloomulik Tartumaa ettevõtlusele?
    Osalesin poolteist aastat tagasi Tartu regiooni innovatsioonistrateegia koostamisel ja üks oluline asi, mis me järeldasime, oli, et Tartumaa ettevõtetel puudub ühine identiteet. Näiteks Tartu ettevõtte jaoks ei ole vahet, kas ta räägib Rõngu või Hummuli ettevõttega, ehkki üks on Tartumaal ja teine hoopis Valgamaal. Tartumaa piirid on hägusad.
    Mis on omane Tartu ettevõtetele?
    Tundub, et Tartu suuremad ja tegusamad ettevõtted kipuvad keskmisest rohkem väljapoole vaatama. Ilmekas näide on IT-valdkond, kus orienteeritus ekspordile on suurem kui Tallinnas. Teine asi on see, mis juhtus Tallinnas umbes viis aastat tagasi. Siis asutati firmasid ja müüdi need välisosanikele maha. Tartus asutatakse firmasid ja müüakse Tallinna maha.
    Mis iseloomustab Tartu IT-firmasid?
    Suur osa neist on tekkinud Tartu Ülikooli rüpest. Välja arvatud Playtech, mis on fenomen omaette. Ma ei tea, et Tallinnas see asi nii oleks. Kõik nad on rohkem kui viis, kui mitte kümme aastat vanad, Webmedia ja Playtech on uuemad, Regio ise on 17 aastat vana. Viimased viis aastat ei ole suuremaid IT-firmasid turule tulnud. Ühest küljest napib ettevõtlikke inimesi, teisalt ei saa IT-valdkonnas alla 20 töötajaga firmat pidada firmaks, nii et ka töötajaid ei ole just üle.
    Kuidas Tartus ettevõtlust toetatakse?
    See on kahe otsaga asi. Tegelikult sellega, et Tartus on hea kooliharidus, toetatakse ettevõtlust. Nõnda võib Tartu kasuks otsustada inimene, kellel on kooliskäijad lapsed. Ja kui selline inimene on Tartu firmas spetsialist, siis tegelikult on seda firmat toetatud. Ei pea toetama rahaga, vaid kasvõi sellega, et pargid on puhtad ja tänavad ei ole liivased. Muidugi linnavalitsuse ettevõtlusosakond näeb kõvasti vaeva - teeb erinevaid seminare ja koolitusi. Aga kui linn saaks korda näiteks selle, et töölkäijatele sobivas linnajaos poleks lasteaiakohtadega probleemi, edendaks see ettevõtlust kordades rohkem kui mis tahes koolitus või raha.
    Millest on Tartus puudus?
    Lennuväljast. Mida suuremad otsusetegijad, seda vähem on neil aega. Ja sõita edasi-tagasi viis tundi kahetunnise koosoleku pärast on neil täiesti välistatud. Kuna suhted on ärimaailmas väga tähtsad, siis on halb, kui nad jäävad harvaks või formaalseks. Ja on halb, kui need suhted on tase allpool, et näiteks direktori asemel tuleb kohtuma projektijuht. Suhtevõrgustiku kvaliteet kannatab Tartus kapitaalselt, me jääme iga kuuga selles tahapoole. Tallinlased saavad ligi asjadele, millele meie Tartus kunagi ei saagi saama. Vähemalt kuni regulaarse lennuliikluse avamiseni.
    Kas see peaks olema eestisisene lennuliiklus?
    Ei, ikka otse olulisse transpordisõlme. Lennuliini Kopenhaagenisse või Helsingisse väärib Tartu kindlasti. Võiks vabalt olla ka mõni rahvusvaheline odavliin. Kui odavfirma lennuk maandub Oslos, siis ega ta maandu Oslos, vaid meie mõistes Tartus, kui see oleks Tallinna liin.
    Mida arvate Tartu-Tallinna maantee kiirteeks ehitamisest?
    Ainult positiivselt see kindlasti ei mõjuks. Küsimus ei ole mitte selles, kui kergesti Tallinna pääseb, vaid selles, kui kergesti võib Tartust ära pääseda. Hea ja kiire tee puhul otsustab inimene palju tõenäolisemalt Tallinnas asuva töökoha kasuks kui praegu. See aga ei tähenda, et seda maanteed remontida ei võiks.
    Miks on hea olla ettevõtja Tartumaal?
    Ainus objektiivne eelis, mida ma näen, on haridus, mis on üks paremaid Eestis, ja ülikooli olemasolu. Subjektiivseid eeliseid on muidugi rohkem - näiteks elukeskkond, aga see on paljuski maitse asi.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.