Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Pank haarab kindlustusturgu

    Kas Eesti pangaturg on samal ajal ka kindlustusturg? Vähemalt suurpankadele tundub, et on. Eesti pangandus- ja kindlustusturul viimasel ajal toimuv käib risti vastu vaba turumajanduse põhimõtetele.
    Esiteks: vaba turg saab efektiivselt toimida vaid ausa konkurentsi tingimustes. Konkurentsi olemasolu on oluline tarbija, aga ka ühiskonna ressursside kasutamise efektiivsuse seisukohalt. Seetõttu loetaksegi monopolide vastast võitlust valitsuste üheks põhifunktsiooniks.
    Teiseks: vaba konkurentsi toimimise hädavajalik eeltingimus on täieliku informatsiooni olemasolu või siis vähemalt turuosaliste võrdne juurdepääs sellele. Infota on raske langetada ratsionaalseid otsuseid. Teabe monopoliseerimine või eelistatud juurdepääs infole on oluline konkurentsieelis.
    Eesti finantsturud on oligo-poliseerunud juba mõnda aega. Kõigepealt surus Eesti Pank usaldusväärsust argumendiks tuues väikseid panku kokku. Aga kuskil pole öeldud, et suur pank on automaatselt ka usaldusväärsem. Kagu-Aasia finantskriisist ähmi sattunud Eesti pankurid likvideerisid omamaise panganduse, teadmata, et valuutakomitee süsteemis rohkem kui sajaprotsendiliselt reservidega kaetud valuuta vastu on mõttetu spekuleerida.
    Hansapank ja Ühispank kontrollivad 80% Eesti pangandusturust. Sellele lisaks kontrollib Hansapank 50% krediidiasutuste turust. Eesti pangandusturg näeb välja nagu õlleturgki: valida on kahe maitse vahel, mida on raske eristada.
    Samamoodi kipub minema kindlustusturul. Kindlustus on ühtpidi väga tänuväärne tegevuspõld. Kasvav elustandard lubab eestimaalasel osta üha kallimaid autosid ja muretseda üha edevamaid eluasemeid. Kuna hinnad on kõrged, enamik autodest-majadest ostetakse võlgu ja kindlustus on samas kohustuslik, siis tiksub igalt merevaatega ruutmeetrilt ja automootori mahuliitrilt kindlustusfirmadele kena kroon.
    Autoliisingu intress on justkui ülimadalale toodud - 2,5%. Liimile läinud liisija avastab hiljem, et kõrgendatud kindlustustariifidega kooritakse temalt samal ajal mitu nahka.
    Ei ole saladus, et eluasemelaenu võtma minnes võidakse mulle "näo järgi" peale suruda ka elukindlustus. Paljud tudengid on pidanud elu kindlustama koos õppelaenu võtmisega. Eks see tudengi elustiil ole keskmise kaskadööri omaga võrreldav tõesti. Kui siia lisada veel võimalik laenukindlustus, saamegi kena pildi "Brežnevi pakikesest", kus soovitud asja ostma minnes saad sundkorras kaasa palju muudki.
    Igasugust vabatahtlikku, st mittesunduslikku kindlustamist on siiamaani Eestis vähe. Eestlane veel ei kipu oma teismelist last kindlustama näiteks selle vastu, et see naabrite juures kalli vaasi kaminasimsilt maha ajab. Nagu Ameerikas kombeks. Aga eks elatustaseme kasvuga tulevad ka sellised tooted turule.
    Eesti varakindlustuse turg sai õige arenguhoo sisse 1993. aastal, kui võeti vastu esimene kohustusliku liikluskindlustuse seadus. Tänaseks on kohustuslik liikluskindlustus suuruselt teine kindlustustoode Eesti turul. Suurim toode on vabatahtlik ehk nn kaskokindlustus. See ei tulene seadusest, vaid liisingufirmade seatud tingimustest. Kuna 70% vabatahtlikku kindlustust omavatest autodest on liisitud, võib öelda, et kuni 60% Eesti mitte-elukindlustusturust on kohustuslik. Kokku andsid kaks toodet 67,8% 2005. aasta turukäibest.
    Hansapank on teatanud kavatsusest luua varakindlustusfirma ja hakata pakkuma kindlustusteenust. Idee on lihtne: selle asemel, et suunata kindlustusvõtjad oma maaklerite vahendusel teiste firmade juurde, võiks ise siseneda 2,7miljardilise käibe ja 13%-lise aastakasvuga turule.
    Pangal on olemas nii müügikanal - tellerid - kui ka vajalik info - konfidentsiaalsed andmed klientide pangakontodel toimunud liikumistest. Ja kliendile tehakse konkreetne müügipakkumine koos täpsete argumentidega ja numbriliste põhjendustega. Siit jõuamegi olulise küsimuseni: kas pangaturg on samal ajal ka kindlustusturg? Kas ja kuivõrd peaks hoidma need turud lahus?
    Lihtne loogika ütleb, et pangandusturul müüakse pangateenuseid, kindlustusturul kindlustustooteid. Esiteks peaks mõlemal turul olema konkurents, et hoida hind madal. Teiseks ei tohiks need kaks asja omavahel seotud olla. Kas või juba seepärast, et tagada võrdne juurdepääs infole.
    Mida arvata näiteks sellest, kui automüüja müüb mulle auto ainult tingimusel, et ma ostan bensiini samasse kontserni kuuluvast tanklast? Või kui pesumasina müüja kohustab mind pesu pesema vaid kindla pesupulbriga. Tundub, et siin rikutakse nii turu üldist toimimise loogikat kui ka seadust.
    Konkurentsiseadus võeti vastu 1993. Täiendatud on seda neljal korral, viimati 2005. Ja vägagi sarnaseks ELi konkurentsiregulatsiooniga, mille põhiteemad on vaba konkurentsi mõjutavad kartellilepped, monopolid ehk domineeriv positsioon turul, riigiabi ja kontsentratsiooni kontroll.
    Domineeriv turupositsioon on konkurentsiseaduses algusest peale defineeritud 40%-lise turuosaga. ELi seadused loevad domineerivaks ka firma, millel on teiste turuosalistega võrreldes eelisseisund, nt vallatava info näol.
    Seetõttu saab lugeda taunitavaks pangandusturul juba domineeriva ettevõtte sisenemist ka kindlustusturule - kliendi valikuvabadust hakatakse diskrimineerima veel ühel turul. Konkurentsiameti ja finantsinspektsiooni tööpõld on lai. Riigilt oodatakse tema olulise funktsiooni täitmist.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Esimese kvartali tulemused tõstsid Snapi aktsia hinda neljandiku võrra
Snapi aktsia hüppas turueelses kauplemises 25% pärast esimese kvartali tulemuste avalikustamist, mis ületasid kõrgelt analüütikute ootuseid.
Snapi aktsia hüppas turueelses kauplemises 25% pärast esimese kvartali tulemuste avalikustamist, mis ületasid kõrgelt analüütikute ootuseid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.