Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Helsingi saab endale uue kaubasadama
Pärast Lääne- ja Sörnäsi sadama üleviimist Vuosaarde vähenevad Helsingi südalinnas oluliselt raskeveokite liiklusest põhjustatud kahjulikud mõjud.
Vuosaari poolsaar asub Helsingi idapiiril logistiliselt soodsas asukohas ja on asendi poolest ideaalne asukoht sadamale. Laevatee sinna kulgeb peaaegu sirgjooneliselt, see on turvaline ja hõlpsasti navigeeritav.
Kogu sadamakompleks on nimetatud Sadamakeskuseks, mis koosneb sadama juurdesõiduteest ehk nn sadamateest, raudteest, mereväilast, kaidest, operatiivala läheduses paiknevast logistikaalast ja sadama juurde rajatavast Meriporti tööstuspiirkonnast.
Vuosaare sadam ehitatakse osaliselt endise laevatehase alale. Kogu sadama territoorium on 150 ha. Sellest 90 ha moodustab maa, mis võetakse merelt täitmise teel. Selleks vajatakse 12 mln m3 mitmesuguseid täitemasse. Suurem osa täiteainest on kivi, mis saadakse sadamasse viiva tee ja raudtee tunnelite rajamisest läbi kaljude.
Vuosaari sadamat ehitab Helsingi sadam ja selle ehituskulud kokku on ca 7,5 miljardit eurot, sadama osa sellest on üle poole. Ülejäänud moodustavad infrastruktuuri ehituskulud. Helsingi sadam võtab enda kanda ka poole ühendusteede loomiseks tehtavatest kuludest.
Suurem osa sadamast valmib 2008. aasta lõpul, misjärel algab sinna kohe Läänesadama ja Sörnäsi sadama kaubavoogude ümbersiirdamine. Lõplikult valmib uus sadam 2009. aastal. Osaliselt võetakse sadam kasutusele juba käesoleval aastal.
Vuosaare sadamast tuleb nüüdisaegne tükikauba sadam, mis teenindab ahtrirambi kaudu ja kraanade abil laaditavaid aluseid. Tulevikus saab teenindada ka Kon-Ro laevu, mille alumistel tekkidel veetakse autoronge, pool- ja täishaagiseid, ülemisel tekil konteinereid.
Sadamasse hakkavad sisenema Ro-Pax alused, mis veavad lisaks autorongidele ja treileritele ka sõidukitega reisijaid. Konteinerite käitlemise võimsus saab olema 500 000-600 000 TEUd (TEU on tingühik, mis võrdub 20jalase konteineriga) aastas.
Sadamas ei hakata käitlema puisteaineid ega vedelikke.
Autor: Ain Tulvi