Druþba naftajuhtme leke võib kütuse hinda veelgi tõsta

Annika Matson 02. august 2006, 00:00

Kui toornafta tarnete katkestus kestab veel kaks nädalat, tekib kütusega varustamisel probleeme kõikides Balti riikides. Kütuste hinnad võivad seetõttu veelgi tõusta, kirjutas eile ajaleht Biznes & Baltija.

Venemaa naftajuhtmete monopol Transneft teatas eile keskpäeval, et leke Brjanski oblastis on kõrvaldatud, kuid tarnete jätkamise kohta firma infot ei andnud.

Leedu majanduslehe Verslo Þinios ajakirjanik Linas Kmieliauskas ütles eile Äripäevale, et pärastlõunaks polnud Venemaa naftatarneid Maþeikiu Naftale alustanud.

Leedu valitsus teatas üleeile, et olukord Maþeikiu Naftas on lähedal kriitilisele.

Varusid nafta töötlemiseks on Leedu valitsuse andmetel järel veel viieks päevaks. Kaheksandik kogu Euroopa impordist läbib just Druþba naftajuhet.

Suve alguses otsustas Leedu valitsus müüa varem Vene naftafirmale Jukos kuulunud 53,7protsendise osaluse Maþeikiu Naftas. Ostjaks valiti Poola firma PKN Orlen, mis oli nõus maksma 1,43 miljardit dollarit.

"See oli ninanips Vene naftafirmadele Lukoil ja TNK-BP, sest nemadki soovisid osta Jukose osalust Maþeikiu Naftas," kirjutas Bloomberg. Mais Vilniust külastanud USA asepresident Dick Cheney ütles toona ajakirjanikele, et Venemaa kasutab naftat selleks, et ðantaþeerida naabreid.

Maþeikiu Nafta aktsia langes eile Vilniuse börsil 1,87 protsenti, makstes 8,39 litti. Päeva sees oli aktsia hinna maksimaalne langus 2,34 protsenti.

Neste Eesti jaemüügijuht Ivar Kohv märkis, et neid pole Maþeikiu Nafta mingist kriitilisest olukorrast teavitanud ja tarned on seni olnud plaanipärased.

"Bensiini hind Neste tanklates on paigas vähemalt kolmeks-neljaks päevaks," ütles Kohv eile. Samas möönis ta, et Leedu naftatöötleja tarnib enamiku Eestis müüdavast bensiinist. Tema sõnul ostavad näiteks ka Soome tehased suure osa oma naftast just Venemaalt.

Maþeikiu Nafta tehnilised probleemid pole mõju avaldanud Eesti Statoili kütustega varustamisel.

"Statoili ei ole mõjutanud Maþeikiu Nafta tehnilised probleemid, sest tarnime oma kütuseid ka Statoili rafineerimistehastest Norrast ja Taanist," ütles eile ASi Eesti Statoili kontseptsioonijuht Kai Realo.

Ta lisas, et Statoil ei näe probleeme oma igapäevases äritegevuses ning ei oska kommenteerida, kuidas mõjutab tekkinud olukord teisi kütusemüüjaid.

Hydro Texaco ostnud Alexela juhatuse liige Juhan Parmas ütles, et Maþeikiu Nafta Trading House Eesti OÜ on neile kinnitanud, et ka võimalike tarneraskuste korral Leedust on nad valmis kohe meritsi Eestisse valmisprodukti importima ja kütuse hinna arvutamise alused sellest ei muutu. "Hind jääb endiselt sõltuma vaid maailmaturu hinnast ja dollari kursist," märkis Parmas.

Suprema maakler Riho Talumaa möönis, et Maþeikiu Nafta aktsia sattus eile taas surve alla, sest selgusid probleemid toornafta tarnimisega Venemaalt.

"Toetudes viimastele uudistele, et juhe on parandatud, võib loota, et olukord normaliseerub," ütles Talumaa. Ta usub, et tõrge on lühiajaline ning probleemi lahenedes aktsia hind tõuseb.

Hansabank Marketsi maakler Romet Tepper märkis, et hiljutiste Maþeikiu Nafta majandustulemuste peale oleks võinud oodata aktsia hinna tõusu. "Hirm tarneraskuste ees hoiab hetkel Maþeikiu Nafta aktsia hinna all, fundamentaalselt on aktsia huvitav," ütles Tepper.

Spekulatiivsetele investoritele mõeldes märkis Tepper, et võimalik on mängida Leedu firma ostnud Poola PKN Orleni ülevõtupakkumise peale.

Poolakate pakkumine on 10,6 liti tasemel. "Riskija võib positiivse stsenaariumi korral saada head tootlust," lisas Tepper.

Maaklerite andmetel on Eesti investorite jaoks Leedust huvitavaim just Maþeikiu Nafta aktsia.

"Iga tarnekatkestus on väga tundlik ja lisab vaid närvilisust regiooni aktsiaturgudele," ütles Moskvas asuva investeerimispanga Troika Dialog nafta- ja gaasisektori analüütik Valeri Nesterov Bloombergile.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 16:10
Otsi:

Ava täpsem otsing