Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Seadus lubab oskamatud rollerijuhid liiklusesse
Alates 16. eluaastast ei ole rollerijuhil juhiloa olemasolu nõutud. Seega ei pea nad teadma liikluseeskirju ja saavad liiklusesse sukelduda, põhjustades väiksemaid avariisid ja tekitades teistele liiklejatele meelehärmi oma oskamatusega.
Noored rollerdajad leiavad, et kõikidelt nõutav juhiluba, nõue registreerida roller ning kohustuslik liikluskindlustus lahendaks suuresti probleeme rolleritega liikluses.
16aastane Tallinnast pärit rollerijuht Holger Viilmaa leiab, et suurem probleem on pigem alla 14aastaste rollerijuhtidega. "Paljudele väikestele poistele ostavad vanemad rolleri ja siis nad paugutavad nendega linnavahel," ütleb Holger, kelle sõnul just need kogenematud noored teevad liiga rollerdajate üldmuljele. "Ja nii arvataksegi, et kõik rollerdajad ei jaga liikluseeskirjadest midagi," lisab noormees.
Holgeri arvates on suurimaks veaks see, et nii autojuhid kui ka paljud rollerdajad arvavad, et roller ja auto mahuvad vabalt kõrvuti ühe sõiduraja peale sõitma. See arvamus põhjustabki väiksemaid kokkupõrkeid auto ja rolleri vahel. Noore rollerdaja sõnul oleks lahenduseks kõikidelt rollerijuhtidelt nõutav juhiluba.
"Täiskasvanute puhul, kui on olemas autojuhiluba, piisab sellest ka rollerijuhtimiseks," leiab Holger. Samuti peaks olema kõik rollerid registreeritud ja omama kohustuslikku liikluskindlustust.
16aastane viljandlane Mario Tammoja on rolleriga sõitnud juba viis aastat, kui isa talle rolleri ostis. Mario küll kohe liiklusesse rolleriga sõitma ei läinud, sest enne tuli õppida rollerit hästi valdama.
Isa õpetas talle selgeks põhilised liikluseeskirjad, et poeg liikluses hätta ei jääks ega avariise satuks. "Algul töristasin majade vahel, kui liikluseeskirjad selged, läksin liiklusesse," räägib Mario.
Kuigi 14-15aastastel rollerijuhtidel on vaja juhiluba, ei teinud Mario seda. Ta teab juhuseid, mil politsei ei tea, kas kontrollimiseks kinnipeetud juhil peab olema juhiluba või mitte.
"Avariisid rolleritega põhjustab eelkõige noorte juhtide liiklusolukorra valesti hindamine," ütleb Mario, kes tunnistab, et ka tal on mõned korrad tekkinud olukordi, mis oleks võinud kehvasti lõppeda.
"Kui kõikidel juhtidel oleks nõutav juhiluba ja seda ka kontrollitaks, teeks ma vajalikud load ikka ära, sest sõita ju tahan," lisab noormees, kes sõidab rolleriga nii palju kui võimalik.
Paljud mu tuttavad ja Rolleriklubi liikmed teavad ikka liikluseeskirju ja kellel on lube vaja, on need ka teinud.
Usun, et umbes pooled rollerijuhtidest ei tunne kõiki eeskirju ja eksivad liikluses. Aga üle 16aastastel pole rolleri juhtimiseks lube vaja, siis on viga seaduses ja viga tuleks otsida seaduse tegijalt.
Arvan, et 14aastane ei suuda vastutada oma tegude eest liikluses. 14 on veel see vanus, mil on vaja sõprade ja tüdrukute ees lollitada ja trikke teha. Ja seda ka avalikel teedel.
Oma esimesi sõite tegevat õhetavate põskede ja tudiseva jalaga rollerijuhti teistest liiklusvoolus eristada on aga päris raske. Algaja autojuht on vähemalt märgistatud vahtralehega.
Suuremasse riskirühma kuuluvad rollerisõitjatest 16aastased, kellelt juhieksamit ega -luba ei nõuta ning kes liikluseeskirja tundmata pea ees liikluskeerisesse tormavad.
Tallinnas ja Harjumaal on politsei sel aastal registreerinud kokku 35 liiklusõnnetust, milles üks osaline on olnud roller. Kokku on rollerite osalusel 2006. aastal toimunud õnnetustest kannatanuid 11.
Rolleriga tohib liikluses osaleda alates 14. eluaastast ning 14-15aastased peavad läbima juhtimisõiguse saamiseks eksamid, milles kontrollitakse noorte teadmisi nii teoorias kui ka praktilist sõiduoskust.