Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Õige aeg firma maha müüa
Kui olete mõelnud oma ettevõtte müügile, et veeta rohkem aega pere seltsis või lihtsalt teha midagi uut ja huvitavat, siis võib selleks praegu olla väga hea aeg.
Maailmas erakapitali investeerivad fondid murravad pead, kuidas ja kuhu investeerida seda meeletut kapitali, mis on fondidesse kogunenud tänu järjest vananevatele ja vähem lapsi saavatele USA ja Lääne-Euroopa ühiskondadele. Samal ajal otsivad suurfirmad järjest agressiivsemalt uusi turge ja efektiivsemaid tootmisvõimalusi.
Vaadates nii Eesti kui ka maailma uudiseid, võib tunduda, et sellest saavad kasu ainult suur- või tehnoloogiafirmad. Samas on jäänud avalikkusele märkamatuks, et väikesed ja keskmise suurusega firmad on muutunud maailmas ihaldusväärseteks ostuartikliteks.
Sel on mitu põhjust, millest olulisim on ettevõtete potentsiaalne kasumitootlikkus ostja jaoks. Kui tegemist pole just halva äriideega, vaevlevad paljud väiksema ja keskmise suurusega ettevõtted erakapitalifondide ja suurfirmade poolt vaadatuna kergesti ravitavates raskustes. Enamasti piisab ettevõtte kasvu ja kasumi märgatavaks tõstmiseks lisakapitali kaasamisest, firma juhtkonna väljavahetamisest või strateegia lihvimisest.
Aastad 2001-2003 olid maailmamajanduse jaoks mõõnaaeg. See mõjutas negatiivselt ka suurfirmade ja erakapitali huvi uute tehingute suhtes. Suurem osa firmadest oli rohkem mures selle pärast, kuidas end vee peal hoida ja tegutseda pärast 2001. aasta septembri terrorirünnakuid valitsenud tarbimishirmus vaevleval turul. Lisaks sellele muutus ka riskikapital üsna ettevaatlikuks rahvusvaheliste tehingute suhtes. EBITDA (kasum enne intressikulu, tulumaksu ja amortisatsiooni) kordajad, millega mõõdetakse firma suhtelist kallidust, langesid isegi suurfirmade puhul umbes kuue juurde.
2004 elavnes turg märgatavalt ning 2005 investeeriti juba umbes 400 erakapitalifondi üle 170 miljardi USA dollari. Samal ajal kasvas fondide tehingute maht 197,8 miljardi dollarini ja keskmine firmade eest makstud hind EBITDA kordajates tõusis 8-9 juurde. Mullu kaasas 83 Euroopa erakapitali fondi uut kapitali umbes 70 miljardit dollarit. Üksi East Capital Private Equity ja Baring Vostok Capital Partnersi Venemaale ja Ida-Euroopale suunatud fondid kaasasid kumbki üle 400 miljoni dollari.
Samuti on muutunud lihtsamaks ja odavamaks laenude saamine. LIBOR (pankadevaheline intressimäär) on viimaste aastate madalaimal tasemel. Laenuturul valitseb tihe konkurents ja pangad on hakanud kergekäelisemalt laene väljastama, alandades omakapitali nõuete piirmäärasid kuni 30 protsendini.
Kapitali suhteline odavus ja turgude likviidsus ning Eesti majanduse tugev kasv on muutnud Eesti keskmise suurusega ettevõtted väga ahvatlevaks ostuobjektiks nii erakapitali kui ka strateegiliste investorite jaoks. Kui Venemaa turgu peavad fondid ja strateegilised investorid ikka veel riskantseks, millelt nõutakse minimaalselt 30-40% kapitalitootlikust, siis Eesti majanduse stabiilsus on selle protsendi langetanud umbes 20-le.
Turul on praegu rohkem ostjaid kui müüjaid. Nii erakapitalifondid kui ka strateegilised investorid otsivad häid tehinguid, mille eest ollakse nõus maksma väga hästi. Paar-kolm aastat tagasi oli tavaline, et potentsiaalsed ostjad nõudsid ostetavalt firmalt läbirääkimisteks ainuõigust. Nüüd levib oksjonite korraldamine, milles osaleb mitmeid potentsiaalseid ostjaid ja mille käigus kruvitakse hinda ainult ülespoole.
Euroopa Liidu edasine laienemine ja Eesti majanduse jahtumine võib selle suuna üsna kergelt murda. Suured võlakoormad ja kasvavad intressid muudavad kapitali jälle kallimaks ja ostjad ettevaatlikumaks, mistõttu on praegu oma ettevõtte müügiks sobiv aeg.
Nii mõnigi Eesti ettevõte on müüdud märgatavalt alla oma potentsiaalse müügihinna. Müügiprotsess on viidud läbi mõtlematult. Kui auto või maja müügiks ei ole mõnikord vaja rohkemat kui kuulutust internetis, siis firma müük on keerulisem. Nii erakapitalifondid kui ka strateegilised ostjad tunnevad ennast siin nagu kalad vees. Nad kasutavad tehingutele spetsialiseerunud audiitorite, maksukonsultantide, advokaatide ja investeerimispankurite nõuandeid. Kõiki tehingu aspekte kaalutakse põhjalikult ja kasutatakse ära iga võimalust, et saada ostetav ettevõtte kätte kõige odavama hinnaga.
Müüjal peaks olema sama tugev meeskond, kes oskab firmat esitleda. Pole midagi kahetsusväärsemat kui müüa ära oma elutöö, ilma selle eest õiglast hinda saa. Ning müügiks tuleb põhjalikult valmistuda: korrastada firma juriidiline ja raamatupidamislik struktuur. Samuti tasub varakult mõelda sellele, kuidas müügist saadud tulu kõige optimaalsemalt maksustada.
Autor: Marko Rudi