Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Piiriületust saab kiirendada
Äripäev kirjutas hiljuti kuni nädalapikkusest veoautode järjekorrast Eesti-Vene piiril. Seda seostati Vene tolli tööstiiliga. Olukord piiril pidi muutuma paremaks. Tegelikult ei ole olukord paranenud ning seoses kaubaveokite ülisuurte järjekordadega Läti-Vene piiril võib see lähiajal muutuda veelgi hullemaks.
Suured järjekorrad piiril on ka meil vajakajäämisi esile toonud. Ei ole normaalne, et ELi välispiiri Koidula tollipunkti eel peavad tühjad veoautod ootama piiriületust Venemaale üldises järjekorras. Nii sai Tallinnasse Pihkvast lauamaterjali vedanud Pihkva Agrosnabi tühi veoauto pärast järjekorda asumist 16. augustil kell 15.00 Eestist Venemaale väljuda alles 18. augustil kell 6.40.
Kuna piirivalvureid on napilt, ettenähtud koosseisud on täitmata piirivalvurite madala ametipalga tõttu, teenindab Koidulas Eestist väljuval suunal nii tavareisijaid, autobusse, sõiduautojuhte kui ka veoautojuhte tavaliselt üks passikontrolör. Veoautojuhid peavad ootama üldises järjekorras, millal bussireisijad teenindatud saavad.
Ka Koidula tollipunktis töötavate tolliametnike niigi nappi kooseisu kavatsetakse ühe ametniku võrra vähendada. Minu arvates ei kiirenda tollivormistust ekspordisuunal ka liikuvate röntgenite (veokite kaubaruumide läbivalgustusseadmete) kasutuselevõtt lähitulevikus, sest mitmed suurte kogemustega tolliametnikud lahkuvad ELi välispiiripunktidest sinna tööle.
Uute, pidevalt kasutuselevõetavate tollivormistuse arvutiprogrammide väljatöötamisel peaks kõigepealt arvestama piiril veokite tollivormistuseks kuluva ajaga ning seda võimalikult palju vähendama, et kiirendada Eestist väljuvate veoautode tollivormistust.
Riik peaks kohe hakkama laiendama ELi välispiiripunktide eelseid kitsaid teelõike, mis on eriti vajalik vähemalt 3 kilomeetrit enne piirpunkte. Piiripunktidele eelnevad teelõigud on jäänud kitsaks, puuduvad WCd, toitlustus- ja pesemiskohad veokijuhtidele. Samuti peaks riik kiirendama uue Narva silla ja maanteepiiripunkti ehitust.
Eestis olevate ELi maanteepiiripunktide, nende lähedal asuvate teede ja muu infrastruktuuri väljaehitamine ei peaks olema ainult väikese Eesti riigi probleem.
Viimastel aastatel läbi Koidula ja Luhamaa tollipunkti Venemaale sõitvatest kaubaautodest moodustavad suurema osa teiste Euroopa riikide autod. Riik peaks tõstma ka meie ELi välispiiri maanteepiiripunktides töötavate piirivalve- ja tolliametnike palka. Kindlasti annaks parandada riigi ja vastavate ametite koostööd Venemaaga.
Autor: Ilmar Tagel