Finnairi streik jätkub

Sirje Rank 20. oktoober 2006, 00:00

Soome riikliku lepitaja Juhani Saloniuse sõnul olid osapoolte seisukohad teineteisest väga kaugel. Pärastlõunal läks vastasseis veelgi teravamaks, kui omapoolse toetusstreigi Soome stjuardesside ja stjuuardite ametiühingule SLSY kuulutas välja Soome auto- ja transporditöötajate ametiühing AKT, keeldudes Finnairi lennukeid tankimast.

Eileõhtuste TV3 "Seitsmeste uudiste" teatel tuleb Finnairi juhtkond kabiinipersonali palganõudmistele vastu.

Eile ütles Finnairi juht Jukka Heinonen, et majanduslikult suudab firma üle elada ka pikaajalise streigi, ehkki iga päev tähendab vähemalt miljon eurot kahju. "Iseasi, kas ühiskond seda suudab. Soome on saar ja me ei või kuigi kaua elada olukorras, kus siia tuleb vaid mõni lennuk päevas," ütles Heinonen.

Segadus lennuliikluses põhjustab suurt peavalu Soome peaministrile Matti Vanhanenile, kes ootab täna mitteametlikule tippkohtumisele Lahtis ELi valitsusjuhte ja Venemaa presidenti Vladimir Putinit.

Finnairi infojuhi Usko Määttä sõnul on palgatülis kesksel kohal Finnairi Eesti tütarfirma Aero Airlines, kuid tegemist pole heitlusega Eesti odava tööjõu pärast. "Streik puudutab üksi Soomet ja Soomest palgatud töötajaid," kommenteeris Määttä. "See pole kuidagi seotud personali värbamisega Eestist."

Eile hommikul alustas Finnairi kabiinipersonal streiki, et protestida firma plaani vastu palgata 500 töötajat oma Eesti tütarfirma Aero Airlines kaudu, kui ametiühingud muidu madalama töötasuga ei nõustu.

Streigi tõttu oli Finnair sunnitud tühistama pea kõik pikamaalennud ning nii siseriiklikud kui ka Euroopa liinilennud olid tugevalt häiritud. Küll aga püüdis Finnair laenatud lennukite ja personaliga ära teenindada tšarterlennud.

Määttä väitis, et firma käitub legaalselt, soovides uued töölepingud sõlmida kehtiva üleriikliku palgakokkuleppe järgi, mida järgivad ka teised Soomes tegutsevad lennufirmad, nagu Blue1. Selle lepingu baasil on sõlmitud ka Aero Airlinesi palgakokkulepped oma töötajatega.

Üleriikliku palgakokkuleppe kõrval on aga eraldi Finnairi palgakokkulepe, kus tingimused on soodsamad ja palk ligi 30% kõrgem. Ametiühingud nõuavad just selle lepingu järgimist uute töötajate palkamisel, ehkki juba Finnairi palgal oleva kabiinipersonali palgad ei muutuks. Määttä sõnul oli suvel avaldatud töökuulutuses selgelt öeldud, et uute sjuardessidega sõlmitakse lepingud üleriikliku palgakokkuleppe järgi. Finnairile tähendaks selline kokkulepe aastas 10 miljonit eurot säästu.

Eesti Post kasutab Finnairi oma saadetiste edastamisel ja streigi tõttu venib saadetiste edastamine hinnanguliselt kaks päeva, teatas firma.

Eesti Post ei osanud veel nimetada streigi tekitatud rahalist kahju.

Logistika- ja transpordifirmad kinnitasid, et Finnairi töötajate streik nende tööd ei mõjuta. "Meie kiirkullerteenuste graafikud on endised. Me ei kasuta Finnairi lende," märkis DHLi tegevjuht Ever Kreek.

Eile ennelõunal otsisid paljud reisijad Finnairi streigi tõttu Tallinna lennujaamas piletite ümbervahetamise võimalust, et jõuda soovitud sihtkohta.

Lennujaama viisakalt naeratava infotöötaja sõnul olevat olukord hommikust peale rahulik, kuna inimesed olid juba eelmisel päeval streigist teadlikud.

Sirje ja Andrus, kes olid plaaninud lennata Helsingi kaudu Moskvasse, oma pettumust ei varjanud. Sirje sõnul valitses hommikul lennujaamas suur segadus ning looklesid närvilised järjekorrad. Järgnes tundidepikkune kadalipp, selgitamaks, kas pileteid on võimalik ümber vahetada. Lõpuks selgus, et isegi kui nad saaksid mõne teise lennuga Helsingisse, ei suuda Finnair pakkuda asenduslendu Moskvasse.

Taani reisifirma Voigt Travel Europe tegevjuht Cees van den Bosch ootas stoilise rahuga, kuni teenindaja tema lennupiletitega tegeles. Tallinnas ärikohtumisel viibinud mees pidi Helsingi kaudu Amsterdami lendama ning vahetas nüüd Helsingi lennu Kopenhaageni vastu. Muudatuse tõttu reisiplaanides oli ta sunnitud ühe ärikohtumise ära jätma.

"Tegelikult ma ootasin palju suuremaid probleeme, sest kohe varsti saabub ju kuninganna, aga kõik läks väga sujuvalt," naeratas ta rahulolevalt. Uue pileti ostmiseks kulutatud raha on tema sõnul paratamatus.

Ka Estonian Airi stjuardessid nõuavad tööandjalt palgatõusu. Kuna läbirääkimised on alguses, siis kumbki pool detaile ei avalda.

Eelmisel nädalal esitas Eesti stjuuardite ja stjuardesside ametiühing Estonian Airi juhtkonnale ettepanekud vaadata üle stjuardesside palgad. "Praegu oleme me alles algusfaasis ja läbirääkimislaua taha ei ole veel jõudnud," ütles ametiühingu esimees Veiko Saga, kes töötab stjuuardina kolmandat aastat. Ta lootis siiski, et juhtkonnaga jõutakse kokkuleppele.

"Töötingimused Estonian Airis, kaasa arvatud palk, põhinevad Estonian Airi ja töötaja või töötajate grupi vahelisel kokkuleppel, mis on kooskõlas Eesti tööseaduste ja lennundusseadusega," ütles eile Estonian Airi president ja juhatuse esimees Børge Thornbech.

Kui Finnairi lennusaatja keskmine bruto kuutasu on Soome stjuardesside ametiühingu juhatuse liikme Nina Kreutzmani sõnul 56 340 krooni, siis kolm aastat Estonian Airi palgal olnud stjuardessi palk on 15 800 krooni ning staaži lisandudes ei tõuse. Saga teada ei ole Eesti stjuardessid eriti Soome tööle kippunud, kuigi samade lennutundide arvu juures on palgavahe mitmekordne.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing