Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Osavad kombinaatorid

    "Kallid inimesed! Kui teil midagi targemat teha pole, võite sellega tegelda. Kuid ausalt öeldes ei saavuta te mitte midagi muud, kui teete kurja!," kärkis kolm aastat tagasi autojuhilubadeta autoliisija Janno Reiljan.
    Tal oli tuline õigus. Kolme aasta jooksul pole Riigikogu liikmete kuluhüvitiste saamise viisis ega mentaliteedis midagi muutunud.
    Pigem vastupidi. Süües kasvab isu. Nagu kerkiv saiatainas, on keskmise palga tõusuga kasvanud riigikogulaste palk (hetkel 34 760 krooni) ja kuluhüvitisteks ette nähtud summa (10 428 krooni). Riigikogulaste endi kulutused on kasvanud kordi suuremaks ning kaotanud igasuguse reaalse mõõtme.
    Mida arvata Riigikogu Rahvaliidu liikmest Margi Einast, kelle kaustas on kinni klammerdatud peotäis Tallinna ühistransporditalonge? Või Riigikogu koha Villu Reiljanile loovutanud Rahvaliidu liikmest Koit Prantsist, kes viib valijad seminarile Pattaya ööklubisse ning viskab küsimise peale toru hargile? Isamaaliitlasest Mart Nutist, kes tangib korraga 120 liitrit kütust, täis kaks kanistrit ning kallab seda paagist paaki ning siis omakorda autosse? Kuus 7095 krooni eest mobiiliga lobisenud keskerakondlasest Evelyn Sepast või Jaanus Rahumäest, kelle Nevski katedraali taha pargitud beebi-Hummer rüüpab ahne rinnalapse moodi kütust, mille maksavad kinni maksumaksjad? Või endisest välisministrist Kristiina Ojulandist, kes laseb maksumaksjal tasuda suure osa aasta tagasi soetatud 600 000kroonise maastikuauto Lexus RX300 kasutusrendist?
    Või Res Publica liikmest Nelli Kalikovast, kel jätkub moosivarga kombel nahaalsust tuua hüvituseks kütusearve koos kokakoolaga? Tõsi, pärast seda, kui Äripäev selle arve leidis, otsustas Riigikogu kantselei karastusjooki mitte hüvitada. Tule alla poleks sattunud niivõrd Kalikova, kui Riigikogu kantselei raamatupidaja, kes pahatihti satub Riigikogu liikmete pahameele alla.
    Ja Janno Reiljangi liisib endiselt autot, kuigi autojuhilube tal pole. Ning esitab kuluhüvitisteks lisaks liisingule bussipiletid, taksoarved ja kopsakad kütusetšekid.
    Olgugi, et Riigikogu raamatupidamine asub kõrgel katuse all ning sinna tuleb kõmpida päris tükk maad mööda koridore ja treppe, riigikogulased seda vaevaks ei pea. Parteide järgi eri värvi kaustadesse sätitud saadikute mapid täituvad võluväel tšekikuhilatega. Nendes 101 kaustas pole mitte üksnes kuiv arvuderodu, vaid siin peegeldub kõik: suhtumine, eluviis, toitumisharjumused, harrastused, kombed, moraal ja eetika.
    Ehkki seadus käsib raamatupidamisse jõudnud tšekkidele märkida, millal, kus ja mis üritusel on kulutus tehtud, paljud Riigikogu liikmed vilistavad sellele. Arved on kas lihtsalt põhjendamata või seisab neil mitte midagi ütlev: Kohtumine valijatega. Palun välja maksta.
    Et toiming tüütu ja formaalne on, näitab seegi, et Evelyn Sepp on söögiarvele kogemata kirjutanud "kingitus valijale", 445kroonise lilleostu tšekile aga kiiruga märkinud: "töökohtumine".
    Riigikogulaste hüved ja soodustused ajavad harja punaseks ettevõtjatel, keda seadus taoliste kütusearvete ja esinduskulude suhtes eriliselt piitsutab. Kui Riigikogu kuluhüvitis on maksuvaba, siis ettevõte maksab selliste kulude pealt riigile ränka maksu.
    Näiteks töötajale tehtud üle 1000kroonise kütusekompensatsiooni puhul tuleb eraettevõtjal sisse seada sõidupäevik ning rangelt arvestust pidada, kes ja kuhu on sõitnud. Või siis hakata maksma erisoodustusmaksu. Riigikogu liige võib vabalt kuus ligi 11 000 krooni maha sõita ilma, et peaks sellest aru andma või makse maksma. Sama on rikkalike lõuna- või õhtusöökidega, mille pealt ettevõtja tasub reeglina kopsaka erisoodustusmaksu. Riigikogulased saavad aga maksuvabalt hüvitatud nii igapäevase lõunasöögi kui ka rikkaliku restoraniõhtu. Ikka "kohtumine valijaga".
    Aga samas on see kõik ka loomulik ja inimlik. Sest Riigikogu liikmed on aru saanud, et mõnusaks saab endale elu teha ikka ainult ise. Ja just Riigikogu on see, kellel on ainuõigus ja voli kehtestada Eestis seaduseid, sealhulgas ka neid, mis reguleerivad enda sissetulekut ja kulude hüvitamist.
    Mart Nutt on kütust tankinud näiteks nii:
    08.07 - kell 13.08 Keilas 94 liitrit kütust
    09.07 - kell 11.37 Keilas 97 liitrit kütust
    09.07 - kell 18.38 Tallinnas Sütiste teel 20 liitrit
    13.07 - kell 12.25 Laagris 120,74 liitrit kütust
    14.07 - kell 11.15 Laagris 71 liitrit kütust
    17.07 - kell 11.01 Kristiines 26 liitrit kütust
    17.07 - kell 11.46 Kristiines 68 liitrit kütust
    Mart Nutt, kuidas Teil õnnestus 120 liitrit auto kütusepaaki mahutada?
    Väga lihtsalt - kahe kanistriga. On selles midagi halba?
    Miks Te bensiini kanistritesse võtate?
    Meil on Statoili bensiinikaardid. Ja kui sõita maakondades ringi, on kohalikest bensiinijaamadest võrdlemisi riskantne kütust võtta. Sellepärast on mul kaks kanistrit.
    Aasta läbi pole see vajalik, kuid mais ja juunis on see vajalik.
    Teile makstakse kinni ju kõik kütusetšekid?
    Hüvitatakse ka siis, kui võtan väikesest bensiinijaamast tšeki. Küsimus on selles, kas ma usaldan seda bensiinijaama. Kas ma kardan, et see võib olla solgitud.
    Nii et Teil on bensiini täis kanistrid auto pagasiruumis?
    Mitte pidevalt. Juhul kui on ette teada, et tuleb tuhandekilomeetrine ring ja suurte linnade juurest läbi ei sõida, siis on mul küll kaasas. Sõidan näiteks Lõuna-Eestis või saartel ringi.
    See on täiesti loogiline.
    Olete vastused väga põhjalikult läbi mõelnud ja ette valmistanud.
    Ahahaa… (naerab) Ma küsin vastu, mida on siin ette valmistada? (naerab)
    Olete näiteks 9. juuli hommikul tankinud Laagris 97 liitrit, sama päeva õhtul uuesti 20 liitrit. 17. juuni hommikul 26 liitrit, 45 pärast 68 liitrit. Kuidas põhjendate?
    Siis tegin Lõuna-Eestis tiiru ja jõudsin Tallinna.
    Kujutate ette, kui ma sõidan autoga, mille kütusekulu on laias laastus 16-17 liitrit. Paak on 80 liitrit.
    Mis auto see on?
    Grand Voyager (Chrysler). Ausalt jah, tunnistan, et tõenäoliselt loobun sellest autost.
    Ma ei teadnud, kui ma selle asja võtsin, et see nii suure kuluga on.
    Seega olete vähem kui 24 tunniga sõitnud maha 120 liitrit kütust ehk umbes 800 kilomeetrit ööpäevas.
    Ee, see ei ole üldse imelik.
    Kus Te siis sõidate?
    Selle aasta juunikuus olen sõitnud kogu Läänemaa ja saarte piirkonna, Lõuna-Eesti läbi. On pidevalt kohtumisi.
    Äkki nimetate mõne kohtumise valijatega Lõuna-Eestis, kus Te 9. juulil käisite?
    Ma pole öelnud, et kohtusin valijatega. Need olid erakonna asjad. Ma ei hakka siin ilma kooskõlastamata neid ütlema.
    Nutt ei soostu reedesel päeval, mil Äripäev temaga vestles, kanistreid näitama, kuna tal olevat kiire. Pühapäeval kell 14 on Nutt autoga Riigikogu ees ja teeb pagasiluugi lahti.
    "Näete, siin ongi kanistrid," ütleb Nutt. Ta tõstab kaks vana plekk-kanistrit välja. Kolmas, punane plastist kanister on justkui tuttuus, välisküljel oleval paberist etiketil ei paista ühtki plekki ega bensiininiret. Tõsi, pisut värsket bensiinilõhna on sellel juures küll. Nutt ütleb, et temal olevat see kanister kevadest saadik.
    "Ma pean valama metallkanistrist omakorda plastmassist kanistrisse, millel käib kork otsa nagu lehter. Ja alles sellest saan valada auto kütusepaaki," selgitab Nutt, näidates piltlikult, kuidas tal topeltvalamine käib.
    Kogu kanistritragöödia seisneb aga selles, et Nutt ei usalda peale Statoili ja Neste ühtegi teist müügikohta. Ta väidab ka, et pikkadel sõitudel Lõuna-Eestisse pole seal kandis piisavalt tanklaid. Samas on Statoil üle Eesti varustatud kokku 45 mehitatud bensiinijaamaga. Tartus on kuus, Võrus aga üks tankla. Lisaks Neste tanklakett - neli tanklat Tartus, aga ka Valgas ja Võrus.
    Kas Riigikogu liikmed tangivad ka lähedaste kütusepaagid täis? "Minu jaoks see pole teema, aga ma olen kindel, et nii tehakse. Teine asi, mida tehakse - tangitakse näiteks erakonna bussi," lisab Nutt.
    Paljud Riigikogu liikmed on tankinud ühel ja samal päeval, ent isegi ühel ja samal kellaajal korraga nii bensiini kui ka diislit. Seda on teinud Aivar Õun, Reet Roos, Mati Kepp, Nelli Privalova, Jarno Laur, Koit Pikaro, Jaak Allik, Ain Seppik, Tiit Niilo ja Janno Reiljan.
    26.05 - kell 12.14 Tartus 20 liitrit diislit
    26.05 - kell 18.03 Viljandis 54 liitrit bensiini
    19.07 - kell 15.35 Tartus Narva maanteel 21 liitrit diislit
    19.07 - kell 22.39 Tartus Turu tanklas 45 liitrit bensiini
    21.07 - kell 1.03 Viljandis Endla tanklas 35 liitrit diislit
    21. 07 - kell 20.09 Tartus Turu tanklas 47 liitrit bensiini
    26.08 - kell 8.51 Tartus 53 liitrit bensiini
    27.08 - kell 17.24 Tartus 23 liitrit diislit
    "Minu arust kirjutage, mis tahate. Jah, mul ongi kaks autot. Täna sõidan ühega, homme teisega. Vaadake majanduslike huvide deklaratsioonist järele," ärritub Aivar Õun küsimuse peale.
    Riigikogu liikme Tarmo Leinatamme kütusearved on silmapaistvad. Ta on Margus Leivo järel on teisel kohal - kaheksa kuuga on ta maha sõitnud ligi 50 000 krooni.
    Näiteks mais kulutas ta bensiinile 6602 krooni, juunis aga 13 828 krooni. Lisaks sellele hüvitatakse Leinatammele ka iga kuu 5214kroonine (maksimumhüvitis) Peugeot' kasutusrent.
    Vähe sellest, et Leinatamme auto neelab kütust enneolematul kiirusel, mahutab tema auto korraga 122 liitrit kütust. Just nii palju on Leinatamm tankinud 20. juulil oma autosse Laagris Statoili tanklast.
    Leinatamm on tankinud näiteks nii:
    20.07 - kell 13.07 Laagri 123 liitrit bensiini
    20.07 - kell 17.34 Nõmmel 63 liitrit bensiini
    Arvestades Leinatamme auto keskmiseks kütusekuluks 10 liitrit saja kilomeetri kohta, sõitis Leinatamm nelja tunniga maha 1230 kilomeetrit. Auto kiiruseks pidi seega olema 300 kilomeetrit tunnis!
    "Ma pole kohustatud vastama," kostab Leinatamm pärimisse peale. "Olen kohustatud vastama oma valijatele ja kui valijad seda minult küsivad, siis ma ka vastan. Ma ei usu, et paljud minu valijatest seda lehte loevad. Nii et kõike head teile," lõpetab Leinatamm telefonikõne.
    Riigikogu liige, eksminister Margus Leivo on aasta algusest kuni septembri lõpuni ostnud kütust kokku ligi 64 000 krooni eest. Seega kulutab Leivo ühes kuus kütusele keskmiselt 8000 krooni.
    Kui arvestada Leivo auto keskmiseks kütuskuluks 10 liitrit 100 kilomeetri kohta, sõidab Leivo iga päev, kaasa arvatud laupäevad ja pühapäevad, maha ligi 200 kilomeetrit.
    Näiteks mais on Leivo Statoili kaardiga kütust ostnud 11 854 krooni eest, juunis 9723 krooni ja juulis 8042 krooni. 2.-28. maini on Leivo tankinud kütust kokku 844,8 liitrit. Keskmist kütusekulu arvestades on Leivo mais kihutanud maha 8440 kilomeetrit.
    Leivo on võtnud kütust näiteks nii:
    12.05 - kell 13.17 Tartu Lõunakeskuses 44 liitrit
    13.05 - kell 8.50 Tallinnas Järve tanklas 46 liitrit
    21.05 - kell 15.47 Sikupillis 76 liitrit
    22.05 - kell 14.10 Petrooleumis 56 liitrit
    28.05 - kell 22.15 Sikupillis 54 liitrit
    29.05 - kell 18.01 Petrooleumis 50 liitrit
    09.06 - kell 4.12 Endlas 52 liitrit kütust
    09.06 - kell 16.25 Tartus Turu tanklas 63 liitrit
    27.08 - kell 10.41 Mustvees 70 liitrit
    28.08 - kell 19.56 Petrooleumis 50 liitrit
    Margus Leivo: kulutused lihtsalt ongi sellised
    "Auto lihtsalt võtabki nii palju kütust. Mis te mõtlete, kuhu ma siis teie arvates selle bensiini panen?" küsib Leivo. Ta lisab, et sõidab neljaveolise Mercedes Benziga.
    Küsimusele, miks ta kell neli öösel tankis 52 liitrit ja 12 tunni pärast 63 liitrit, vastab Leivo:
    "Aga miks ei tohi või? Kas ma rikun mingisugust reeglit. Kui te tahate, istuge järgmine kord kõrvale ja sõidame Lõuna-Eestisse ja tagasi, Lõuna-Eestisse ja tagasi," rääkis Leivo. "Ma ei oska rohkem selgitada. Mul pole enda arust ühtegi muud kulu peale kütuse," ütleb ta.
    Margus Leivo pidi roolis olema ligi 10 tundi
    Spetsiaalne arvutiprogramm Auto Route 2001 arvutas, et Leivo MB võtab maanteel 7,2-8 liitrit kütust ja selle kütuse põletamiseks tuleks läbida ligi 790 kilomeetrit. Seda siis 12 tunni jooksul.
    Kilometraažilt sobiks hästi näiteks marsruut Tallinn-Narva-Pärnu-Viljandi-Valga-Tartu, mis teeks kokku 773,5 km. See võtaks aega Auto Route'i järgi kokku 9 tundi ja 42 minutit ehk Tartusse jõuaks Leivo kell 13.54.
    Seega jääb tal vahepealseteks peatusteks - seljasirutuseks, pissi- ja kohvipausideks ja aknast valijatele lehvitamiseks - aega 2,5 tundi.
    Teine asi, et Leivo ei saanud kihutada lihtsalt sihitult linnast linna, vaid igas linnas oli tal ka asjatoimetusi, vastavalt tšeki hüvitamise otstarbele kohtumisi valijatega jne.
    Jarno Laur on võtnud kütus näiteks nii:
    10.06 - kell 9.34 Tartus Võru mnt 15 liitrit bensiini
    10.06 - kell 9.34 Tartus Võru mnt 52 liitrit diislit
    10.06 - kell 19.54 Tartus Aardlas 8 liitrit bensiini
    22.06 - kell 15.04 Tartus Võru mnt 35 liitrit bensiini
    22.06 - kell 15.04 Tartus Võru mnt 31 liitrit diislit
    Jarno Laur, miks olete 10. juunil tankinud kolmel korral kütust, bensiini ja diislit vaheldumisi?
    Kümnendal juunil? Teate, väga keeruline on öelda, see oli nii ammu.
    Ehk Te ikka mäletate, mitu autot Teil oli või kuidas see käis?
    Ei, sellel võib olla lihtsalt selline põhjendus, et aeg-ajalt juhtub nii, et kui on vaja mingeid üritusi teha, siis kuluhüvitistest saab n-ö abimehele kompenseeritud sõit.
    Kes Teie abimees siis oli?
    Kui mingi ürituse korraldamine eeldab, et sõidetakse ja keegi sõidab veel, olen pidanud vajalikuks seda inimesele kompenseerida.
    ...Laur on valmis paari tunni pärast täpsustama asjaolusid...
    Jah, see on täiesti loogiline. Meil oli tegelikult Võrumaal üks seminar. Ma täpselt ei mäleta, seal võib olla tõesti, et kolm korda päevas.
    Mis seminar see oli?
    Mul on siia kirjutatud Võrumaa. Täpsemalt ei ole.
    Kes abimees oli?
    Ma ei mäleta täpselt, kes see oli. Tavaliselt viiakse üritustele dataprojektoreid, teisi esinejaid. Noh, mis mul muud üle jääb, kui kompenseerin selle.
    See pole siis abikaasa auto, millesse olete bensiini tankinud?
    Ei noh… minu…, minu meelest see pole loogiline, eks ole. Et miks… et, et, et… kolm korda on natuke liiga palju või? (Naerab tükk aega)
    Et, et, et … Ma pean tunnistama, et armukest mul pole. (Naerab) Nii et see ei kehti. (Naerab)
    Abikaasa ju sõidab ka autoga?
    Jah, täpselt. Aga see seda ei ole.
    1. juulil kell 16.36 käis Toomas Alatalu valijatega Pärnu Bumerangi pubis, mille 947kroonise arve esitas ta tööga seotud kulude hüvitamiseks.
    Alatalu põhjendab lastepraade nii: "Ei, no, mul tulevad külalised, siis antud juhul nendega oli kaasas üks laps. Ja loomulikult ma ei hakanud seda eraldi märkima või ütlema, et ärge võtke last kaasa või saatke laps ära. See on see küsimus, kas teed sellest probleemi või mitte. Eriti, kui külalised on sõitnud välismaalt kohale," räägib Alatalu.
    Lisaks armastab Alatalu kokteili caipirinha (põhikoostisosa suhkrorooviin ja suhkur). Kolm caipirinha't 195 krooni eest on Alatalu joonud valijatega 13. juulil kell 12.47 Savoy hotellis. Kaks caipirihna't 30. augustil kell 10.03, kokku 140 krooni.
    Lauri Laasi kostitab valijaid heldelt
    Lauri Laasi on üks maiamaid Riigikogu liikmeid, kes kulutab restoranilõunatele ja õhtusöökidele tuhandeid kroone. Kõikidel tšekkidel on Laasi taha kirjutanud: kohtumine valijatega. Laasi on valijatega kohtunud trahteris Postipoiss, restoranis Novell, hotell Olümpias, restoranis Gianni, Haapsalu kuursaalis, Bocca restoranis, Radissoni hotellis ja Rakvere Wesenberghi hotellis. Mis puutub valijate kõhutäitesse, on Laasi helde käega rahvasaadik. Tema ei pea paljuks maksta ka 1179kroonist ega 2185kroonist restoraniarvet.
    Henn Pärn on Riigikogu raamatupidamisele esitanud üle 20 restoraniarve. Tema on esinduskulude arvel käinud näiteks Kamikadze pubis, hotellis Strand, Athena pubis, araabia restoranis Aladdin, Kalarestoranis, Oru hotellis, Ammende Villas, kreeka restoranis Syrtaki, pubis Mõnus Villem, Toomkooli restoranis ja restoranis Imperial.
    "Need olid seotud presidendivalimistega," selgitab Pärn. "Ma vajan informatsiooni ja pean kohtuma inimestega," lisab ta. Samas ütleb Pärn, et ühistranspordi ümarlaua eestvedajana on tal ka mitmeid kohtumisi just selle valla inimestega. Ta räägib, et tema põhimõte on, et alla sajakroonised arveid ta hüvitamiseks ei esita. Ja võrreldes Laasiga, on Pärna arved tõesti tagasihoidlikumad.
    Näiteks Tartus Dedi kohvikus on Pärn söönud valijaga koos kaks salatit ja ühe kohupiimasaia.
    Arve oli kokku 75 krooni. Ammende Villas on ta valijaga söönud kaks jäätist pirnidega kokku 135 krooni eest.
    Kalikova luksuslik lõunasöök restoranis
    Nelli Kalikova on toonud raamatupidamisse hulgaliselt restoraniarveid. Nagu tšekkidele kirjutatud selgitustest nähtub, ei vii Kalikova sööma valijaid, vaid erinevate liitude ja projektide esindajaid, ka välisajakirjanikke.
    Näiteks 3. märtsil kell 15.52 on Kalikova käinud kohtumas Rootsi ajakirjandustegelastega Café Palace kohvikus. Menüüs oli üks kukeseenesupp, banaanikokteil ja arve kokku 99 krooni. 23. märtsil on Kalikova kohtunud süstlavahetusprojekti töötajatega Park hotellis.
    Menüüs oli üks külmsuitsulõhe, supp, mahl ja arve kokku 124 krooni.
    13. jaanuaril kell 14.32 on Kalikova kohtunud perearstide esindajatega kohvikus Mmuah.
    Menüüs oli üks tee, vaarika juustukook, veiselihavokk, tartalett marjadega ja caffe latte, kokku 155 krooni.
    Liina Tõnissoni rikkalikud lõunad
    21.06 kell 18.16 restoran Merineitsi3 eelrooga 100 krooniEelroog 40 krooniSiiamarjatoastMereannidpõrsa välisfilee (1tk) 190 kroonigrillitud kana 210 kroonipardikoib 210 kroonitallepraad 220 krooni3 mineraalvett 75 krooniJ&F Lurton Pinot 395 krooniJ&B Malbec 16 cl (3tk) 255 krooniKokku 1660 krooni"Palun välja maksta. Kohtumine valijatega, koolilõpu üritus"
    20.04 kell 14.22 restoran SisalikCampari mahlaga 55 krooniVein 2 tk 100 krooniMadeira Just 6 cl 80 krooniKanamaks kirssidega (2 tk) 140 krooniMozarella salat 70 krooniRoheline salat 40 krooniRöstitud lambakarree õuna- ja piparmündikastmega 190 krooniGrillitud pardirind foie gras' ja mustikakastmega 165 krooniVahemereürtidega kanafilee tomati-basiilikukastmega 105 krooniPraetud koha tomati-homaarikastmega 110 krooniGrillitud aedviljad (3tk) 120 krooniSalat 40 krooniVahemere kartulipüree 30 krooniVein pdl 390 krooniCapuccino 25 krooniCaffe latte 25 krooniPanna cotta 40 krooniKitsepiimakook 50 krooniKokku 1775 krooni"Kohtumine valijatega. Palun välja maksta"
    26. juunil kell 19.08 on Gräzin kullapoest Kuld Artur (Artur Trading OÜ) ostnud 2269 krooni eest kingituse.
    Gräzin ei suuda kuidagi meenutada, kelle jaoks ta kullapoest kingi ostis. Ka ei tule talle meelde, mis asja ta poest ostis.
    "Ma tõesti ei mäleta… Kullapoest? Ma pean siis hakkama märkmikust tagasi vaatama," ütleb Gräzin. Mõni päev hiljem on Gräzinil siiski üht-teist meenunud, kuid kingi saaja nime ta keeldub ütlemast.
    "Ühesõnaga, see pole üldse mingi kullaäri, vaid üks asi Stockmanni kaubamajas. See peaks olema hinnaklassis 2000-3000, väärtuslik, kas sulepea või pastakas või midagi taolist. Te ütlesite "inglise", mis mind segadusse ajas. Peaks olema "prantsuse", aga hea küll. (Gräzin viitab ainukesele loetavale sõnale tšekil - toim) Ühesõnaga, midagi taolist peaks see olema, kui ma vaatasin ja meenutasin. Nihuke lugu," selgitab Gräzin.
    "Teie küsimus oli lihtne, kuid võttis natuke aega. Kusjuures ma pole praeguseni veel kindel, kas see on see või see. See oli juuni lõpp, kus mul oli neli või viis sellist asja ja enamiku maksan ma neist ju ise."
    Kes see inimene on?
    "Vaat nüüd jätame selle asja pooleli, eks," ütleb Gräzin. "See on sama, nagu kingiksin teile lilled ja pärast räägin, et kinkisin teile lilled. Kuulge, ma ei hakka ometi sellist infot jagama. Vaadake, millega ma ise kirjutan."
    Gräzin jätkab: "See pole midagi erilist, see on tavaline asi. On olemas mingi eetiline piir. See tähendab, et ma mitte kunagi, mitte kellelegi, mittemidagi ei kingi enam esinduskulude arvel."
    Jaak Allik on 2.-4. juunini osalenud hingeabikoolitusel, mis läks maksma 1850 krooni.
    Koolituse korraldas firma Inspire Keskus. Koduleheküljel on kirjas, et neil kuupäevil toimus koolitus nimega "Ärka! Tule koomast välja! Perekonna tervendamine"
    "See nädalavahetus on intensiivne viis õppida vaatlema, vabastama ja vastu võtma.
    Seminari käigus leiame tuge ja lõdvestust teadlikust ühendatud hingamisest (vabastav hingamine), kirjutamisest ja sügavutiminevatest grupijagamistest," seisab koolitusfirma koduleheküljel.
    "See oli suhtlemisalane psühholoogiakoolitus, inimestega suhtlemine, iseeneseni jõudmine," selgitab Allik. "Mina sain sealt seda, mida ootasin."
    Riigikogu aseesimees Ene Ergma käis 14.-22. juunini Itaalias Palermos lähetusel, kus ta esines Rooma ja Palermo Astronoomilise Observatooriumi korraldataval konverentsil ettekandega.
    Ergmale maksti kinni konverentsi 5163 kroonine osalustasu, 13 359 krooni sõiduraha, 10 014 krooni majutuse eest ja 4000 krooni päevaraha. Kokku maksis lähetus Itaaliasse 32 536 krooni.
    "Kuna sõita tuli mitme lennufirmaga ja oli veel suvehooaeg, siis seetõttu olid turismiklassi piletid niisugused nagu nad olid. Ma olen veendunud, et riigikogu liikmed peavad ennast pidevalt täiendama oma erialal, muidu nad lähevad rooste," selgitab Ergma.
    12. mail seminari korraldamine reedel Tartu ööklubis Pattaya - 5300 krooni. "Esindus ja vastuvõtukuludeks kohtumiseks valijatega"
    Koit Prants ärritub, kui küsida temalt ööklubis peetud seminari kohta.
    "See oli lihtsalt seminar, noh!" kõrgendab ta häält.
    Te olete kirjutanud valijatega kohtumine?
    Ja kuidas ma neid seminare veel teen?
    Mis teemal see seminar oli?
    Poliitikast.
    Kui palju inimesi seal osales ja kes nad olid?
    Umbes 30 inimest, ma täpselt ei lugenud.
    Kes need inimesed olid?
    Mis mõttes kes olid?
    Olid nad omavalitsusest, tuttavad ettevõtjad?
    Teil on sellised imelikud küsimused, et kes nad olid. Kui mina korraldan seminari, kutsun inimesi kohalikest omavalitsusest, ettevõtjaid, igalt poolt!
    Võite mõne osaleja nime öelda?
    (Koit Prants katkestab telefonikõne)
    Taksoarve - reedel, 15. september 785 krooni. "Palun hüvitada taksosõit"
    "Reedel on teatavasti kohtumine valijatega. Kasutasin taksot, kuna auto oli katki. Taksot kasutasin sõitmiseks Tallinna piirkonnas. Nii palju läkski, sinna ja tagasi, sõitsin Tallinna piirkonnas ringi," selgitab Marrandi.
    Ostis 2. juuni kell 14.09 Statoilist bensiini 646,06 krooni eest ja ka pudeli coca-light'i 10.90. (Pärast seda, kui Äripäev tšekile tähelepanu pööras, võeti kokakoola kuluhüvitiste summast maha)
    Tõi tööga seotud kulude hüvitamiseks tosina Tallinna ühistranspordipileteid. Neid on 7-, 8,50-, 10- ja 15krooniseid.
    Ostis 14. märtsil kell 18.37 Stockmanni kaubamajast spordirõivaid. 995kroonise arve on ta toonud tööga seotud kulude hüvitamises ja kirjutanud selgituseks "kingitus välisvisiidile"
    "Tänan teid küsimuste eest. Minu tööga seotud kulutused sõltuvad minu töömahust ja tööülesannete hulgast ning on ka kirjeldatud kooskõlas mõistliku nõudlikkusega," vastab Sepp. Vahetult enne Riigikogu istungit selgitab ta Äripäevale, et ostis eesti rahvustemaatikaga spordisärgi kingituseks Aserbaidžaani välisvisiidi jaoks.
    Mitmed aastaid on Evelyn Sepp Riigikogu raamatupidamisele esitanud tuhandete kroonide ulatuses taksoarveid. Selle aasta veebruaris sõitis Sepp taksoga maha 6160, märtsis 6385, aprillis 7095 krooni. Sepp ise ülisuuri taksoarveid põhjendama ei soostu.
    Toomas Alatalu on aasta algusest kuni septembrini internetile ja andmesidele kulutanud üle 10 000 krooni. Lõviosa sellest, 5782 krooni kulus Alatalul interneti kodulehekülje www.toomasalatalu.pri.ee koostamiseks.
    Suur osa riigikogulastest laseb tööga seotud kulude arvel kinni maksta koduse internetiühenduse. Näiteks Toivo Tootsen esitas Starmani 577kroonise arve, millest palub hüvitada 450 krooni.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.