Pühapäev 11. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Suured inimesed tahavad ka mängida

Kadri Tamm 24. november 2006, 00:00

Mängude muinasjutulises ning muredeta maailmas oli ütlemata tore ringi rännata. Mida külmemaks ilmad pööravad, mida lühemaks päevad muutuvad, seda enam kutsub täringute ja nuppude imeline maailm ka täiskasvanuid kokku.

Nõnda võtsidki Kadri, Anna ja Liina-Maria ühel õhtul ette ja mängisid poeriiulitel lebavad lauamängud elavaks ja rõõmsalt sumisevaks sügisõhtuks.

Meie proovisime mängida mälumängu "Maailmaimed", kus mängija peab pildilt ära tundma, mis ausamba, ehitise, püramiidi, loodusmaastiku või katedraaliga on tegemist. Tuntumad kohad tuvastasime ära ja vähemalt minul läks hing sutsuke rahulolevamaks: päris rumal ma siiski pole.

Aga siin-seal jäime hätta ka, sest piltidel kujutatu oli lihtsalt sedavõrd spetsiifiline. Anna ei mõistnud, kuidas peaks ta ära arvama, et ilus moonipõld asub just USAs ja loodusmaastik Argentiinas. Liina-Maria leidis ühe kaardi Salzburgi tänavavaate hoopis Viini oma meenutavat.

Küll võib mängu plussina kirja panna iga kaardi taga olevad toredad ja põnevad lisaküsimused, mis annavad juurde palju põnevaid faktiteadmisi. Isegi kui pildil olevat ei õnnestu ära arvata, aitavad kaardi tagaküljel olevad küsimused seda millegagi seostada ja enda jaoks mõtestada. Nii viiski kaart Kreeka rahvuskaardi sõduri punanahksete jalatsitega ajaloorännakule antiikaja rõivastusküsimuste juurde.

"Imago" on lõbus seltskonnamäng, kus iga mängija kohta esitatakse küsimusi. Inimesi võib valida ka sõprade-tuttavate seast või hoopiski luuletajate, lauljate või näitlejate hulgast - tingimuseks on see, et kõik osalejad peavad neid teadma. Võidurõõm naeratab sellele, kes oskab kõige paremini tunnetada teisi mängus osalejaid ning arvab ära "kõige õigemad" vastused.

Nii tuligi meil arvata, millise loovisiksuse, muusiku, Inglise kuningakoja liikme, riietuseseme või loomaga keegi sarnaneb või seostub, ning kuidas ta käituks mõnes ootamatus olukorras.

Üks kaart uuris, mis mure mind tõenäoliselt nukraks teeks. Valikus pakutud Aafrika näljahädade, Michael Jacksoni kohtuprotsessi ja kliima soojenemise kõrval oli mainitud ka tagasihoidlik supi jahtumine. Millegipärast valisid mu mängupartnerid just selle välja...

Tegelikult polegi kõige lihtsam vastata, kas Anna on küpsis, šokolaadi-, iiriskomm või hoopiski martsipan.

Imago laseb mõttel vabalt lennata, samas on tore näha, kuidas erinevad inimesed sind näevad.

Oli tore märgata, et armsad lapsepõlvemängud on tagasi. Meie mängisime nostalgiahõngulisi täringuveeretamismänge "Kelgusõit" ja "Suusaretk", mis viisid meid tagasi 1930ndate aastate kelgu- ja suusamägedele, kus tuleb ette nii hoogsat libisemist kui ka uperkuuti käimist. Rajal ootavad ees takistused või ootamatud käigud: ühes kohas suusataja kukub ja mängija peab mängulaual tükk maad tagasi liikuma, teises satutakse pikema liuga kaugemale. Kuna mäest üles rühkimine ei ole sugugi kerge, saab küngastel edasi liikuda vaid sammhaaval - nii polegi ime, kui üks mängijatest on mängu alguses ja teine juba metsa vahel mitu tiiru suusatanud.

Mäng ei nõua erilist mõtlemist ning sellega on tore kaasa minna - mängijail tuleb vaid rada võimalikult kiiresti läbida. Kui mängu liiga tõsiselt ei võeta, on see puhas rõõm.

Samasse kategooriasse kuulub ka põlvkondi saatnud "Reis ümber maailma", lisaboonuseks vastase laualt puksimise rõõm.

"Aeg maha!" on veidi nagu malemäng: mängutahvlite asetamisel mängulauale tuleb mõelda rohkem kui üks samm korraga, mängutahvlitel olevaid numbreid ja värve on vaja kombineerida ning sobitada nii, et kokku tuleks võimalikult suur punktisumma. Lõpptulemusena täitub mängulaud tahvlikestega ja moodustuvad katkematud arvude- ja värvideread.

Mäng on ideaalne ka üksi mängimiseks, mõtlemist on küllaga. Pärast külaliste lahkumist ma seda omaette pusisingi. Sain hakkama küll.

Kui kaubanduskettide mänguriiulite juurde astuda, võib esmapilgul tekkida nõutu tunne, sest saadaval on nii mitmesuguseid mänge, ühed mõtlemist vajavad, teised puhta õnne ja osavuse peale üles ehitatud.

Otsustamise teeb raskemaks tõsiasi, et tavaliselt ei tulda poodi spetsiaalselt lauamänge valima, vaid need ostetakse pigem hetkemõtte ajel.

Enamikule on tuttav sõnaseletusmäng "Alias" ja sõprade tundmist eeldav "Imago", strateegiamäng "Monopol", samuti täringupokker "Yatzy" või "Domino".

Kes tahab lihtsalt lõbusasti aega veeta, võib oma näpuosavust proovile panna mänguga "Jenga", mille idee on lihtne: puuklotsidest laotud tornist peavad mängijad ükshaaval klotse välja võtma nii, et torn püsti jääks. Õhtuprogrammi sobib ka mälumäng "Focus", mille küsimuste ring hõlmab teemasid popkultuurist looduse ja teaduseni. Müügil on ka mitmesuguseid sõjamänge, nt "Risk" ja "Farlander". Kes aga teise rolli tahab sisse elada, peaks proovima rollimängu "Cluedo".

Teadmisi proovile panevaid mänge on poodides üsna mitu: "Focus", mälumäng "Eesti", geograafiateadmisi proovilepanev "World Tour" või "Maailmaimed". Kõik need viivad mängijad põnevale reisile Eestisse või maailma paikadesse.

Edasiliikumiseks tuleb ära tunda riikide lipud, vastata kõikvõimalikke teemasid haaravatele küsimustele, tunda ära piltidel kujutatud kohti või objekte. Ometi läheb veidi vaja ka riskimisjulgust ja strateegilist plaani - maailm tuleb ju vallutada teistest kiiremini.

Mänge laenas lahkesti AS Rekato.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:43
Otsi:

Ava täpsem otsing