Reede 9. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Uus õllemark äratas väiketootja ellu

Liis Kängsepp 01. veebruar 2007, 00:00

"Õlletehas oli tal kinnisidee," räägib Tullio Liblik, kes enne Öseli rajamist ajas soomerootslase Sundbladiga marjaäri. Libliku ning teistegi Sundbladi partnerite sõnul üritas mees õlletehast rajada juba 1990ndatel.

"Minul pole küll sellist unistust olnud, kes seda ütles," on Sundblad üllatunud. "Mul oli lihtsalt Öseli müügist raha investeerimiseks ja õlletehas oli müügis. Pärnu tehas on väga mõnusas kohas ja meil on kena bränd."

Liblik räägib siiski pisut teist juttu: "Selle õlletehase idee mahasurumine ja vaigistamine võttis meil üksjagu palju energiat." Ta meenutab, kuidas Öselis oldi hädas sellega, et Sundbladil tekkis kogu aeg igasuguseid uusi ideid, mida tuli siis kaaluda ja analüüsida ning mõned tehti ka teoks.

Sama tunnistab Öseli endine juht Kuldar Leis - Sundbladi ja ettevõtte vahel peab olema filter, kes närib läbi, millised ideed töösse võtta ning millistest loobuda.

"Ta on pigem ideede väljamõtleja, visionäär. Ega tulemuse kontrollimine teda väga ei huvitagi," räägib Leis, nõustudes, et äärmiselt energilise Sundbladi pea on pidevalt uusi mõtteid täis ning nii mõndagi konservatiividele hullumeelsena tundunud ideed on saatnud edu.

Just Sundblad oli see, kes hakkas Eestis tegema Mehukattile analoogseid mahlakontsentraate ja ketšupit, rajas Eestisse šampinjonikasvatust ja aitas alustada maasikakasvandust Lõuna-Eestis. Täna arendab ta Tallinnas kuuekordset elumaja, kuhu tuleb 56 korterit, ja Võsul plaanib ta teha korda endise Merehotelli.

Samuti Öselis tegutsenud Toivo Alt Sundbladiga enam väga tihedat kontakti ei hoia, kuid joob aeg-ajalt Pärnu õlletehase Pulsi õlut. "Õlletehas on tal põhimõtte küsimus - see peab olema," räägib Alt.

"Sundblad on tore Soome vanamees, kes siin Eestis müttab," kirjeldab Alt, pidades Sundbladi tugevaks küljeks õige aja tabamist Eestisse äri tegema tulla. "Tal on hea nina, tundis õiged inimesed ära."

Tullio Liblik lisab, et Sundblad on täis elujõudu. "Tema energia on sütitav. Ka palju noorematel tasuks sellest eeskuju võtta."

Sama toob välja Leiski, meenutades, kuidas 2003. aastal peeti Tõravere observatooriumis Öseli 10. sünnipäeva ning tantsuks mängis Uno Loop. "Sundblad oli esimene, kes tantsupõrandale läks ja üks viimaseid, kes sealt lahkus," ütleb Leis. "Ta on hästi seltskondlik, kogu aeg peab action käima. Mina tema asemel ammu puhkaks."

"Ma tahan olla aktiivne," oponeerib sellisele jutule Sundbland. "Kui ma midagi ei tee, siis suren ära."

Sundbladi nimi ei ütle paljudele suurt midagi, kuid tema ettevõtte Ösel Foods loodud kaubamärgid Linnuse Kali ning Aura mahlad on tuttavad kõigile eestlastele.

Sundblad tunnistas eile, et müüs Öseli maha, kuna tervis oli kehv, kuid olukord muutus paremaks ning ta soovis müügist teenitud raha kuhugi investeerida. Nõnda ostiski ta 2004. aasta sügisel Charlie Viikbergi käest Pärnu õlletehase.

"Puls on hea bränd, nüüd tuleb seda arendada ja müüginumbreid kasvatada," tutvustab vanahärra tulevikuplaane. "Tahaksin saada 10protsendist turuosa, aga millal selle saavutame, seda küll ei tea."

Mullu uue kaubamärgiga Puls turule tulnud ja müügimahtu kuuekordistanud õlletootja Puls Brewery (endine Pärnu Õlu) hingab konkurentidele kuklasse, laienemisplaanidest räägivad soetatud kinnistud.

Puls Brewery juht Aivo Varem jäi tagasihoidlikuks. "Kuna meie mahud on väikesed, siis ei tahaks küll öelda, et kellegi arvel oleme seda teinud." Äripäev kirjutas mullu, et Puls Brewery investeeris 12 miljonit krooni uue õlle tootmisse ning suurema osa müügimahust moodustavad ETK tellitavad Säästu Pilsner ja Säästu Kange. Enne tootis neid ETK-le A. Le Coq.

Müügimahu kasvuks Puls hindu alla ei lasknud. Võrreldes 2005. aastal müüdud õllede keskmise hinnaga tõusis Pulsi hind mullu 30 protsenti. "Meie õlu tõusis madalamast hinnaklassist kvaliteetõlle klassi," selgitas Varem.

"Protsent nullist on peaaegu null," kommenteeris A. Le Coqi juht Tarmo Noop Puls Brewery müügimahu kasvu. "Praegu pole meil turuosa ühelgi aastal vähenenud ja kui Puls pole seda eelmisel ega sel aastal võtnud, vaevalt et see tal tulevikus õnnestub." Samas möönis Noop, et Puls võttis turgu kellegi arvel, sest õlleturg mullu peaaegu ei kasvanudki. Müük vähenes Viru Õllel, Obolonil ja Hartwallil, Nigula õlletehas on ära kadunud, loetles Noop.

"Praeguse tehasega nad meist mööda ei lähe," ütles Viru Õlle tegevjuht Ott Licht ja lisas, "usun, et huvitavad ajad on tulemas."

Puls Brewery kasvatas möödunud aastal õllemüügi mahtu ligi 609 protsenti ehk 0,8 miljonilt liitrilt 4,7 miljonile liitrile. Õlleturu kasv tervikuna kahanes 14 protsendilt 3 protsendile.

Kuidas Puls Brewery 2006. aasta lõpetas, pole veel täpselt selge. Arvestades investeeringuid tootmisse, tootearendusse ja turundusse, tuleb Varemi sõnul väike kahjum.

Täpselt aasta tagasi jagas Puls Brewery omanik Carl-Erik Sundblad ajakirjale Ärielu, et tema ärimehekarjäär sai alguse 16aastasena Ahvenamaal, kus ta ostis kokku sibulat ja kurki, et seda edasi müüa. Hiljem ajas äri pohlade ja mustikatega ning just marjaäri viiski ta kokku eestlastega. Koos Tullio Libliku ja Toivo Altiga lükati 1990ndate algul käima Ösel Foods ning 2001. aastal müüdi ettevõtte populaarne kaubamärk Linnuse Kali Coca-Colale.

Paar aastat hiljem loobus Sundblad oma osalusest Öselis, müües selle juhtkonnale. Kõigest pool aastat hiljem müüs juhtkond Öseli Tartu õlletehasele, kus tänaseni Aura mahlu toodetakse.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing