Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Aeg turunduses esmatähtis faktor
Kuna kiire elutempo on meie tänase elu tavapäraseks käitumisnormiks saanud, leiab 59% eestimaalastest, et kõik aega säästev on väärt, et maksta lisa, ning 67% otsib aina enam ja enam tooteid, mis aitavad aega säästa.
Enam kui kaks kolmandikku eestimaalastest tunneb, et nende elutempo muutub üha kiiremaks ja aja veetmine mitte midagi tehes tundub ajaraiskamisena. Kokkuvõttes jääb ikkagi tunne, nagu poleks piisavalt aega, et kõik tehtud saaks (väärtushinnangute uuring RISC, 2006). Võrreldes muu Euroopaga on meile märksa iseloomulikum paljude asjade tegemine korraga. Vaid 5% eestimaalastest soovib vahel aja maha võtta ning leida hetki iseendale.
Asja muudab keerulisemaks asjaolu, et lakkamatult ja tormakalt tegutsetakse suure mürafooniga keskkonnas. Näiteks reklaamide arv teles on kuue aastaga kolmekordistunud. Järjest suurem hulk reklaamisõnumeid meedias tekitab inimestes tüdimust ning trotsi. Ainult 14% Eesti elanikest suhtub hetkel reklaami positiivselt, 1995. aastal arvas nii aga 64%.
Alles hiljuti olid peamised küsimused turundajate jaoks: kes on meie sihtrühm ja kus nendeni jõuda? Nüüd lisanduvad uued küsimused: millal ja millega neid püüda?
Järjest aktuaalsemaks on muutunud teadmine, millal inimesed mingeid toiminguid teevad, kus nad neid teevad ja kuidas. Laias laastus toimetame ju sarnaselt - ärkame hommikul, käime tööl ja poes, läheme õhtul magama. Küsimus on, millal me ärkame ja millal poes käime. Sellest johtub, millal on keegi meist reklaamile tabatav - millal teha degusteerimist, millal lasta raadioreklaami. Ehk teisisõnu, kui püüame mingit sihtrühma, on olulised erinevused, mitte sarnasused.
Näiteks turundajate lemmiksihtrühmad - noored, perenaised ja vaprad-ilusad (juhid ja tippspetsialistid) - käivad poes küllaltki erinevatel aegadel.
Mis on see "miski", mis on vaatajale-kuulajale oluline ning mida ta märkab? Me kõik tahame elada naudingulist elu, igaüks omal moel. Pidevas kiirustamises ja ajanappuses väärtustame aega valdavalt soovi kaudu "suruda seda kokku", et jõuda veelgi enam.
Mugavus ja lihtsus on märksõnad, mis aitavad kiirustavas maailmas paremini hakkama saada - et jõuda veelgi rohkem teha. Turunduses kasutatakse seda juba ka massiliselt, alustades valmistoidust ja lõpetades pangandusega.
Seni veel mitte massiline, kuid kasvav on trend väärtustada üha enam aja mahavõtmist - on see siis hetk kohvitassiga keset kiiret tööpäeva või paar päeva spaas.
15 aastat kiiret elu paneb üha suurema hulga inimesi leidma endas soovi korraks rattalt maha astuda. Enda väärtust tõestades julgetakse näha ka midagi muud kui pidevat kiirustamist ja tegutsemist.
Turundajate roll on küll ühelt poolt tugineda olemasolevale olukorrale, kuid teisalt on just turundajad suunanäitajad, kes on teistest sammu võrra ees ning kelle võimuses on seeläbi ka maailma oskuslikult mõjutada.
Autor: Agne Kinks