Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sadam loovutas odavalt rahalaeva
Tänane Äripäev kirjutab taasiseseisvumisaja Tallinna suurimast kinnisvaraprojektist Paljassaare sadama alal, kus 50 hektarile tuleb miljon ruutmeetrit ehitusmahtu.
Sellest 700 000 ruutmeetrit läheb kortermajadeks ehk arvata nii 20 aasta pärast elab sadamas vähemalt 10 000 peret.
Äripäeva toimetus ei tauni kinnisvaraarendust Paljassaares, küll aga maa erastamist ja detailplaneeringute kehtestamist nn kohaliku kompetentsi abil.
Kohaliku kompetentsi kaasamise all tuleb mõista peamiselt Soome kinnisvarainvestorite raha ja siinsete ärimeeste ning endiste linnaametnike suhteniidistikku.
Kes oli omal ajal Tallinna abilinnapea, kes Tallinna Sadama nõukogu liige, kes lihtsalt rentnik Paljassaare sadama territooriumil - kokku on see suur jõud. Juurde oli vaja ainult veidi raha - siinkohal võetigi soomlased kampa -, et tõeliselt suur pähkel katki hammustada.
Koored jäid riigiettevõttele Tallinna Sadam, kellele Paljassaare sadam kuulub.
Ent mis on selles halba, et Paljassaare räämas, mitte just parima renomeega kant saab korda tehtud ja muuhulgas kortermajad ja bürood peale ehitatud? Ega olegi.
Ainult et kinnisvaraärimehed said sadama maa endale võileivahinnaga, keskmiselt 125 krooniga ruutmeeter. Ei mingit avalikku erastamis- või muud ideekonkurssi.
Võib arvata, et sadamaalast kujuneb hinnatud elupaik. Lähedal on linna rahaga korda tehtud supelrand, Katariina kai kui mõnus jalutamiskoht.
Elamute aknaist hakkab paistma imeilus vaade Tallinna lahele, valged reisilaevad edasi-tagasi kurseerimas, laine loksumas, mereõhk, vanalinna siluett.
Kindlasti kajastub see positiivselt arendatava kinnisvara hinnas. Praeguse abilinnapea Taavi Aasa hinnangul on tegu positiivse näidisprojektiga: arendajad ei käi ükshaaval linnaga suhtlemas, vaid on enne kokku leppinud, kuidas piirkond omavahel ära jagada. Linnal niiviisi vähem tüli.
Ent tegu võib olla ka n-ö positiivse bürokraatia puudumisega ehk asjad edenevad millegipärast liiga libedalt.
See omakorda annab põhjust oletusteks, et Paljassaare sadama alad läksid planeeritult "omadele" - odavalt, ilma enampakkumiseta.
Tallinna Sadam ei näinud vastutulelikult sadamal enam "perspektiivi", maa oli välja renditud, mis valmistas ette selle erastamist ja edasi mis muud kui kinnisvaraarendust.
Loo moraal? Kohalik kompetents, ärge kartke mõelda suurelt! Küllap linnavalitsused ja suured riigiettevõtted ise juba oma abistava käe pakuvad.
Autor: ÄP