Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rahulolu uuri pärast muutusi
"Rusikareegel on, et uuringuid tehakse korra aastas," ütles konsultatsioonifirma PW Partnersi konsultant Urmas Reikop. Tihedamini tasub töötajate arvamust uurida siis, kui ettevõttes on toimunud olulised muutused.
"Juhtkonnale on tähtis saada töötajate hinnang ümberkorraldustele enne, kui nad minema jooksevad, ja teha vigade parandus," märkis Reikop.
Rahulolu-uuringud on töömahukad, mistõttu tehakse neid suhteliselt harva, peamiselt suuremates ettevõtetes. Enamasti püüavad ettevõtted oma jõududega küsitluse korraldada ja seda analüüsida.
Enam kui 600 töötajaga tootmisettevõte Balti Spoon on teinud tootmistöölistele kahel järjestikusel aastal rahulolu-uuringuid. Küsimustike põhja on koostanud personalijuht. Küsimused panid kokku personali-, tootmis- ja tegevjuht. Kuna 60% töötajaist on venekeelsed, siis on küsimustikud koostatud kahes keeles. Vastuseid analüüsib ettevõtte personalijuht Helo Tamme.
Üle-eelmise aasta uuringu tulemusel hakati Balti Spoonis pöörama suuremat tähelepanu töötajate perekondadele, nüüd tehakse kingitusi lapse sünni, abiellumise ja kooli lõpetamise puhul. Möödunudaastase uuringu tulemusel töötati välja eesti- ja venekeelne käsiraamat Töötaja, mis kajastab töötajaid kõige enam huvitanud teemasid nagu palgakorraldus, puhkusekorraldus ja töökeskkonnaga
seonduvad küsimused. Käsiraamat on kättesaadav nii personaliosakonnas kui ka jagatud kõigile osakondade vahetuste meistritele.
SAS Radissoni rahulolu-uuringud on korporatiivsed ehk kõikides keti hotellides ühesugused. Korra aastas tehtava uuringu küsimustikule vastavad töötajad anonüümselt internetis. Tulemused kogutakse ja säilitatakse, et neid saaks võrrelda aastate, osakondade ja hotellide lõikes.
"Jälgime töötajate arvamust. Kui rahuloluprotsent langeb, vaatame selle põhjuseid ja tegutseme neis valdkondades aktiivsemalt," selgitas SAS Radissoni hotelli personalijuht Evelin Jenk.
Ligi saja töötajaga ASi Bambona raamatupidaja-personalijuht Liivi Possul rahulolu-uuringuid ei tee. "Kellelt sa uurid - neid, kes aasta tagasi töötasid, meil täna ei ole," viitas Possul kaadri voolavusele. Lahkujatelt küsitakse siiski lahkumise põhjust.
Oleme teinud uuringuid alates 50 töötajaga firmadest, kuid neid võib teha ka 30 töötajaga ettevõtetes. Alla selle ei tasu uuringut sisse osta. Kolme töötajaga firmas võib inimesed kokku võtta ja nendega lihtsalt vestelda.
Meil on välja töötatud alusküsimustik, mis hõlmab nii töökeskkonda, kolleege, töösisu, juhtimist kui ka koolitusi. See kohandatakse uuritava ettevõtte vajadustele.
Ühes uuringus võib olla 30-60 küsimust. Standardse 30 küsimusega uuringu hind 50 töötajaga firmale algab 50 000 kroonist.
Küsitletavate hulk rahulolu-uuringu hinda ei mõjuta, küll aga mõjutab seda analüüsi põhjalikkus, mida on võimalik teha eri mahus.