Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Amazon.com: usu, aga kuula ka teisi
Nasdaqil noteeritud internetipoe Amazon.comi aktsia on möödunud aasta oktobrist muljetavaldavalt rallinud, tõustes selle ajaga 33 dollarilt 91 dollarini. Amazoni aktsia on praegu kõrgeimal tasemel pärast 1999. aasta detsembrit.
Juuli lõpul avalikustatud viimase kvartali aruande kohaselt kolmekordistas ettevõte oma käivet, mis tõi paremad reitingud ka enne skeptiliseks jäänud analüütikute huulile. Oli neid, kes pakkusid, et 100 dollarit pole enam kaugel.
1995. aastal alustanud Amazon on üks nendest veebifirmadest, mis 1990. aastate lõpu IT-mulli lõhkedes jalgadele kukkus, teenides esimese kasumi 2003. aastal.
Raamatute veebimüügiga alustanud Amazon.comist on saanud üks suuremaid internetipoode, kust saab osta ja müüa nii kalamarja kui ka tolmuimejaid. Amazon.comi reklaamlause on "Maakera suurim valik". Neil on ambitsioon olla maailma kõige kliendikesksem ettevõte, kust leiab kõike parima hinnaga. Juuni seisuga oli Amazonil 66 miljonit aktiivset klienti ja 1,1 miljonit aktiivset müüjat
Pidevalt teenuste ja toodete ringi laiendavast Amazonist, mis muide rendib välja ka serveriruumi, on saanud konkurent paljudele jaekaubandushiiglastele. Nii võitis Amazon äsjailmunud ajakirja Stores populaarseimate netimüüjate edetabeli, edestades eBayd ja Wal-Marti.
Näiteks oli Amazon.com "Harry Potteri ja surmapühakute" suurim jaemüüja maailmas. Harry Potteri seeria viimast osa telliti enne selle turule tulekut internetipoe kaudu 2,2 miljonit eksemplari.
Seejuures on Amazoni üks müüginippe see, et veebikülg suunab iga ostja automaatselt uute toodete juurde. Sa tellisid Harry Potteri raamatu? Amazon teab, et siis huvitavad sind kindlasti ka Potteri-filmid ja "Sõrmuste isand", ning Halloweeni soovid sa kindlasti vastu võtta Sigatüüka kostüümis. Nii toimib: turu-uuringufirma Forrester Research andmetel kulutab ostja ühe internetipoes käigu ajal 15 protsenti rohkem raha kui tavalises poes.
Amazoni viimane suur samm oli Apple'i kandadele astumine. Septembri lõpust alates saab Amazonis laadida alla laule, mida saab erinevalt konkurendi juurest ostetud paladest kuulata ükskõik millise digitaalse muusikaaparaadiga. Kuigi Amazoni valik on esialgu vaid umbes kolmandik Apple'i pakutavast, peab ärimeedia konkurendi tulekut ülioluliseks. Lisaks kirjutas Amazon hiljuti alla ka lepingu NBC Universaliga, mille teleseriaalid kaovad iTunesist.
Kõik tundub ilus, kuid enne aktsia soetamist tuleks ära kuulata ka skeptikud, kes arvavad, et Amazoni aktsia on kõigest hoolimata kõvasti ülehinnatud. Üks neist on Sheldon Liber, Californias asuva investeerimisfirma Capital Innovations Inc juht.
Liber juhtis Äripäevale antud telefoniintervjuus tähelepanu peamisele rahutukstegevale faktorile: suur osa Amazoni aktsiatest kuulub väga väikesele seltskonnale. Ligi 60 protsenti ettevõttest on viie investori käes, veerand aktsiatest asutaja ja juhi Jeff Bezose kontol. Kui muud insaiderid välja arvata, kuulub laiemale investorite ringile pisike osa firmast ning selle osa väärtus on äärmiselt spekulatiivne. Just Amazon.comi tuntus tõukab Liberi sõnul tagant aktsia liigkallinemist: väikeinvestorile meeldivad ettevõtted, mille tegevusele ta pihta saab.
Amazoni üheks nõrkuseks on Liberi sõnul väike kasumimarginaal - 1,77 protsenti ehk umbes pool Wal-Marti omast. Samuti paigutavad Amazoni investorid raha helgetesse tulevikulootustesse: ettevõtte hinna ja tulu suhe on kõrgem kui 99 protsendil jaekaubandusettevõtetest (130 võrreldes näiteks Apple'i 50ga).
Liber, kes peab ennast Warren Buffetti ja Benjamin Grahami eeskujul väärtusinvestoriks, pole Amazoni aktsiat kunagi ostnud. Samas on ta ise aga Amazoni klient.
Amazoni pressiesindaja Patty Smith ütles Äripäevale, et ettevõte aktsiahinna liikumise pärast ei muretse - kui firma oma tööd hästi teeb, räägib hind iseenda eest. Elame, näeme. Harry Potteri seeria sai läbi, aga jõulud on tulemas.