Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maksuvaba luksus?
Rahvasuu räägib, et kui ettevõtte auto ARKis veoautona arvele võtta, ei pea selle isiklikuks otstarbeks kasutamiselt erisoodustusmaksu maksma.
Tänavu 9 kuuga on ARKis arvele võetud tuhatkond veoautot, mis lähemal vaatlemisel suhteliselt kobedateks ametiautodeks klassifitseeruvad. Näiteks nelikveolised ning mugavusi ääreni täis Mercedes-Benz Vito bussikesed või Nissan Navara kastiga maasturid. Veel tuhatkond arvele võetud veoautot on n-ö naksitrallibussid ja pirukakärud, maapiirkondades on needki üsna hinnatud ametisõidukid. Lisaks on sel aastal ARKis veoautona arvele võetud ka sellised autod nagu Toyota Corolla, Jeep Wrangler, Kia Ceed, Mazda 5, Opel Meriva, Peugeot 206, Peugeot 207, Peugeot 307, Hyundai Getz...
Kuidas see kategooria määramine täpsemalt käib? Kuidas saab ühest sõiduautost veoauto? "Nimetatud sõidukid on läbinud ümberehituse - alles on jäetud üksnes kaks reisijakohta. Ümberehituse tagajärjel ületab veetava kauba mass reisijate massi, tulemuseks on veoauto," selgitab ARKi pressiesindaja.
Sama kinnitab majandusministri määrus: Äripäeva Ford Focusest saaks veoauto, kui kaks istekohta eemaldada. Kui Focuse tühimassi 7 kg võrra vähendada, peaks eemaldama ühe istekoha.
Kõige lihtsam oleks kõrvalistuja iste (mis ehk kaalubki 7 kilo) välja visata ja asi ants. Majanduslik kokkuhoid 1715 krooni kuus (erisoodustusmaks 2000 kroonilt - toim.) ehk 20 580 krooni aastas, Äripäeva fotograafide käsutuses on neid Forde kokku seitse…
Kuid miks üldse arvatakse, et veoauto puhul ei pea erisoodustusmaksu maksma? Maksu- ja tolliamet kinnitabki, et vahet pole, kas töötaja käsutusse on antud sõidu- või veoauto, maksu maksma peab ikka.
Samas tunnistab üks maksuametnik, et kui auto tehnilises passis on kirjas N-kategooria ehk veoauto, võib tõesti juhtuda, et rohkem sellele autole maksualast tähelepanu ei pöörata. Sama kinnitavad kõikvõimalikud interneti autofoorumid.
Kastiga maasturitest kõige luksuslikuma, 400 000kroonise alghinnaga Nissan Navara müüja Fakto Auto tegevjuht Urmas Kirtsi arvates veoautona registreerimise võimalus väga suur müügiargument ei ole.
"Ei, ma ei ütleks, et see mingi müügiargument oleks, kus siin võit oleks? Käibemaksu saab tagasi ka sõiduautolt, erisoodustusmaksu maksma või sõidupäevikut pidama peab ka selle autoga," arutleb Kirtsi. "Eks need, kes seda osta tahavad, ostaksid selle niikuinii."
Kuid Kirtsigi nõustub, et jutud erisoodustusmaksust vabanemisest on üsna levinud: "No nii nad räägivad jah, olen seda juttu kuulnud. Nojah, eks maksuametil ole muidki asju ajada."