Narva kant vajab oma brändi

Esko Passila 05. detsember 2007, 00:00

Paar kuud tagasi tegi Soome Yleisradio hommikutelevisioon Eestist erisaate. Huvitav oli aga see, et saates räägiti eelkõige Kirde-Eestist: Sillamäest, Narva-Jõesuust, Narvast. Piirkond on viimaste aastatega aina kaunimaks ja turvalisemaks muutunud.

Nüüd peaks Ida-Virumaa looma ühtse tugeva brändi, mille alusel tulevikuotsuseid teha. See peaks tooma välja soodsa asukoha eelised, võimalused, tööjõu kättesaadavuse, kasutusvalmid maaalad, hinnad jne. Kuna mujalt maailmast vaadatuna on atraktiivsem just piirkondlik bränd, tuleks linnadel koostööd teha ja strateegiliste tõmbekeskuste rajamisel eelnevalt kokku leppida.

Praegu pole enamik soome turiste Ida-Viru võimalustest kuulnudki. Samas pole olnud ka erilist pakkumist. Nüüd on turism tasapisi tuult tiibadesse saamas, inimesed on avastanud piirkonna kaunid liivarannad. Ida-Virumaa on ju palju ilusam kui populaarne Pärnu.

Ei tohi unustada ka Peterburi kui turismi lähtekoha kasvavat potentsiaali. Venelased on juba hakanud ostma endale Kagu-Soomes puhkekeskusi ja suvituspaiku. Narva kant, mis ühtlasi pakub venekeelset teenindust, võiks olla konkurentsivõimeline alternatiiv.

Turism paneb aluse mitmekülgsele teenindussektorile, kuid selle kõrval on vaja ka tootmist. Et aga tuua kohale rohkem rahvusvahelisi ettevõtteid, peab pakkuma juba korralikku infrastruktuuri (teed, vesi ja kanalisatsioon, elektri- ja interneti-ühendused jne).

Mujal ELis on konkurents ses osas verine. Nt odavkaubakett Tokmanni otsis Lõuna-Soomes laokeskusele tükk aega asukohta. Ettevõte vajas suurt pinda ja sadu töötajaid. Lõpuks otsustati Mäntsälä kasuks, mis pakkus maad ja korralikku väljaehitatud infrastruktuuri hinnaga pool eurot ruutmeeter.

Narva ei paku praegu kodulehel märksõna "Infrastruktuur" all välisettevõtjale midagi huvitavat, millest kinni hakata. Sillamäe lehekülg on päris tühi. See näitab, et Ida-Virumaal pole välisinvestorite ligimeelitamise peale isegi mõeldud. Kuid ainuüksi sellest, et ollakse Peterburile ja Loode-Venemaale lähim punkt ELis, ei piisa. Tarvis on tegusid.

Piirkondlikust brändist rääkimine võib tunduda veider, aga maailmas on tihedas konkurentsis investeeringute pärast mitmel pool just seda teed mindud. Eestis on hinnad juba nii kõrged ja tööjõust selline puudus käes, et välisinvestorid siia enam tormi ei jookse. Pigem hakkavad nad tasapisi liikuma nt Poolasse ja Venemaale. Kuid nendega võrreldes on Narval tugev asukohaeelis.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:13
Otsi:

Ava täpsem otsing