Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rein Loik: uus direktiiv toob hulga bürokraatiat ja lisakulusid
Euroopa Parlamendis läbis eile esimese lugemise lennujaamamaksude direktiivi eelnõu, mis sunnib lennujaamasid kõiki lennujaamamaksude muutmisi kontrolliorgani ees koos arvutustega põhjendama.
Kuigi uus direktiiv peaks rakenduma 5 miljoni ja suurema reisijate hulgaga lennujaamadele, satub direktiivi alla ka Tallinna Lennujaam, kuna selle osatähtsus riiki läbivate reisijate teenindamisel on suurem kui 15 protsenti. Tallinna lennujaama läbis mullu 1,7 miljonit reisijat.
"Uus direktiiv on suunatud ebaausa konkurentsi vastu. Samas on ka see ju ebaaus, kui 4,9 miljoni reisijaga lennujaamale direktiiv ei rakendu, küll aga 1,5 miljoni reisijaga lennujaamale, mis on juhtumisi väikeses riigis ainus ja teenindab rohkem kui 15 protsenti riiki läbivatest reisijatest," rääkis Loik.
Loik lisas, et nagu mujal Euroopa lennujaamades, on ka Tallinna Lennujaamas tendents, et lennujaamamakse pigem alandatakse, kui tõstetakse. "Seni on maksude langetamine olnud lihtne ja kiire, kuna lennuoperaatoritele on see alati hea uudis. Nüüd lisandub hulk vahelülisid, kellele peame aru andma," sõnas Loik.
Loik uskus, et enne kolme aastat uus seadus siiski ei rakendu, sest otsustusprotsessid ja üleminekuperiood võtavad aega.
Uus direktiiv seab löögi alla ka odavlennufirmad, sest ei luba lennujaamades mitte mingisugust diskrimineerimist. Nii näiteks on RyanAir Tallinnasse lendamise tingimusena varem nõudnud, et lennujaam neile soodushinnakirja kehtestaks, see langeb nüüd ära juba eos. "Kõik lennufirmad peavad olema võrdsed," ütleb direktiivi eelnõu. Ka märgib eelnõu, et näiteks turvamaksu arvel ei tohi lennujaam teenida sentigi kasumit.
Euroopa Parlamendi teatel on direktiivi eesmärk ära hoida turgu valitseva seisundi võimalik kuritarvitamine. "Näiteks kui suured lennujaamad oma maksud liiga madalaks ajavad, on väiksematel väga raske," ütles Euroopa Parlamendi pressinõunik.