Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Naastrehvide keelul populismi maik juures
"Minul ei sõida ükski auto naastrehvidel," rääkis Nikolai, kelle sõnul on Tallinna linnavalitsuse sellise otsuse vastuvõtmisel tegemist eelkõige populistliku otsusega.
Nikolai on täiesti nõus, et naastrehvid rikuvad teid, aga naastrehvide keelamine on pikaajaline protsess.
"Kõigepealt tuleb müük ära keelata. Linnavalitsusel see ei õnnestu," rääkis Nikolai, kelle teada prooviti ka Lätis samamoodi naastrehve keelustada, aga see ei läinud läbi.
Tallinna linnavalitsus kavatseb saata volikogule kinnitamiseks otsuse eelnõu, mis teeks valitsusele ettepaneku keelata Eestis naastrehvide kasutamine.
Abilinnapea Deniss Boroditši sõnul on Tallinna linnavalitsuse algatatud seadusemuudatuse ettepaneku eesmärk keelustada naastrehvide kasutamine Eestis.
"Uuringud on näidanud, et naastrehvide kasutamise keelustamisega saavutatakse teekatete pikem eluiga, mis vähendab oluliselt teede remondivajadust ja vähendab autorataste alt õhku lenduvat tolmu," ütles Boroditš.
"Kinnisilmi seda ideed toetada ei saa, sest ei ole tehtud uuringuid. Võrdlus Poola ja Leeduga ei ole kindlasti adekvaatne, sest meie kliima on hoopis teistsugune. Diskussioonid avalikkuses on aga alati teretulnud," kommenteeris majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Tõnis Laks.
Autorehvide jae- ja hulgimüügiga tegeleva ASi Hinkus juhataja Liivo Voznesenski ütles, et paar aastat tagasi, kui soovitati sõita lamellrehvidega, suurenes raskete liiklusõnnetuste arv. "Mõni aeg tagasi soovitati sõita lamellrehvidega. Ei suurenenud liiklusõnnetuste arv, aga suurenes hoopis raskete õnnetuste arv," rääkis Voznesenski juba ära proovitud lamellrehvide propagandast.
Jäätunud kruusateel on Voznesenski sõnul lamellrehviga ikka väga vaevaline liigelda.
Hinkuse juhataja kinnitusel on naastrehvid abiks ka lamellidega sõitjatele, kuna naastrehv karestab pinda. "Natuke katkub asfalti üles," selgitas ta.
Tema teada on kõikides Põhja-Euroopa riikides naastrehvid lubatud ja näiteks Soomes parandatakse ka igal kevadel teid nagu Eestis.
Seda teemat on pikalt arutatud. Eestis on palju maanteid, kus tihtipeale tekib kiilasjää ja korralik lumikate. Naastrehvide kasutamine sellistes tingimustes on igati põhjendatud. Samas linnades tekib selline olustik kahekümnel päeval aastas. Kindlat otsust meil ei ole, kuid me kaldume arvama, et naastrehvide kasutamine võiks olla maksustatav. Mõistlik oleks kehtestada naastrehvide müügi aktsiis. Siis maal elavad inimesed või autoomanikud, kellele on naastrehvid kohustuslikud, saaksid neid talvel kasutada.