Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ehitusmasinate robotiline tulevik kohal

    Areng on olnud lausa hüppeline ning viie aasta tagust teles-kooptõstukit, ekskavaatorit või buldooserit praegu pakutavatega võrrelda ei saa.
    Veel mõne aasta eest oli ehitusmasinate automatiseerituse tase peaaegu olematu. Kasutusel olid küll erinevad kaitsesüsteemid, mis andsid juhile aegsasti märku mistahes ohu või ülekoormuse tekkimisest, ning juhi tööd lihtsustavad seadmed, kuid programmidest või nn isemõtlevast masinast ei saanud toona rääkida.
    Tänapäevased uusimad ehitusmasinate mudelid veel päris ilma juhita hakkama ei saa. Ehkki mõnes spetsiifilisemas valdkonnas, kus on tegemist ohtlike objektide, kõrgepinge või varinguohuga, on operaator kui masinajuht ammu unustatud.
    ASi Balti Ehitusmasin-Baltem tegevjuhi Jan Berkovitchi sõnul on ekskavaatorite ja buldooserite uusimad mudelid standardvarustuse põhiselt täisautomatiseeritud. "Komatsu kui Jaapani päritolu firma, mis toodab nii roomikekskavaatoreid kui ka buldoosereid, on alati olnud esirinnas mehaanilis-hüdrauliliste kui ka elektrooniliste uuenduste väljatöötajana," kiidab ta.
    Automatiseerituse ja masinate elektroonilise arengu tulemusena on masin võimeline vajadusel suhtlema ka kolmanda osapoolega. Info ei liigu enam ainult operaatori ja masina vahel, vaid jõuab GPS-seadme abil ka remondispetsialisti või omanikuni.
    Komatsu ehitusmasinate juures kasutatav GPS-ühendust võimaldav internetipõhine masinahaldussüsteem Komtrax kasutab suhtlemiseks satelliittehnoloogiat. Süsteemi kaasabil saab masinat kontrollida ükskõik millises maakera punktis, see võimaldab ennetada rikkeid ja vähendada seeläbi seisuaega. Samuti saab kontrollida töötamise efektiivsust. Sarnane monitooringsüsteem Product Link on kasutusel ka Caterpillari ehitusmasinate juures.
    Füüsiliselt muutub masinajuhi töö üha kergemaks, sest pole enam vaja pingsalt kange ja hoobasid liigutada. See-eest tuleb omandada põhjalikumaid teadmisi, et käivitada õige programm konkreetse tööoperatsiooni läbiviimiseks. Juhi peamiseks ülesandeks on valida täisgraafiliselt monitorilt õige seadistus ning käivitada programm, mille järgi masin toimetama asub. "Caterpillari frontaallaadurite juures kasutusel olev ammutussüsteem Autodig eeldab juhilt vaid masinaga manööverdamist, laaduri kopp täitub automaatika abil optimaalselt," selgitab Wihuri ASi turundusassistent Heli Mõttus. "Selline süsteem teeb masinajuhi elu lihtsamaks ning tõstab oluliselt tööviljakust."
    Ehitusmasinate vallas on just täppisjuhtimissüsteemid need, mis tagavad sõltuvalt töö keerukuse astmest olulise ressursside kokkuhoiu. "Erinevate tasandus- ja viimistlustööde puhul võib tööviljakus tõusta üle viiekümne protsendi," räägib Heli Mõttus.
    Kuid kuhu edasi? Masinat saab remontida, õigemini, vea tuvastada, ükskõik kus eemal olles. On olemas ohutust kindlustavad kaitsesüsteemid ja mitmed erifunktsioonidega juhtseadmed. GPSi teel saab masinatega suhelda ja mingil määral neid ka juhtida. Keskkonnasõbralikkuse tase on küllaltki kõrge: müratase on madal ja vähendatud on kahjulike heitgaaside hulka.
    "Caterpillari tulevikusuunaks on kaugjuhitavad ja iseseisvalt töötavad robot-masinad, mida on oodata umbes kümne aasta pärast," arvab Wihuri turundusassistent. Säästlikkus ja iseseisvus ongi omadused, mille poolest loodavad ehitusmasinate mudelid eelnevatest paremad on.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.