Ehituspoe müüjate välimääraja

Tea Taruste 02. aprill 2008, 00:00

Oled eriline õnneseen, kui suurest poehallist mõne müüja leiad. Lokkava kaubavalikuga võrreldes on ehituspoodides müüjaid napilt, kusjuures kehtib reegel, et mida suurem pood, seda vähem müüjaid.

On väga tähtis teada, missugused poemüüjad meid poes ees oodata võivad ja kuidas nendega hakkama saada. Iga ehituspoe klient peaks üles näitama ülimat teadlikkust.

Äripäev tutvustab kaheksat levinumat müüjatüüpi, kelle loomuomaduste ja käitumismallide tundmine aitab säästa aega, raha ja vaimuenergiat.

Omamees on üks neist ehituspoe müüjaist, kes on alati siiralt rõõmus, kui sind poeuksest sisenemas näeb. Sul on tunne, et ta ootas just sind ja tal on alati sinu jaoks aega. Omamees tunneb hästi kaupa ja on asendamatu infoallikas. Teda võib sageli leida perepoest või pisemast kohalikust ehituspoest. On poemüüjana töötanud aastaid, on valitud ametiga rahul. Omamehi esineb rohkem keskealiste ja vanemate meeste hulgas. Tal on kindlasti fännklubi. Kui külastad poodi mitmendat korda, võid olla kindel, et ta mäletab su nime ja mida eelmisel korral ostsid ning uurib, kuidas tihendid passisid. Omamehe tunned ära mõnusa avatud naeratuse ja otsese silmavaate järgi.

Kuidas temaga toime tulla: vasta samaga ja sa saad kauba, mida oled otsima tulnud. Kui sobilikku toodet lettidel ei ole, otsib omamees seda kannatlikult tellimiskataloogidest.

Taibu on müügikataloogi ja entsüklopeedia kõndiv variant, kes orienteerub kõigis neis tuhandetes toodetes, mida ehituskauplused pakuvad. Tema teadmised on põhjalikud, laiahaardelised ja ammendamatud ning ilmast ja tuulesuunast olenemata on oht, et sul ostjana tuleb sellest kõigest osa saada. Taibu on läbinud kõik tööandja pakutud koolitused ja ega ta õhtul koduski juturaamatut haara. Ta teab täpselt eri tsemenditerade jämedust ja hammasrataste haakenurka. Taibu on enamasti sõbralik ja vastutulelik. Iseloomu varjuküljena võiks märkida ülearust vaimustumist oma teadmistest ja kalduvust neid mõõdutundetult jagada. See omakorda võib viia olukorrani, kus ostja ei suuda otsustada võimalike variantide vahel ning ost jääb sooritamata.

Kuidas temaga toime tulla: tuleta talle leebelt oma soovi meelde ning saad parima, mida turul pakutakse. Taibuga suhtlemiseks varu aega ja ole rõõmus, et saad tasuta teadmisi.

Loru ei huvitu absoluutselt sellest, mida ta teeb - vähemalt mitte ehitusest. Müüja ametisse on ta sattunud vaid soovist raha teenida või täiesti juhuslikult.

Loru tunned ära juba ehituspoodi sisenedes ja talle lähenedes. Loru ei tereta, ei vaata sulle otsa ega reageeri sinu olemasolule mingil moel. Loru ei oska ühelegi küsimusele adekvaatselt vastata ega ostjale vajalikke soovitusi anda. Samuti ei tea ta, kus mingi tootegrupp poeruumis asub või mis hinnaga tooteid müüakse. Enamasti pole Lorul oma küündimatuse pärast ka häbi.

Lorude eritüübid on keerutajad ja rullnokad. Keerutajad püüavad halvas olukorras head nägu teha ja ehituspoe müüja rollis kuidagimoodi püsida, rullnokad käituvad rõhutatult ignorantselt ja ülbelt.

Kuidas temaga toime tulla: lorudega kontakti astuda pole mõtet. Tuvastanud leti taga loru, suundu kohe ise vajalikku kaupa otsima või mine teise ehituspoodi.

Müügimehel pole vahet, mida ta müüb. Tema müüb, tehes seda enamasti agressiivselt. Tema on kütt ja klient saakloom. Müügimees kasutab osavalt kogu müügitehnika arsenali, alates lobedast keelekasutusest ja avatud kehakeelest kuni autoriteetsete arvamusliidrite tsiteerimiseni. Enamasti arvatakse, et müügimeest on lihtne ära tunda, seda eelkõige keep smiling'u ja õpikutervituse järgi, millega ta klienti võrku hakkab meelitama. Paraku ei pruugi see nii olla: praktikas on üsna tavaline, et müügimehe võrku satuvad ka kogenud poekülastajad. Oma aja säästmiseks ja ebameeldiva olukorra kiireks lõpetamiseks tuleb käituda otsustavalt ja unustada tagasihoidlikkus.

Kuidas temaga toime tulla: ideaalis tuleks müügimeest vältida juba eos, sest võimalus hankida sinu soovitud kaupa, on nullilähedane. NB! Müügimees võib solvuda, kui sa midagi ei osta.

Selgeltnägija on särav ja rõõmsameelne kõiketeadja, kes enne, kui oled lause lõpetanud ja oma soovi sõnastanud, on letile asetanud just sulle vajaliku kauba või juhtinud sind küünarvarrest toetades riiulite vahele just õige tootevaliku ette.

Selgeltnägija lõpetab su poolikuid lauseid, loeb su mõtteid ning naeratab saladuslikult, kui imestad, et kuidas ta küll teadis, mida vajad. Temas on sarnaseid jooni nii kuldkäe kui ka müügimehega.

Ettevaatust, mitte kõik selgeltnägijad ei tea tegelikult, vaid ainult näitavad välja, et teavad. Sellistel tüüpidel on sarnaseid jooni müügimeeste ja lorudega ning ostjale on nad ohtlikud. Liba-selgeltnägija hüpnotiseeritud ostja võib kaotada reaalsustaju ning maksta toodete eest, mida ta tegelikult ei vaja ning liba-selgeltnägijaga kaupa tehes pole võimalik ka tehingut tagasi pöörata ja materjale tagastada.

Kuidas temaga toime tulla: Tavareeglid ja tüüplahendused selgeltnägija puhul ei aita. Mõni ostja omandab käitumisoskused praktiseerimise tulemusel, mõni eelistab poodi sisenedes risti ette lüüa ja kaitseingleid appi kutsuda, et mõttetutest ostudest hoiduda. Keskendu ja säilita rahu!

Umbkeelseid müüjaid leidub igas valdkonnas, mitte ainult ehituspoodides. Nende kontsentratsioon on suurim pealinnas. Umbkeelsuse põhjus 99% ulatuses on kõige lihtlabasem keeleoskamatus. Ainuke rahvusvaheliselt tunnustatud keel, mida umbkeelne mõistab, on kehakeel. Eesti keeles oskab umbkeelne öelda "Tere tulemast!" ja "Palun!" Puuduliku sõnavaraga müüjale teevad põrgulikku piina kõik need rohkesõnalised poekülastajad, kes pikki põimlauseid moodustades oma soove kirjeldavad. Seetõttu pole imestada, et Umbkeelne end riiulite vahele peidab ning asjaliku ja keskendunud olekuga seal olevaid tooteid korrastab. Temast möödudes kuuled iga ihurakuga hääletut palvet: mine edasi ja ära räägi minuga!

Kuidas temaga toime tulla: võid umbkeelsest mööduda, aga võid ka luua inimliku kontakti, köita tema tähelepanu ning ehitusnaela tema silme ees hoides sugestiivselt korrata: nael, nael. Seejärel osuta riiulis rippuvale saele ning ütle selgelt ja kõva häälega: saag. Ta on päeva lõpuks sinu abiga õppinud vähemalt kaks sõna.

Kuldkäsi on üks haruldasemaid isendeid ehituspoe müüjate hulgas. Tema laiaulatuslike kogemuste, pikaajalise praktilise tegevuse ja vaimustava kombineerimisoskuse tõttu võib teda kahtlemata nimetada ehitusgeeniuseks. Kuldkäsi tunneb uusi materjale ja tehnoloogiaid, ent pole unustanud ka minevikumeetodite positiivseid külgi. Kuldkäsi ei kiirusta kliendiga kontakti võtma, vaid seirab teda tähelepanelikult eemalt. Edev kuldkäsi tunneb oma väärtust ja igaühele ei avane. Tema valib ise, kellega oma kogemusi jagada ning kes on väärt tema erilisest andest osa saama. Võib tekkida küsimus, et miks ei rakenda see ehitusgeenius oma praktilisi oskusi ehitustandril? Aga seal ei kummarda keegi tema geniaalsust ega toida tema edevust. Ja tegelikult kuldkäele meeldib lobiseda, milleks ehituskivide keskel võimalusi pole.

Kuidas temaga toime tulla: kuldkäe rääkima saamiseks on vajalik, et oled läbinud näitlejakoolituse ja psühholoogia algkursuse, info ja soovituste nõudmisega ei jõua just kaugele. Tähtis on näidata ennast temast rumalamana, ehitusalase terminoloogia valdamine vähemalt kesktasemel on igati abiks.

Häbelike hulka kuuluvad pea kõik need noored naisolevused, kes on oma CVd saates teinud näpuvea ning saatnud selle kogemata kosmeetikasalongi administraatori kohale kandideerimise asemel ehituspoe müüja ameti saamiseks. Kaunid ja imearmsad, oskavad nad pilku langetades kliendile naeratada ning kunstküünte klõbinal numbreid kassaaparaati toksida. Ei saa salata, et need oskused on müüjaameti juures üsna olulised. Lootus saada häbelikult lisainformatsiooni ehitusmaterjalide kohta on määratud luhtumisele.

Kuidas temaga toime tulla: haara juhtimine ja kontroll enda kätte! Vali ise kaubad, jäta meelde kauba kood ja hind ning juhenda Häbelikku maksetoimingutel. Ole sõbralik ja heatahtlik, et tundlikku häbelikku mitte pisarais näha!

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:44
Otsi:

Ava täpsem otsing