Pühapäev 19. veebruar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Roheline logistika seisab mõtteviisi taga

Roger Allas 30. aprill 2008, 00:00

Juba üheksandat korda toimunud seminari teemavalik on seekord eriti oluline, arvestades üha soojenevat kliimat ja pingutusi, mida maailmas tehakse rohelisema ja keskkonnasõbralikuma tuleviku nimel.

Roheline mõtteviis, mis kahepäevasel seminaril ettekannetega edasi anti, on niiöelda jäämäe tipp, sest teed rohelisema tegutsemise poole ettevõttes tuleb alustada iseendast ja tähtis on esimene samm.

Kahepäevase konverentsi ettekannete rosinaks lõppes esimene tööpäev huvitava diskussioonipaneeliga, kus Eesti tipptegijad vastasid tudengite esitatud küsimustele, kuidas muutuda keskkonnasäästlikumaks.

Teise päeva põnevamad märksõnad olid töögrupid ja Paldiski Põhjasadama külastus, kus vastuvõtjaks ka diskussioonis osalenud ja peatselt avatava bioetanooli tehase käivitaja Robert Antropov.

Roheliste erakonna avakõnes anti suund kahepäevasele seminarile, püstitades küsimuse kolme fenomeni kohta, mis on maailmas omavahel kokku saamas. Kuna kogu majandus on üles ehitatud arengule, mille tulemina üha suureneb kütuse tarbimine ja kasvavad transpordimahud. Tulemina tekib niinimetatud energia tipp, kus naftaäris tootmismahud enam ei kasva, tarbimine aga küll.

Teiseks mõjutab maailma kliimamuutus, mis on tekkinud inimtegevuse tulemina, ja kolmandaks finantssegadused maailmas.

Säästmaks loodust ja aitamaks kaasa rohelise mõtteviisi arengule, peame ise muutma oma tarbimisharjumusi, rõhutas Eesti Roheliste erakonna liige Toomas Trapido.

Isegi kui roheline mõtlemine on mõnevõrra kulukam, aitab igaühe pingutus kaasa paremale tulevikule. Logistilises võtmes on hea näide internetis raamatute tellimine Ameerikast, kus keegi toodab, pakib, ladustab ja saadab selle siis kulleriga Eestisse. Igas lülis on tegevus ja toimub transport, mis on üks suurimaid kütusetarbijaid.

Ühe võimalusena võiks tellitud raamatust tekkida väljatrükk Eesti postkontoris - osa kuludest jääks olemata.

Seminari välisesinejad käsitlesid teemat globaalsel tasandil. Green ehk roheline võib tunduda esmapilgul moesõnumina ja tugeva müügiargumendina, tegelikkuses on palju reegleid ja piiranguid riikide ja ühenduste vahel, mis sunnivad ettevõtjaid rohelisele teele liikuma.

Uued lahendused nõuavad suuri investeeringuid ning säästliku mõtteviisi toetajad peavad tegema suuremaid väljaminekuid. Samas on oluline püsida konkurentsis ning sellega tekib omakorda surve uute kompaktsete ja efektiivsemate lahenduste väljatöötamiseks.

Tulemusena on riiklikel tasanditel välja töötatud uued normatiivid ja kehtestatud reeglid.

Volvo Estonia OÜ tegevdirektor Johannes Kjellgren selgitas, kuidas autotööstused on aasta-aastalt suurema surve all ökonoomsemate ja uut laadi mootorite väljatöötamisel, arendades sealjuures masinaid uute kütuste tarbimiseks.

Raskeveokite küttekulu ja CO" eraldumine on alates 1985. aastast vähenenud 30-50%.

Veokijuhtidele korraldatakse ECO-Driving koolitusi, mis aitab küttekulu kokkuhoiule kaasa kuni 10%. Kogu tarneahelas otsitakse võimalusi masinate maksimaalseks koormamiseks, tehes enam koostööd erinevate firmade vahel.

Vähendatakse ebaolulisi tarneid ja konsolideeritakse kaupasid vastavalt suundadele. Tänu IT kiirele arengule on logistikas võimalik kasutada programme, mille abil planeeritakse kaupade liikumist, transporti ja paljud tegevused asenduvad efektiivsemate lahendustega. Ka rohelises mõtlemises algavad lahendused piirideta mõtlemisest ja lennukatest ideedest.

Ühe lahendusena loodetakse mööda ookeane seilavad laevad panna liikuma tuulelohe abil, mis on kaks korda sama suur kui jalgpalliväljak. Sellise lahenduse abil loodetakse küttekulu kokkuhoidu kuni 50%. Tuulelohe meetodi kasutamise praktikast ja kokkuhoiutulemustest tõi näite ka DHL Estonia OÜ müügi- ja turundusjuht Elar Killumets.

Kodumaised ettekanded jagunesid kaheks - ühed, mis peamiselt andsid ülevaate jäätmete ning pakendite taaskasutusest ja käsitlusest. Teine osa roheliseks olemist IT-lahenduse ja ettevõtte kultuuri kaudu.

Eestis on viimaste aastate jooksul tehtud tõhusat tööd ja tõstetud inimeste teadlikkust prügi sorteerimise vajalikkusest ja kasulikkusest. Nagu IT, nii ka sorteerimise arengus Eesti üks esimesi riike maailmas, olles samal ajal ka jäätmete tekke poolest liider ELis.

Ühes aastas tekib Eestis ligi 590 000 tonni olmejäätmeid, millest umbes 30% taaskasutatakse.

Et ühiskond liiguks rohelisema mõtlemise suunas, tuleb lähtuda lihtsast jäätmemajanduse hierarhiast, kus eelistatuim tegevus on jäätmete tekkimise vältimine oma tegevuse ja otsuste kaudu. Seejärel vähendamine, korduvkasutamine, materjali taaskasutus, energiakasutus ja kõige vähemsoositud tegevus on ladestamine.

Mirres Trade OÜ juhatuse liikme Oleg Epneri ettekandest jäi kõlama asjaolu, et tagastuslogistika on äärmiselt keeruline, milles paljud inimesed ei ole suutelised töötama.

Ahti Allikas, Itella Logisticsi e-teenuste juht, tutvustas ühte võimalust informatsioonilogistika alal - kuidas üle minna paberarvetelt e-arvetele.

Võrdlema panev fakt on, et Soomes kasutavad e-arveid 30% firmadest, kuid Eestis vaid 1-2% firmadest. E-arvete peamine tugevus on aeg, mida kulutatakse arve käsitlemiseks.

Keskmine puhas ajakulu ühe paberarve käsitlemiseks on umbes 26 minutit. Kesk-Euroopa suuremates maades ja firmades võib käsitlusaeg olla isegi kuni tunnipikkune.

Soome mobiiltelefonide tootja Nokia on aga ettevõte, kes nõuab kõikidelt oma partneritelt e-arvete kasutamist.

Eestis on paberarvetelt üleminekul peamiselt kaks piirangut - esmalt harjumus kasutada paberarveid ja vajadus neid allkirjastada ning teisalt e-arvete kinnitamine arve saaja allkirjaga.

"Keskkonnasõbralikkus on mõtteviis" oli sõnum TNT Eesti ASi kvaliteedi- ja personalijuhi Katrin Alujevi ettekandes. Kuna TNT on organisatsioon, milles töötab üle maailma 157 000 töötajat, juhindub ettevõte valemist: viies väikese muudatuse paljude inimesteni, saame tulemuseks suure muutuse. See tähendab, et rohelise mõtteviisini liigutakse väikeste muutuste ja tegevuste kaudu igapäevases elus.

Säärane mõtteviis sai ka tunnustuse osaliseks, sest rohelise logistikafirma tiitel anti seekord TNT Eestile. Sama tiitlit jahtisid ka finaali pääsenud DHL Estonia ja Küchne & Nagel.

Kokkuvõtvalt oli seminari ettekannetest näha mõtteviisi erinevust ja TNT on ettevõte, kus roheline mõtlemine ei ole lihtsalt kellegi peale surutud soov, vaid osa inimestest.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:45
Otsi:

Ava täpsem otsing