Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sotsmaksule piir - mõistlik mõte
Riigikogu Reformierakonna fraktsiooni esimees Keit Pentus on välja tulnud võrdlemisi huvipakkuva mõttega - seada sotsiaalmaksu summale ühe töötaja pealt ülempiir. Sellega tekiks tööandjal väike leevendus, palgates kõrgepalgalisi töötajaid.
Oleme toimetuses seisukohal, et teatud juhtumitel, näiteks välismaalase puhul, kes töötab Eestis tähtajalise töölepinguga, oleks selline erand põhjendatud.
Et palgatakse näiteks Khalid, kes saab superhead palka, leiutab aga see-eest aastaga Eesti Nokia, ja et töö tehtud, lahkub Eestist. Kui sotsiaalmaks laksab täie rauaga, jääks Khalid võib-olla palkamata ja seepärast rahvale õnn toomata ning Eesti põlv uueks loomata.
Tehniliselt oleks tähtis välja selgitada, kas töötaja, kelle palgalt tööandja täies ulatuses sotsiaalmaksu ei maksa, jääb tulevikus Eesti sotsiaalseid hüvesid tarbima või mitte. See ei tohiks ju väga keeruline olla.
Kui ta ei jää tarbima, siis tegelikult on kogu tema palgalt makstud sotsiaalmaks läinud "solidaarseks heategevuseks" - konkreetne töötaja ei jõua siin töötamise aja jooksul midagi vastu saada ja ka tööandja on maksnud justkui tühja. Ses mõttes oleks osaline sotsiaalmaks kompromiss äärmuste vahel.
Pealegi on Eesti tööjõumaksud ühed Euroopa kõrgeimad, millest on küll jätkuvalt räägitud, aga millega pole kuhugi edasi jõutud. Tööandja tasutav sotsiaalmaks oli, on ja - loodame siiski, et ei jää - 33 protsenti. (Tõsi, paar aastat tagasi langes pisut töötuskindlustusmaks.)
Mida Eesti kaotaks, on see, et sotsiaalmaksu laekumine ajutiselt veidi väheneb. Usume, et see on tõesti ajutine. Soodsam maksupoliitika võimaldaks palgata veel näiteks hindu Rajivi, keda muidu poleks saanud tööle võtta. Kokkuvõttes võivad järgmisel aastal olla sotsiaalmaksu tegelikud laekumised hoopiski suuremad.
Siin on tõepoolest kohane paralleel tuua ettevõtte tulumaksuga, mis 2000. aastal langes, kuna investeeringud said maksuvabastuse, mis aga juba järgmistel aastatel edestas eelarvesse planeeritut. Investeeringute tulumaksuvabastus on olnud Eesti üks edukamaid maksuprojekte.
Ka sotsiaalmaksul peaks olema võimalikult lai maksubaas, mitte et maks ise oleks võimalikult kõrge. Koorida kolme naha asemel kaks, aga suurema arvu töötajate pealt. Kui suurepalgalisi töötajaid tuleb juurde, kasvatab see muude maksude laekumist.
Ja piir, millest alates enam sotsiaalmaksu maksma ei peaks, on ju lahtine. Tähtsam kui detailid on põhimõte, mida Eesti maksupoliitika edastab.
Autor: ÄP