Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Parkimismaja tekitab Pärnus paksu verd
"Riik andis selle maa tasuta linnale, et sinna 100protsendiliselt rajada parkimismaja," ütles Port Artur Grupi osanik Kaido Kruusoja. "Konkursis oli lausa välistatud kaubanduspindade ja muu sellise tekkimine," oli Kruusoja nördinud. "Praegu on olukord selline, et toimus maratonijooks, hiljem selgus, et võitja sõitis pool maad trammiga, ja kohtunikud teevad näo pähe, et see on ju normaalne, ja reeglitesse kirjutatakse tagantjärele, et trammi kasutamine on lubatud," ütles Kruusoja.
Win Marketsi osanik, rahvaliitlane Rein Kõgel aga kaubanduspindade rajamises midagi imelikku ei näe, tema sõnul oli see 2006. aastal konkursitingimustesse sisse kirjutatud. "Ma ei tea, miks teised seda tingimust üles ei leidnud, see on nende probleem," sõnas Kõgel.
2006. aastal sõlmis linn Win Marketsiga hoonestusõiguse lepingu 40 aastaks ning selle järgi oleks parkimismaja pidanud tänavu suvel valmis saama. Praegu on vaiad Pärnus maasse löödud, kuigi uus detailplaneering on alles linnavalitsuses tutvumiseks väljas. Win Marketsile on antud osaline ehitusluba. Kõgel ennustab, et maja valmib aasta lõpuks, investeerida tuleb sinna oma 120 miljonit krooni.
"See parkimismaja on mulle heategevuslik ettevõtmine. Ma tahaks kohe näha seda inimest, kes niimoodi ütleb," sõnas Kõgel, kes enda kinnitusel pole detailplaneeringu muutmiseks kellelegi altkäemaksu andnud.
"Kui sinna krundile tuleb midagi muud kui parkimismaja, siis on konkursi tingimusi muudetud ja tuleb teha uus konkurss. Pealegi pidi see parkimismaja juuliks juba valmis olema," ütles Kruusoja.
Laia tänava parkimismajja peaks tulema ka Maxima kauplus.
Lühidalt vastates oli detailplaneeringu muutmine hädavajalik selleks, et parkimismaja saaks üldse ehitada ja tulevikus kasutada ehk sinna sisse sõita. Projekteerimistingimuste lisa 1 asendiplaani järgi tuleb juurdepääsuteed rajada Aida tn 10 kinnistult (põhisissepääs) ja Laialt tänavalt. Arutelude käigus jõuti ühisele seisukohale, et juurdepääsu rajamine parkimismajja Ringi tänavalt läbi Aida tn 10 kinnistu ei ole liikluskorralduslikult sobiv lahendus. Seetõttu oli ka praktiliselt välistatud Aida tn 10 kinnistu kasutamine juurdepääsuteena parkimismajja.
Konkursi kutse 5. punktis oli selgelt kirjas, et hoone esimesele korrusele võib kuni 5 protsenti hoone mahust projekteerida kaubanduspindu, samuti võib hoonesse ette näha põhifunktsiooniga seotud teenindust - kummiremonti, autopesu jms.
Praegu on Lai tn 7 parkimismaja ehitamiseks antud luba, mitte ajutine ehitusluba. Sisuliselt on selles keerulises olukorras tehtud otsus, et parkimismaja võib hakata ehitama, kuid vaid tingimuslikult: seda ei saa võtta kasutusse enne rambi valmimist ja muude seadusest tulenevate nõuete ja kooskõlastuste olemasolu.
Sellise otsusega oleme püüdnud tagada, et pikalt detailplaneeringu muutmise taga seisnud ehitis saaks sügiseks siiski valmis ega hakkaks härima ümbruskonna terviklikkust. Kuid enne uue detailplaneeringu kehtestamist pole võimalik hoonet kasutada.
Kuna detailplaneeringu protsess on osutunud pikemaks, kui kokkuleppe sõlmimisel eeldati, siis ei ole olnud võimalik ka ehitustegevuse teostamine täies mahus kokkulepitud ajaks (1. juuli 2008). Leppetrahvi rakendamine on linna õigus, mitte kohustus. Tegemist ei ole olnud hoonestaja pahatahtlikkusega, vaid mitmete asjaoludega, mis ei sõltu ainult hoonestajast.
Praegu käivad poolte vahel läbirääkimised lepingu tähtaja muutmise küsimuses.