Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Norma kasum kasvas veel vana rasva peal
"Samamoodi jõuab majanduslangus kohale Venemaale. Keegi ei jää sellest välja, rasked ajad on siiski alles ees," ütles Siimon.
"Seni on olnud autoohutussüsteemide müügiga head ajad, kindlasti läheb lähitulevikus raskeks. Ei ole võimalik, et Venemaal ja Ukrainas jätkub sarnane automüük, kuna panga abiga enam nii lihtsalt autot osta ei saa. Ka automüügiprognoosid on kahanenud," rääkis ta.
"See tähendab, et ostjaid jääb vähemaks ja ilmselt toodetakse ka autosid vähem. Praegu pole veel suuri muutusi näha, aga kindel on see, et muutused on veel ees," ütles Siimon.
"Me peame samamoodi üle vaatama, kuidas me sellega hakkama saame. Oleme juba teatanud osalisest tööajast, mis puudutas Skandinaavia autotootjaid," sõnas ta. "Veel ei tea, mis Venemaaga saab, loodame, et läheb hästi, aga puutumata me kindlasti ei jää," ütles Siimon.
LHV analüütik Henri Adams peab Norma kolmanda kvartali tulemusi kommenteerides käivet prognoosidele vastavaks, kuid kasumlikkust pigem üllatavaks.
"Äritegevuse kasumlikkus ületas ootusi märgatavalt," ütles Adams ning lisas, et niivõrd kasumlikult - ärikasumiga 11,8 protsenti - opereeris ettevõte viimati 2004. aastal.
"Teenitud 3,1 miljoni euro suurune kasum ületas LHV ootusi 51 protsendi võrra," sõnas ta. Kuna üleüldine majanduse jahtumine on LHV arvates mõjutamas negatiivselt ka Norma väljavaateid, alandas investeerimispank soovituse "neutraalse" peale varasemalt "akumuleeri" soovituselt.
"Viimaste kvartalite suured müügid võrreldes 2007. aastaga ongi tingitud uutest toodetest ja nende osakaalu tõusust," ütles Siimon.
Ta lisas, et müüki on kasvatanud uute autode autoohutussüsteemide kasutuselevõtt Venemaal, nagu õhkpadjad, elektroonika ja autoohutusrihmad, kuna tegemist on üsna kallite toodetega.
"Siis on loomulikult ka müük suurem ning suurema müügi juures on võimalik efektiivsust suurendada," märkis Siimon.
Nõudlus uute autode järele Euroopas on aina kehvem ning see väljendub Norma puhul müügi languses Autolivile. Ka teisel suurel turul - Venemaal - , mis seni on tugevat kasvu näidanud, on selgeid aeglustumise märke.
Venemaa-suunalise müügiedu taga on ohutussüsteemide müük AvtoVAZile, kes kasutab neid Lada Kalina ja Priora peal. Siiski on tuleviku kohal tumedaid pilvi, sest AvtoVAZi müük on teisel poolaastal olnud pettumust valmistav ja laod on varudega täitumas.
Lisaks tuleb arvestada raskeid aegu USA autotootjatel General Motorsil ja Fordil, kes omavad vastavalt brände Volvo ja Saab. Müügid langevad, kuid püsikulud mitte, mistõttu seistakse silmitsi likviidsusprobleemidega.
Äritegevuse ümberorganiseerimine ning kulude kärpimine avaldavad mõju ka Volvole ja Saabile ning tõenäoliselt ei jää puutumata ka Norma.