Hooldamatus ja räpasus lühendavad muruniiduki iga

Siim Sultson 30. aprill 2009, 00:00

"Kõige olulisem on alati teha masin pärast niitmist sodist ja märjast murust puhtaks," selgitab Stokkeri ehituskaupade tootejuht Risto Leidsaar. Tema tõdemusel jäetakse tihti pärast iga niitmist niiduk puhastamata ja murukõntsa ning hiljem hallitusega kattunud metallkorpus hakkabki kiiresti roostetama.

Samas kahjustuvad pikapeale ka sodisse uppuvad käiguosa ning mootor. Seega ideaalis võiks bensiinmootoriga muruniiduk kesta kümme kuni kakskümmend aastat, kuid tegelikkuses kipub iga jääma alla viie aasta.

Niiduki ea määramisel on oluline ka selle õige valik vastavalt vajadusele. Seega saavad niiduki ea ja tootlikkuse nimel määravateks ka mootorivõimsus ja niidulaius. Liiga väike niiduk väga suurte maa-alade kohta kulub enneaegu.

Leidsaare seletusel tuleb niiduk enne igat talve korralikult puhastada ja paak ning mootor bensiinist tühjaks töötada või tühjaks kallata.

Vanasti levinud arvamus, et parem on paak talveks just servini täita, ei pea eriti paika.

Vanasti kaitses selline talitusviis terasest paaki roostetamise eest, kuid miinusena võis kaua seisev bensiin hakata peenikestes kütusetorudes ja filtrites vaigustuma. Nii on ka nüüd - bensiini pikalt süsteemis hoidmine võib selle hoopis vaigustumise teel ummistada. Seega tasub vana bensiin süsteemist eemaldada juba sügisel.

Kevadel, enne suvist tööperioodi, tasub alati õli uue vastu välja vahetada, sest üldjuhul ei ole ületalve seisnud, eriti aga enne töötanud õli enam endiste omadustega.

Edaspidi tuleb kontrollida õlitaset ja seisukorda. Kui õlivarda mahakruvimisel ilmneb, et see on must, tasub teha õlivahetus. Kui õli on läbipaistev, võib seda veel kasutada, tuleb vaid jälgida, et õlitase oleks täpselt vardalmärgitud miinimumi ja maksimumi vahel.

Üldjoontes vahetatakse niiduki mootoriõli uuel masinal esimest korda esimese viie töötunni möödumisel - see on mootori sissetöötamise periood, mil õlisse koguneb mustust enim. Edasi tuleb õlivahetust teha iga 25 töötunni tagant.

Õlivahetusega saab samuti hakkama igaüks. Selleks tuleb mootor töötada soojaks, tõsta masin kõrgemale alusele nii, et pääseb põhja alla mutrivõtmega, puhastada tühjenduskorgiümbrus, avada ülalt õlikork-varras, avada alt õlikork ja lasta vanal soojal õlil valguda mingisse nõusse. Siis tuleb panna tühjenduskork tagasi ja valada ülalt uus õli õiges koguses sisse.

Õlivahetustöödel tuleb pidada puhtust, et mootorisse ei satuks mustust.

Nii vana õli kui ka kevadeks riknenud bensiin raskendavad oluliselt kevadist esimest käivitamist. Lisaks kipub riknenud happeline bensiin hävitama membraankarburaatorite tihendeid.

Siiski tuleb iga mootoritüübi puhul - olgu see rippklappide ja ülanukkvõlliga (OHC) või rippklappide ja alanukkvõlliga (OHV) või püstklappide ja alanukkvõlliga (SV) - eelistada ikka vähemalt oktaanarvuga 95 ja pliivaba bensiini.

Lisaks tuleb vaadata üle mootori õhufiltrielement, mis tavaliselt on svammist. See peab olema kuiv ja puhas. Mustunud filter hakkab õhupuudust kompenseerima suurema kütuse tarvitamisega.

Mustunud filtri saab panna bensiini sisse likku ja siis vee all loputada ning uuesti kasutusele võtta. Samuti tuleb kevadel üle vaadata ka küünal, vajadusel see tahmast terasharjaga õrnalt puhastada ja tagasi keerata.

Puhta küünla, puhta õhufiltri, värske õli ja bensiiniga mootor töötab õigelt häälestatuna ühtlaselt ja vaikselt.

Ehkki niidukite mootorite tööiga jääb vahemikku 500-1000 töötundi, lühendab seda eelkõige kasutaja hooletus. Seega ideaalsest kümnest kuni isegi kahekümnest aastast jääb keskmiselt alles vaevalt viis aastat.

Samuti tuleb kevaditi üle vaadata ka lõiketera. Tera teritamise vajadus sõltub tugevalt niidetava ala puhtusest kividest, niitjast ja niitmissagedusest. Nüri teraga tuleb muru niita kauem, siis kulub ka aega ja bensiini enam, lisaks kahjustab see ka muruliblesid teravast palju rohkem. Tera saab viia hooldusse teritamisele koos masinaga või ilma. Võimalik on ka käia tera viiliga ise lihtsalt üle.

Niidukit tervikuna hävitab ka lõiketeraga vastu kive ja kände sõitmine, samuti üle kümnesentimeetri pikkuse muru, mis on juba pigem hein, niitmine. Uutel aladel, kus on kõrge rohi tuleb liikuda neli ratast maas, muidu esirattaid õhus hoides võib sattuda täpselt kivi otsa.

Kevadhoolduse ajal vahetatakse niidukil õli, õhufilter ja vajadusel ka küünal.

Õlivahetus tuleb teha ikka igal kevadel.

Kuid bensiini ei tohiks üldse jätta talveks masinasse. Et tihti upitatakse bensiini oktaanarvu lisakeemiaga, siis see rikub kiirelt karburaatori membraanid.

Seega sügiseti tuleb süsteem tühjendada. Üldse peaks kütusena eelistama bensiini oktaanarvuga 98 - siis töötab mootor ühtlasemalt ja jõudsamalt. Tilluke mootor tarvitab kütust ju imevähe ja hinnavahe ei peaks olema suur.

Hooldusel teritatakse lõiketera ja pestakse mootor seest puhtaks bensiinile lisatud spetsiaalse lisaainega.

Niidukite eluiga sõltub palju mootorihooldusest ja masina puhtusest. Siin on inimestel veel arenguruumi. Hästi hoitud masin kestab paarkümmend aastat.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:56
Otsi:

Ava täpsem otsing