Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kinobuss eksporditakse NATO auks Balkanile
Mullu PÖFFi ajal, kui Kinobussi tiimil olid väga kiired ajad ja kontor seisis enamiku ajast tühjana, helises telefon, mille Kinobussi juht ja omanik Mikk Rand juhuslikult vastu võttis. Kõne oli NATO peakorterist ja Kinobussile tehti ettepanek teha koostööd NATO 60. juubeli osas. "Arvasin alguses, et see on mingi nali," märkis Rand naerdes.
Kuid naljaga tegemist ei olnud. Ranna sõnul ongi neil nüüd plaanis teha tuur läbi seitsme Balkani riigi. "See on puhas loomemajanduslik eksport ja huvitav trend," märkis Rand, kelle sõnul on Kinobuss tuntud ka väljaspool Eestit. "Kinobussi formaati on sisuliselt kopeerinud Leedu, kus on Kino Busas, ja nüüd ka lätlased. Kinobussi põhimõte seisneb selles, et näidatakse oma riigi häid filme, lisaks koolitatakse või haritakse inimesi töötubades," märkis Rand.
"Meie filmiprogramm on kõike muud kui sõda. Kino on hea kunstide kogumik ja seda on kõige kergem viia üle rahvaste piiri. Me näitame ja teeme filme, räägime armastusest ja sõjast, kuid eesmärk on juhtida tähelepanu sõjategevuselt eemale," märkis Rand ning lisas, et asjad paneb käima ikkagi kas surmahirm või sugutung.
Alguses oli NATO-l suurejoonelisem plaan, kuid raha tõttu tõmmati Kinobussi projekti koomale. "Meil pole selle vastu midagi. Kontsentreeritumalt teha on tegelikult lahedam," märkis Rand ning lisas, et NATO projektist nad mingit meeletut kasumit ei saa, sest esiteks on nad MTÜ ja teiseks ei tegele noore ettevõtja sõnul ükski ettevõte ainult sellega, et mõelda välja, kuidas aina rohkem kasumit koorida.
"Eriti loomemajanduslikus ettevõtmises tuleb mõelda eelkõige selle peale, kuidas looming end edasi müüb. Meie esindame sellel tuuril ka Eesti filmi, mis lõikab sellest samuti kasu. Kirjutasime eelarve ja müüme oma teenust," märkis Rand ning lisas, et Kinobussi formaadis on enamasti väiksemad linnad ja külad, sest eesmärk on asjadele läheneda rohujuure tasandil ning inimesi veidi ka koolitada.
Kui kohati tundub, et majanduslanguse nutt ja hala on saanud trendiks, siis Mikk Rand ja Kinobuss on igatahes selle meloodia sajaprotsendilised vastandid.
"Ma pole selle hirmsa buumiga kaasa läinud ja metsikult omal ajal üle punnitanud, seepärast ei tunneta praegu ka nii suurt kukkumist," lausus Rand, kuid tõdes, et likviidsusprobleeme võib osal tekkida küll. Samuti võib osa kliente languse ajal arvete maksmisega liiga kaua venitada.
Kinobussi juhi sõnul on praegune aeg väga soodne just uute ideedega turule tulemiseks. "Ühte asja võib veidi teistmoodi sättides ka teisiti teha," märkis Rand, kelle sõnul peab uue idee puhul pöörduma just sellega seotud inimeste poole ja nendega rääkima.
Paljud ettevõtjad vaevlevad praegu rahapuuduses ning ka pangad pole just väga lahked oma abikätt ulatama. "Mina arvan, et pank on ületähtsustatud mõiste. Enne raha leidmist tuleb paika panna tegutsemisjärjekord ning alles siis selgub, kas ja kui palju on korraga raha vaja. "Raha pole kunagi vaja korraga. Inimesed tihti kas alahindavad või ülehindavad raha," lisas ta. Kinobussil on Ranna sõnul praegu mõtteis vaid see, kuidas kõik oma tööd õigel ajal ära teha jõuaks.
Sattusin Kinobussi seltskonda siis, kui neil oli esimesel tuuril vaja kedagi vedama video töötuba. Kuna olin varem teinud Tiigrituuri ja ühtlasi telesaadet, siis need kaks andsid kokku sobiliku kompetentsi. Ma ei ole absoluutselt IT-inimene. Ka Tehnokratti on läbi aegade huvitanud rohkem see, kuidas keerulist tehnospiiki tavakasutajale arusaadavaks muuta, ning valdkond, mida võiks nimetada tehnopoliitikaks. Kinobussi nägemus meediaõpetusest sobib väga hästi minu ettekujutusega sellest, mida ja kuidas peaks õpetama.
Kinobuss kuulub minu jaoks kahtlemata raha mõttes väljaminekute ja seltskonna mõttes sissetulekute poolele. Aga mul on väga hea meel, et Kinobuss on leidnud rahastusmudeli, mis võimaldab MTÜ vormis korraldada külakino ja töötubasid.
Teades Kinobussi seltskonda, oleks vale ennustada ette seda, mis on järgmise aasta parim idee - see on reeglina tuletistehe eelmise aasta edust ja ämbrist, korrutatuna läbi Tambovi koefitsiendiga. Aga võttes arvesse meediamaastiku arenguid suunal kasutajate isetegevus ja YouTube, olen kindel, et tulevikust neil tööpuudust küll ei teki.
Autor: Kaisa Tahlfeld