Kolmapäev 7. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Google'i konkurent ajab Eestis juuri

Kadri Bank 16. oktoober 2009, 00:00

Kujutagem ette, et olete kirglik nahkpükste kandja või vastupidi - teil on väike äri, mis nahkpükse toodab. Te sattute internetis lugema selleteemalist teksti ning ühtäkki kuvatakse teile teisigi sarnaseid artikleid ja reklaame või pakutakse võimalust enda näputööd teistele nahkpükste sõpradele reklaamida. Tundub, nagu teisel pool ekraani oleks inimene, kes püüab aru saada, mis teid huvitada võiks. Tegelikult on tegu tehisintellektiga, mis analüüsib veebikülje sisu ja teie käitumist ning kujundab selle põhjal vähemalt osa lehe sisust ja linkidest. Teie veedate lehel rohkem aega, leiate oma toodetele ehk ostjaid ning veebikülje omanik teenib reklaamitulu.

Lihtsustatult võib just nii kirjeldada veebilahendusi, mida hakkasid rootslaste käe ja Smart Agent Technology OÜ nime all arendama Eesti IT-poisid. Ettevõtet ei hakata siin aga nullist üles ehitama, vaid selle taga on Rootsis JPN Group, mis on tegelenud kümme aastat tehisintellektil põhinevate veebitehnoloogiate arendamisega.

Ettevõtte asutaja, infotehnoloogia professor Peter Nordin ütleb, et tegelikult on nahkpükste jt nišitoodete turg (inglise keeles long tail market) kokkuvõttes sama suur kui laiatarbetoodete turg (short tail market).

Nende huviliste leidmine on olnud aga siiani keeruline ja kulukas. Kuid tehisintellekt suudab seda teha ning on selles osas inimmõistuses targemgi, kuna võib lühikese aja jooksul veebilehe külastaja peal n-ö katsetada tuhandeid pakkumisi.

Nordin selgitab, et kui muidu tuleb saata sama sõnum paljudele inimestele, kellest suur osa ei pruugi sellest huvitatudki olla, siis nüüd võib reklaamimüüja öelda, et on piisav, kui saadame selle näiteks 12 inimesele, kes on sellest huvitatud.

"Kuna long tail market on sama suur, on potentsiaal reklaamimüüki kahekordistada. See on see, millest ka Google aru saab," ütleb Nordin, viidates nende suurimale konkurendile, kelle otsingumootori kaudu leiab ka otsingusõna sisaldavaid reklaame.

Nordini sõnul ei ole aga online-meedia väljaannetes long tail-müügi jaoks siiani head süsteemi olnud. "Meie süsteem võib olla esimene. Seega kui me pakume Aftonbladeti (Rootsi suurima tiraažiga ajaleht - toim) puhul 10 000 sõna müügiks, siis see on midagi täiesti uut, mida Google ei tee," ütleb Nordin. "Aftonbladet ostis meie süsteemi hiljuti ja nad ise arvavad, et tulud kasvavad 10% võrra."

Ta täpsustab, et nende lahendused ei salvesta veebikülastajate kohta infot, seega ei teki probleeme privaatsuse rikkumisega.

Sel kevadel asutatud Eesti tütarettevõttesse, mis hakkab tegelema kogu online-reklaami arendusega, on palgatud viis programmeerijat. JPN Groupi partneri Magnus Endersteini sõnul käib praegu aktiivne töötajate väljasõelumine. Selleks plaanitakse end sisse seada Tehnopoli teadus- ja ärilinnakus, kus asuvad ka Tallinna Tehnikaülikool ja IT Kolledž. "See on meie jaoks ideaalne keskkond, hea võimalus inimeste värbamiseks ja silmast silma kohtumiseks," usub Enderstein.

Idee arendusettevõte Eestisse tuua tuli Nordinil, kes õpetas 6-7 aastat tagasi Rootsis paari Eestist pärit õpilast. Ta tõdes, et kahe riigi kultuur ja haridussüsteem on mitmeski mõttes sarnased. "Teie haridus on hea, eriti matemaatikas, mis on tegelikult IT mootor - kui oled hea matemaatik, siis oled ka süsteemiarhitekt või programmeerija," ütleb ta.

"Kui mõelda allhankimisele, siis Eesti on vaid tunni aja pikkuse lennusõidu kaugusel," lisab Nordin. Mehe sõnul olid tema äripartnerid alguses Eesti suhtes päris skeptilised, kuid said asjaajamisel näiteks EASist palju tuge ning veendusid, et see on õige otsus.

Kuigi Eestisse tuuakse tootearendus, on Endersteini sõnul toodetel aga globaalne potentsiaal. "Meil on palju kliente Rootsis, aga ka Soomes ja loodame, et läbi Eesti võiksime saada jala ukse vahele ka Venemaal," lisab ta.

Nordini sõnul on raske öelda, kui palju nad Eestisse investeerinud on. "Praegu oleme paarile inimesele mõned kuud palka maksnud. Aga kui suudame tempot hoida, siis ma arvan, et värbame veel palju inimesi. Ja see hakkab end ka peatselt ära tasuma."

Me kasutasime CV-Online'i. Meil olid küllaltki selged nõudmised kandidaadile ja saime seetõttu küllaltki vähe vastuseid, kuid see-eest kõrgelt kvalifitseeritud inimestelt. Kuna suhtume positiivselt loomingulisse mõtlemisse, siis anname kandidaatidele ülesanded, mida tuleb paari päevaga lahendada. See näitab, kuidas reaalselt osatakse probleeme lahendada või väikest projekti juhtida. Kui sellest tuleb midagi head, mida me tegelikult kasutada saame, siis me ka maksame neile hiljem.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:16
Otsi:

Ava täpsem otsing