Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Arco: Tallinnas on hinnad pidama jäänud
Ehitusuudised.ee lugejate küsimustele vastas eile Arco Vara juhatuse esimees Lembit Tampere.
Mis oleks uue alustatava arendusprojekti ruutmeetri hind praegu, millega oleks mõistlik turule kliente püüdma tulla ja millega ettevõte teeniks mõistlikku kasumit?
Vähemalt Tallinnas on tekkinud hinnatase, mille jätkuvusse juba usutakse. Kesklinnas tehakse keskmine tehing veidi alla 20 000 krooni ruutmeeter. Kui ehitada õnnestub praegu 10 000 krooniga, siis on ju selge, et üle 20 000 krooniga müües peaks jätkuma käibemaksu maksmiseks, maa eest tasumiseks, intressideks, ja veidi jääb kasumiosagi alles.
Kas Tallinna kesklinnas hinnaga 20 000 kr/m2 uut korterit osta on mõistlik?
Hind kujuneb nõudluse ja pakkumise vahekorrast, ent olulisim eluaseme hinna komponent on ehitusmaksumus, seejärel maa hind ja kolmandaks finantseerimiskulud.
Kas näete kohalikult turult jäädavalt taandumas mõnda suuremat arendajat?
Ei näe, et keegi suurtest oleks taandumas. Merko on juba välja kuulutanud uue arendusega alustamise ja ka teised ettevõtted on ringi vaatamas ja ettevalmistusi tegemas.
Kas uued projektid, mida arendada, on juba valmis vaadatud?
Uutest asjadest jätkame Kodukoldega Stroomil ning Tivoliga Kadriorus. Ärikinnisvara jaoks on praegu liiga vara ning väljaspool Eestit tegutseme ju Lätis ja Bulgaarias. Lätis on vara veel uutest asjadest rääkida ning Bulgaarias on kaks olulist projekti pooleli.
Kuidas üritab ettevõte vabaneda või leevendada likviidsusprobleeme?
Tuleb vara müüa ning laenajatega tihedat koostööd teha ning kulusid mõistlikul tasemel hoida.
Kuhu on Arco fookus suunatud järgmise viie aasta jooksul?
Elukondlik kinnisvara on meie peamine fookus, regioonidest ennekõike Eesti, sest kriis on siin kõige kiiremini läbi, teiseks Läti - sealne kriis näitab leevenemise märke ning oleme endale seal 12 aasta jooksul suutnud äärmiselt mõistliku positsiooni ja kaubamärgi luua. Kolmandaks on Bulgaaria, kus oleme kolme aasta jooksul jõudnud suure töö ära teha. Läti ja Bulgaaria puhul on uutest projektidest rääkida veel liiga vara.
Autor: ÄP