Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maksustamise määr sõltugu auto väärtusest
Kehtiv tööandja sõiduauto erasõitude maksustamise kord võib meeldida või mitte, kuid kindlasti tuleb seda pidada lihtsaks. Lihtsus on ka selle korra suurim puudus - nimelt erineb sõiduautode maksumus kümnetes, kui mitte sadades kordades, kuid erisoodustuse hind on ühesuurune ega olene sellest, kas erasõit tehakse mõne 20 aasta vanuse Vene inseneriteaduse tippsaavutusega või tuttuue luksusautoga.
Erisoodustus või tulu? Tööandja sõiduauto tasuta erasõitudeks kasutada andmist maksustatakse lisaks Eestile ka paljudes teistes riikides. Eesti unikaalse maksusüsteemi eripärade tõttu maksustatakse seda hüve kui tööandja erisoodustust töötajale, mujal riikides aga reeglina töötaja tuluna.
Saksamaa rahandus- ja tolliküsimuste ülemkohus analüüsis hiljutistes lahendites üksikisiku tulumaksu käsitlemist juhul, kui tööandja poolt töövõtjale kasutada antud firma sõiduautot kasutatakse isiklikeks sõitudeks kodu ja tavapärase töökoha vahet, nendes kohtulahendites toodud seisukohad võiksid olla huvipakkuvad ka Eesti maksumaksjale ja maksupoliitika kujundajatele.
Maksumaksjal peab olema valikuvabadus. Saksamaal maksustati seni tööandja sõiduauto kasutamist isiklikeks sõitudeks kodu ja tavapärase töökoha vahet rahalise tuluna ja selle tulu igakuiseks summaks hinnati 0,03% auto hinnast, olenemata sellest, kui tihti töövõtja autot selleks otstarbeks tegelikult oli kasutanud.
Ülemkohus leidis aga, et siiski peab olema võimalik teha ka eraldi arvestust, lähtudes tegelikest sõitudest ehk peab olema lubatud ka n-ö individuaalne meetod, mille järgi maksustataks ainult tegelikud sõidud. Individuaalse meetodi rakendamine toob muidugi kaasa täiendava dokumenteerimisnõude maksumaksjale, kuid selle täiendava tõendamiskoormise aktsepteerimisel peab maksumaksjal olema siiski võimalus maksustada ka ainult tegelikke erasõite.
Maksusumma sõltugu ka sõiduki maksumusest. Saksamaal juurutatud tööandja sõiduautode maksustamine on võrreldes Eesti korraga kindlasti õiglasem selle koha pealt, et maksusumma sõltub auto väärtusest, millega erasõite tehakse.
Ma ei arva, et Eestis tuleks lõpetada sõiduautode erisoodustuse maksustamine. Vastupidi - see on hüve ja seda tuleb maksustada.
Ent Eesti liigselt lihtsustatud sõiduautode erisoodustuse maksustamise kord paneb tegelikult suhteliselt suurema maksukoormuse väiksemale ja vähem jõukale või kokkuhoidlikumale ettevõtjale, kes pigem kasutab praktilist kui edevat autoparki.
Ehk on aeg üle vaadata ka Eestis kehtiv autode erisoodustuse maksustamise kord?
Autor: Mart Nõmper