Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
EKSPORT: 15 kuldset eksporditera
Äripäev hakkas aasta alguses vahendama Eesti ettevõtjate ekspordikogemustel põhinevaid nõuandeid. Mida saab poole aasta lugusid kokku võttes öelda? Universaalseid, tegevusalast ja turust sõltumatuid tõdemusi leiab ettevõtjate kogemusest vähemalt kolm. Esiteks, tee ära eeltöö, sest Eesti äritavad ei toimi igal pool - "jah" tähendab riigiti erinevaid asju, arveid makstakse erineva viivitusega ning suhete sissesöötminegi töötab erinevalt. Teiseks, abi on isiklikust lähenemisest - uute partnerite ja klientidega koostööks ei piisa e-kirjadest, tuleb helistada, kaugematele turgudele ka kohale minna. Ja kolmas - palka õiged inimesed. Vahel tasub uut turgu minna vallutama Eestist valitud inimestega, keda tunned ja saad usaldada.
Kõige õpetlikuma loo pisiasjade tähtsusest aga andis Põlvamaa mööblitootja Suwem, kes saavutas Saksamaal konkurentide ees eelise vaid kleepsuga. Suwem alustas eelmise aasta algul lastetoa mööblisarja Fööniks eksportimist Saksamaale sealse müügiesindaja kaudu. Müügiedu valem on lihtne - eristu teistest. Kõigepealt tekkis neil idee freesida voodi tugijala ülaossa väikesed ruudukujulised õõnsused ja värvida need õõnsused teise värviga - tekkis ere värvilaik, mis hakkas silma. Järgmisena tekkis idee kaunistada õõnsus pildiga. Selleks sobib ideaalselt kleeps ja mis veel parem - laps saab vanale kleepsule uue peale kleepida. Nüüd müüaksegi narivoodit koos kleepsukomplektiga.
"Disain on emotsiooni müük - laps tuleb koos isaga poodi, tahab piraadikleepsu ja isa ostab voodi," võtab Suwemi juhataja Kaido Mäesalu müügistrateegia kokku. "Me ei müü ainult puitosa, me müüme terviklahendust."
Ühe olulisema mõttetera ütles ekspordi kohta aga Tallinna Lennujaama turundav Erik Sakkov "Mitte keegi meid mitte kusagil maailmas ei oota. Peame ise pressima akendest ja ustest sisse. Tihti võtab see natukene kõhedaks, sest me oleme harjunud, et oleme teretulnud."