Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti jäätisetootjad Unileveri sõnademängu peale pahased

    Jäätisetootjad järgivad ühesuguseid põhimõtteid, mida nimetatakse koorejäätiseks ning leiavad, et äsja turule tulnud Unilever tahab tarbijat üle kavaldada.

    Unilever tõi kevadel Algida nime all Eesti turule jäätisesarja Big Milk (eesti k Suur Piim - toim). Sellist nime ja ka turunduskampaaniat peavad teised tootjad tarbija eksitamiseks. Nimelt on jäätisemeistrid kokku leppinud - ja seda reguleerivad ka seadused -, et koorejäätiseks nimetatakse vaid ainult piimarasva ja ei tilkagi taimset rasva sisaldavat jäätist. Big Milki jäätised sisaldavad aga ka taimseid rasvu.
    Baltikumi jäätiseturu liidri Premia Foods tellitud veterinaar- ja toidulaboratooriumis tehtud analüüsist selgus näiteks, et jäätis Big Milk Chocolate sisaldas 7,64% rasva, millest vaid 0,04% rasva oli piimarasv ja seega enamik rasvast taimne.
    Jäätisetootjate hinnangul laseb Suure Piima nimi ja pakend seda koorejäätiseks pidada, samas annab taimerasva kui odavama tooraine kasutamine Unileverile hinna kujundamisel eelise.
    Ingman Jäätiste juht Aivar Tamme sõnul on maailma suurima jäätisetootja tulek Baltikumi turule olnud muljetavaldav. "Reklaami alla on pandud väga suured summad ning selle regiooni jaoks loodud uus jäätisesari Big Milk."
    "Kui jäätise nimi, pakend ja reklaam viitavad kõik väga heale ja kvaliteetsele koorejäätisele, siis tegelikult on tegemist hoopis taimerasvajäätistega. Ilmselt oli plaanis osa reklaamile suunatud raha ruttu tagasi teenida - koor on mitu korda kallim kui taimerasv. Minu arvates on siin tegemist tarbija petmisega," rääkis Tamm.
    Läti ja Eesti erinevad seisukohad
    Probleem on aga selles, et Big Milki pakenditel kasutatakse toote nimetusena  väljendit „kooremaitseline jäätis“ - nimetust, mida siinsete tootjate praktikas kasutusel ei ole.
    Premia Foods juhi Kuldar Leisi sõnul on jäätisetootjate põhiküsimus see, et kui taimerasvajäätist müüakse nimetuse Suur Piim all, kirjutades pakendile „kooremaitseline jäätis“, siis kas selline justkui jokk-olukord seaduse silmis - kuid tarbijat eksitav nipp - on ikkagi sellise suurtootja poolt kohane ja eetiline.
    Sellele, et Unilever laveerib n-ö hallis tsoonis, viitab kas või asjaolu, et Eesti ning Läti toidu- ja veterinaaramet, kelle poole Baltikumi jäätiseturu liider Premia Foods antud küsimuses pöördus, tegid Big Milki kohta erineva otsuse.
    Läti amet otsustas, et „Big Milk“ on tegelikkuses tarbijat eksitav, „sest see suunab isikut arvama, et toode on toodetud ainult piimast“. Samuti leiti toote märgistuses hulk rikkumisi ja algatati toote müügi peatamine kuni märgistus on kooskõlas seadustega.
    Eesti veterinaaramet leidis aga, et eestikeelne nimetus koore- ja šokolaadimaitseline jäätis ei viita koorejäätisele. „Toote nimetus koos koostisosade loetelu ja toitumisalase teabega annab piisavat teavet toote määratluse, koostise /…/ kohta ja on esitatud valdavalt nõuetekohaselt,“ kirjutas amet Äripäevale saadetud selgituses.
    Big Milki jäätiste turunduskampaaniat menetleb ka Eesti tarbijakaitseamet, kuid viimane ei soostunud veel täpsemalt selgitama, mis neil vaatluse all on.
    Unileveri Balti piirkonna kommunikatsioonijuht Anna Kozerska ütles, et Big Milk jäätis sisaldab lõssipulbrit, kooritud piimapulbrit, koorepulbrit ja taimseid rasvu ning taimsete rasvade kogus on väga väike võrreldes põhilise koostisaine, piimast valmistatud lõssipulbriga (jäätise sidusaine, milles puudub rasv - toim).
    "Kuna lõssi-, piima- ja koorepulbrid „on piimaga seotud koostisained, leiame, et seda asjaolu võib Big Milki turunduses kasutada,“ ütles Kozerska. „Kohalik jäätisetootja, kes tegi mingeid katseid, peaks jagama neid tulemusi ka meiega, et saaksime seda arutada ja ühistele järeldustele tulla.“
    Koorejäätis võib kaduda
    Ka Balbiino müügidirektor Hindrek Männik ütles, et peab Big Milki toodete reklaami tarbija jaoks ebaselgeks ning sellist tegevust taunitavaks. "Peame loomulikuks, et tootja täidab kõiki pakendimärgistuse nõudeid ning annab oma toote kohta selget informatsiooni ka reklaamides," ütles ta, lisades, et Balbiino on lisaks seadusega nõutavale võtnud kasutusele ka koorejäätist selgelt eristava märgi.
    Leis lisas, et jäätisetootjad on koos tarbijaid kasvatanud teemal, mis on koorejäätis, mis plombiir ja mis taimerasvajäätis. "Selgitustöö tulemusena ongi just koorejäätiste ja plombiiride, st piimarasvast tehtud jäätiste, turg oluliselt suurenenud."
    "Kui nüüd maailma suur jäätisetootja müüb ja teeb massilist reklaami sisult odavamale taimerasvajäätisele, näidates neid piimarasvast tehtuna, on mõne aasta pärast pilt taas segamini ja turg pöördub tagasi Euroopas oleva sarnaseks, kus koorejäätiseid on väga vähe," ütles Leis.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.